Van Raam E-bike van 30 jaar oud
Van Raam E-bike van 30 jaar oud
-
- Moderator
Re: Van Raam E-bike van 30 jaar oud
Wanneer je van die accu's gebruikt waar ook dan een BMS (battery management system) inzit die er voor zorgt dat elke individuele accu netjes wordt behandeld, dan mag je 3 van die sets in serie zetten. Ik denk dat er ook 36V complete systemen verkrijgbaar zijn.
signature ruimte te huur 
Verhuurd

Verhuurd

Dank u wel Mat. De keuze voor de 3 afzonderlijke accu is het maatwerk. Die maken ze exact op maat van een loodblad accu. 2 staan naast elkaar, de derde staat in een hoek omhoog rond de trapas langs de schuine fietsbuis omhoog. Wanneer ik enkel de onderste bak gebruik met 1 exemplaar van 36V vrees ik dat de capaciteit beperkt zal zijn. Ik zal eens op zoek gaan naar zo een accu met BMS.
Maar dan gebruik ik best een oplader voor lithium. Of moet ik dan 3 aansluitpunten voorzien voor elke accu? Of de accu in parallel schakelen voor opladen met 1 12 V voeding? Het is dat opladen waar ik het meeste vragen over heb. De aansluiting is momenteel in de controllerbox ingebouwd. Dat moet ik nog eens bekijken. Ik zal er indien nodig een foto van maken. Als ik tijd heb nog dit weekeinde.
Maar dan gebruik ik best een oplader voor lithium. Of moet ik dan 3 aansluitpunten voorzien voor elke accu? Of de accu in parallel schakelen voor opladen met 1 12 V voeding? Het is dat opladen waar ik het meeste vragen over heb. De aansluiting is momenteel in de controllerbox ingebouwd. Dat moet ik nog eens bekijken. Ik zal er indien nodig een foto van maken. Als ik tijd heb nog dit weekeinde.
-
- Moderator
Gewoon met een 36V systeem laden, de BMS zorgt voor de goede verdeling.
signature ruimte te huur 
Verhuurd

