Probleem met DC converter 28V naar 5V

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Yava

Probleem met DC converter 28V naar 5V

Bericht door Yava »

Beste, ik heb lichtjes op een automower geplaatst, maar er ontstaat een probleem.
De batterij van de automower wordt via sleepcontacten in een laadstation gevoed met 28V. Omdat ik het circuit van het toestel niet wil gebruiken, stelde ik een tweede circuit in om de lichten te bedienen. Via dezelfde sleepcontacten gaat een kabeltje naar een DC converter die de spanning van 28V omzet naar 5v. Hiermee wordt een powerbank gevoed die op zijn beurt een 5V wifi smart switch bedient die de lichtjes aanzet. Ik stel vast dat de DC converter get systeem ontregeld, t.z.t. als de mower gaat laden blijft hij niet laden. Hij vertrekt terug, keert weer naar het laadstation en zo blijft het duren. In de app komt dan steeds de status ‘gaat naar laadstation’. Zonder de DC conv lukt het prima en blijft de mower laden tot de batterij volledig geladen is, maar dan wordt de powerbank natuurlijk niet bijgeladen. Dus de verdeling van de stroom naar twee elementen zorgt voor een probleem. Waarom zorgt specifiek de DC conv voor het probleem? Hoe kan ik dat oplossen? Zie tekening hierbij. In het gestippeld kadertje zit de convector.
Dank voor een eventuele reactie.
Bijlagen
conv.png
conv.png (29.58 KiB) 9539 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Re: Probleem met DC converter 28V naar 5V

Bericht door Mat Janssen »

De DC-DC converter geeft stoorsignalen af naar de voedingsdraden. Daar het laadcircuit niet goed is afgeschermd tegen emc storingen krijg je dit probleem. Zet tussen de draden die naar de dc-dc converter gaan een filter van een condensator, dan in elke voedingsdraad een spoel en dan weer een condensator en dan nog een condensator van de mindraad van de dc-dc converter naar het chassis. Even experimenteren met de waardes als je geen scope hebt om te meten. Zet dan ook de dc-dc converter in een metalen bakje en dit ook goed aarden naar het chassis toe. Kijk dan nu nog eens of dit alles geholpen heeft.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Yava

Bericht door Yava »

Heel erg bedankt voor jouw uitgebreide toelichting. Ik had ook al gedacht om de afscherming beter te regelen. Hoe dan ook probeer ik het. Dank je wel.
Yava

Bericht door Yava »

Beste Mat, zou er iets modulair bestaan waarin alle componenten voorzien zijn? Heb je weet of zoiets in de handel verkrijgbaar is? Dank je bij voorbaat.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Die zijn er inderdaad, ik zal straks wat voor je opzoeken, ik moet nu even weg. Stel dat ik het vergeet, dan meld je hier weer even. :oops:
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Conrad met bestel nummer 2617987 - 62, dit is een 10 amp uitvoering, er bestaan ook filters met een lagere stroom, als je die kunt vinden dan die nemen.
Plaats reactie