Ik heb een absolute beginnersvraag en hoop dat die hier gesteld kan worden, zo niet dan begrijp ik dat volkomen.
In een defecte solar lantaarn heb ik een gecorrodeerd printplaatje met daarop een yx8051 transistor die het led lampje 'aanstuurt'. Omdat dit specifieke type alleen via ebay of amazon kan worden gekocht vraag ik me af of deze vervangen kan worden door de Solar-LED-driver IC QX5252F TO-94 van Conrad. Ik begrijp dat deze transistor de spanning van de batterij geschikt maakt voor het led lampje en ook het laden door het zonnepaneeltje regelt. Ik heb een aantal van deze (niet heel goedkope) lantaarns en het leek me zinvol om ze op deze manier weer aan de praat te krijgen. En wat zou voor een pensionado als ik de beste manier zijn om zijn kennis van componenten doormeten en datasheets lezen op een bruikbaar niveau te brengen?
Barry Binnenweg
beginnersvraag solar led
-
- Moderator
Re: beginnersvraag solar led
Het zijn geen transistors maar ic's. Als je de datasheets vergelijkt lijken ze wel erg op elkaar. Je zou het kunnen proberen, 31 cent is ook niet de hoofdprijs.
Als het niet goed gaat kun je altijd nog bij ali de YX8051 bestellen.
Als het niet goed gaat kun je altijd nog bij ali de YX8051 bestellen.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
-
Super, dit ga ik proberen. Dan bestel ik er 10 van en meteen 10 stuks 47ohm weerstandjes van 0.25W. Heb ik een voorraadje, want verzenden kost ook nog wat.
-
Het werkt weer. Duurde (nogal) even voor ik doorhad dat ik een spoeltje had vervangen door een weerstand en het daardoor niet meer lukte.
Bedankt!
Bedankt!
-
Wat ik nog niet begrijp is hoe dit (of een vergelijkbaar) ic een led van 3.2 volt laat branden terwijl er met een multimeter alleen 1.2 volt te meten is wanneer dat gebeurt. Is het voltage in dit geval alleen zichtbaar te maken met een oscilloscoop zoals je in veel filmpjes over dit soort solar boost converters kunt zien?
-
- Moderator
Ja, het is een snel pulserende stroom. Het uitschakelen van de stroom veroorzaakt een spanningspiek in de spoel.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.