Antenne en digitaal versus analoog vraagje

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
efhvw
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 7 mei 2023, 13:03

Antenne en digitaal versus analoog vraagje

Bericht door efhvw »

Hallo, als oudere medelander (en nieuw lid) heb ik mijn repertoire uitgebreid vanuit analoog naar/met digitaal en een Adalm-Pluto SDR aangeschaft. Mijn insteek is om rf-signaal ontvangst te begrijpen. Dus een dipool antenne gemaakt met 50cm armlengtes en voor het raam gehangen. De SDR gestart en op de FM gezocht naar een heel zwak (piraten) zender signaal op 105MHz. Kantelen van de antenne heeft enigszins effect (woon boven in appartement) zodat de zender half verstaanbaar is tussen veel ruis. Een 50Ohm coax kabel van circa 5m vanaf de antenne naar de SRD op de SDR aangesloten. Wat schets mijn verbazing dat als ik de antenne aansluiting op de antenne zelf domweg kortsluit dat dit geen enkel effect heeft op de (zwakke) ontvangst! Blijkbaar is de kabel de antenne? Wie kan mij dit verduidelijken? Daarnaast valt mij op dat de SDR waterval geen enkele piek vertoont op deze frequentie terwijl mijn oren toch echt wel verschil opmerken met omringende frequenties. Heeft analoog (realtime) toch de voorkeur boven digitaal (na sampling) als het om zwakke signalen gaat? Ben benieuwd, m.v.g. Henk
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Re: Antenne en digitaal versus analoog vraagje

Bericht door bertus »

Hallo,

Voor FM zijn de armen van jouw dipool te kort.
Met armen van 50 cm kom je ongeveer op 150 MHZ.
Voor FM moeten de armen ca. 75 cm zijn.
Voor meer info over antenne theorie kun je in dit boek kijken:
https://archive.org/details/ARRL_Basic_Antennas

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Plaats reactie