Meerdere computers via mengpaneel verbinden

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
Nevile-Wilder
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 apr 2023, 11:06

Meerdere computers via mengpaneel verbinden

Bericht door Nevile-Wilder »

Dag allemaal,

Mijn eerste post :lol: en ik val meteen met de deur in huis:

Ik ben wat ouder en knutsel zelf een beetje met audio. Ik doe dit samen met andere 'wat ouderen'.
Zo wil ik de geluidsuitgangen van meerdere computers mengen in een mengpaneel en eventueel ook weer terugvoeren naar een computer. De ingangen van dit mengpaneeltje zijn allemaal analoog in die zin dat er een standaard L/R signaal aan massa wordt verwerkt. De uitvoering hiervan is in RCA, 3.5/6.3 jack. Het gaat om een vintage uitvoering mengpaneel en erin sleutelen wil ik niet. Dus niets sym/digitaal o.i.d. Het is ook maar een amateur tafeltje, zo te zien zelfbouw. dat gewoon een leuk ding is en waar ik leuk mijn ding mee kan doen. denk aan thuisopnames, onder filmpjes e.d.
Een aantal van de computer uitgangen leveren het signaal via een optische coaxialtoslink adapter, weer andere via een USB naar analoog adapter. Maar er zijn er ook met een ouderwetse 3.5 jack geluidskaart aansluiting. En het zijn die laatste waar ik een beetje mee zit.

Is het raadzaam in dit soort situaties altijd een galvanische scheiding toe te passen? En dan wel met een audio trafo? En welke voldoen dan (redelijk)? Zijdelings een vraagje: wat is het ergste wat er fout kan gaan als die scheiding er niet is? Kun je werkelijk een zware electrische schock krijgen? En hoe komt dit dan?

Ik stel deze vragen omdat ik meerdere kenissen heb die van alles rechtstreeks aan hun paneeltjes plakken en nog nooit problemen zeggen te hebben ondervonden. Heel soms iets met brom maar dat fixen ze dan altijd met een ground-loop kabeltje. Dit levert op zich dan (vaak) een galvanische scheiding maar omdat dit alleen op brommende verbindingen wordt toegepast heb ik er weinig vertrouwen is dat er overal sprake is van voldoende scheiding.

Ik hoop dat ik een beetje goed heb uitgelegd waar mijn twijfel zit. Ik hoop dat één van jullie mij van advies kan dienen.

Alvast mijn dank en groetjes, Nev
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Re: Meerdere computers via mengpaneel verbinden

Bericht door smd_lover »

Omdat je niet weet hoe bij de verschillende apparaten de 'koppeling' naar ground is zou ik altijd een galvanische scheiding toepassen.
Sommige apparaten zitten aan randaarde, andere niet, die 'zweven'.
De koppeling intern naar audio-ground kan ook verschillen per apparaat.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Gebruikersavatar
Jos Verstraten
Berichten: 75
Lid geworden op: di 15 jan 2019, 8:35
Locatie: Landgraaf. .. .. .. .. .. .. .. .. ..
Contacteer:

Re: Meerdere computers via mengpaneel verbinden

Bericht door Jos Verstraten »

https://www.niehoff.nl/klein%20materiaa ... ccessoires
audio.jpg
audio.jpg (38.65 KiB) 5311 keer bekeken
Nevile-Wilder
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 apr 2023, 11:06

Re: Meerdere computers via mengpaneel verbinden

Bericht door Nevile-Wilder »

smd_lover schreef: do 20 apr 2023, 12:58 Omdat je niet weet hoe bij de verschillende apparaten de 'koppeling' naar ground is zou ik altijd een galvanische scheiding toepassen.
Sommige apparaten zitten aan randaarde, andere niet, die 'zweven'.
De koppeling intern naar audio-ground kan ook verschillen per apparaat.
Dank voor het aanreiken van deze duidelijke argumenten. Ik twijfelde heel erg maar nu wil ik die extra investering in audio trafo's wel doen . Slimme kastjes (adapters) gebruikte ik, min of meer noodgedwongen omdat anders geen verbinding gemaakt kan worden, al.

Ik ken de Chinese scheidingstrafo's (uit oude modems) al wel maar vond tijdens tests deze niet echt overtuigend. En hik een beetje aan tegen de prijzen van Amplimo's e.d. Het gaat natuurlijk ook weer niet over high-end maar weet u beginners types? Met redelijke geluidskwaliteit om bijvoorbeeld eens lekker mee te kunnen experimenteren?

Nev
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Re: Meerdere computers via mengpaneel verbinden

Bericht door smd_lover »

Nee, ik weet zo ook geen tips.
Heb je deze al eens getest?
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=483967
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Nevile-Wilder
Berichten: 3
Lid geworden op: do 20 apr 2023, 11:06

Re: Meerdere computers via mengpaneel verbinden

Bericht door Nevile-Wilder »

Ja dat model ken ik. Kwamen bij Ome Alie vandaan en heb er eens eentje open gemaakt. Daar zaten toen van die modem achtige trafotjes in en waren voor die prijs redelijk te noemen. Ik heb geen idee of die van Monacor een betere geluidskwaliteit leveren maar ik zou gezien het prijsverschil met die van Alie dat wel verwachten. Dank voor de moeite!

Dank ook Jos, ik keek over je reactie heen. Dit model lijkt wel op dat van Ome Alie ook omdat er geen Monacor op staat ;-). Ik blijf verder zoeken naar dit trafotjes.

Fijne avond,

Nev
Plaats reactie