Ding-dong naar maak-contact

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
swepie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 7 jun 2023, 14:51

Ding-dong naar maak-contact

Bericht door swepie »

Hallo,

Deze is ook geplaatst in “Gezocht”.
Ik moet toegeven dat ik al enkele decennia niet meer in de electronika heb geknutseld, maar de basiskennis is er nog wel ;-)

Mijn zoektocht:
Ik heb een Reolink Chime (deurbel) die aan een klein speakertje een ding-dong-ding-dong genereert.
Helaas kan er op die duerbel maar 1 Chime worden geactiveerd.

Nu wil ik dat signaal van de chime gebruiken om een klik-aan-klik-uit (KAKU) deurbel drukknop aan te sturen (een gewoon maak contact).
De ding-dong-ding-dong moet een eenmalig maak-contact maken om de KAKU te activeren.
De ding-dong-ding-dong heeft ook een ledje dat enkele keren knippert, maar ik heb nog steeds een eenmalig maak-contact nodig om de KAKU te activeren.
Kortom een reeks van kleine pulsjes omzetten naar een eenmalig maakcontact?!

Wat voor schakeling kan ik daarvoor in elkaar zetten?
Misschien is er meer info benodigd, maar laat me dat dan maar weten.

Vriendelijke groet, Djurre
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Re: Ding-dong naar maak-contact

Bericht door smd_lover »

Het kan zeker met een HEF4538. Als je de 2 interne MMV's achter elkaar schakelt en de timing goed instelt krijg je 1 puls.
Maar misschien kan het ook simpeler met een 555 als monostabiele.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
swepie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 7 jun 2023, 14:51

Re: Ding-dong naar maak-contact

Bericht door swepie »

Hartelijk dank. Een mono stabiele met een 555 en een dip-relais heeft me uit de brand geholpen. En dat alles op 7cm2 in de bestaande behuizing op de plaats van de speaker.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Re: Ding-dong naar maak-contact

Bericht door smd_lover »

Mooi werk!
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Plaats reactie