Verhuurd

Dan kan de gewone serieschakeling behouden blijven. Dat is top. Dan ga ik me enkel nog moeten verdiepen in de capaciteiten van de accu. Ik neem aan dat de lithium een betere capaciteit zullen hebben t.o.v. de loodblad die er in zitten. Deze zijn bijna 5 jaar oud maar ik vermoed dat er een minder capaciteit houd waardoor de accu lading minder betrouwbaar wordt. Dus ik kan de huidige oplader gewoon door gebruiken?
De 3 pin microfoon connector heeft maar 2 draadjes, gewoon de + en de - dus daar moet ik niets veranderen dan?
De huidige draadjes zijn gesoldeerd. Maar door de ongelukkige plaatsing komt er ook regenwater dat via de twee stroomdraadjes in de behuizing loopt op 2 cm van de accu klem. Ik ga langere draden voorzien en de nieuwe accu met de klemmen de andere kant op draaien. De t lange stukken duw ik tussen de accu blokken zodat het water steeds van de accu klemmen weg loopt en niet er naartoe. Want ik geloof dat dit de oorzaak is van de onvoorspelbaarheid van de huidige accu. De draadjes zijn te kort en alle waterdruppels lopen naar die + aansluiting. De week van de 14de ga ik indien ik dan reeds die accu heb aan de slag. Het zal niet veel tijd vragen in gewone serieschakeling. De fiets uittesten dar tegen zal wel enkele weken vragen uiteraard. Als deze topic dan nog open staat zal ik een update geven. Sommige fora sluiten na een periode van inactiviteit de topic af, ik weet niet hoe het hier werkt, ik ben hier pas aangespoeld. Maar in elk geval een merci nu dit nog open staat voor de goede support, speciaal aan Mat Janssen dan.
De 3 pin microfoon connector heeft maar 2 draadjes, gewoon de + en de - dus daar moet ik niets veranderen dan?
De huidige draadjes zijn gesoldeerd. Maar door de ongelukkige plaatsing komt er ook regenwater dat via de twee stroomdraadjes in de behuizing loopt op 2 cm van de accu klem. Ik ga langere draden voorzien en de nieuwe accu met de klemmen de andere kant op draaien. De t lange stukken duw ik tussen de accu blokken zodat het water steeds van de accu klemmen weg loopt en niet er naartoe. Want ik geloof dat dit de oorzaak is van de onvoorspelbaarheid van de huidige accu. De draadjes zijn te kort en alle waterdruppels lopen naar die + aansluiting. De week van de 14de ga ik indien ik dan reeds die accu heb aan de slag. Het zal niet veel tijd vragen in gewone serieschakeling. De fiets uittesten dar tegen zal wel enkele weken vragen uiteraard. Als deze topic dan nog open staat zal ik een update geven. Sommige fora sluiten na een periode van inactiviteit de topic af, ik weet niet hoe het hier werkt, ik ben hier pas aangespoeld. Maar in elk geval een merci nu dit nog open staat voor de goede support, speciaal aan Mat Janssen dan.
Maar voor de volledigheid, is er dan geen verschil tussen een dertig jaar oude oplader en een moderne lithium oplader? Met een verloopkabeltje kan een lithium oplader gebruikt worden op deze fiets.
Zou ik beter dit kabeltje naar de 3-pin stekker gebruiken en in de fietszak steken, en op al onze fietsen de standaard 5,5mm stekker gebruiken van onze lithium opladers. Ik heb er zo een 5 tal liggen. Dan kan de originele oplader van deze oude fiets in de kast.
Zo hebben we maar 1 of 2 opladers beschikbaar te houden in onze grage.
Of is het de bedoeling de oude oplader te blijven gebruiken omdat de lithium accu zich gedragen als een bladlood accu?
Dat is me niet duidelijk.
Zou ik beter dit kabeltje naar de 3-pin stekker gebruiken en in de fietszak steken, en op al onze fietsen de standaard 5,5mm stekker gebruiken van onze lithium opladers. Ik heb er zo een 5 tal liggen. Dan kan de originele oplader van deze oude fiets in de kast.
Zo hebben we maar 1 of 2 opladers beschikbaar te houden in onze grage.
Of is het de bedoeling de oude oplader te blijven gebruiken omdat de lithium accu zich gedragen als een bladlood accu?
Dat is me niet duidelijk.
-
- Moderator
Ik denk dat je toch naar een litiumacculader moet gaan zoeken. Het komt nl erg precies met het laden van de accu's, wat spanning en stroom betreft.
signature ruimte te huur 
Verhuurd

Verhuurd

Dan hoef ik enkel zo een kabeltje, de lader van de andere fietsen kan dus voor alle fietsen worden gebruik. Dat verloop kabeltje blijft dan gewoon in de fietstas bij de Van Raam fiets. Goed. Ik ben effe bezig geweest met een extra bezoekje aan een prive tandkliniek, mijn gebit in orde krijgen nu eerst. Terwijl ga ik eens zoeken naar geschikte accu.
-
- Moderator
Nu 10 dagen van losgeslagen ontstekingen achter de rug i.p.v. een tijdelijke brug in mijn mond, geen zin of energie gehad om die zoektocht verder te zetten. Nu terug in gang geschoten wat resultert in een bijkomend vraagje.Mat Janssen schreef: ↑zo 30 mar 2025, 9:38 Wanneer je van die accu's gebruikt waar ook dan een BMS (battery management system) inzit die er voor zorgt dat elke individuele accu netjes wordt behandeld, dan mag je 3 van die sets in serie zetten. Ik denk dat er ook 36V complete systemen verkrijgbaar zijn.
Er zijn ook BMS te vinden die meerdere accu controlleren. Dan hoeft er geen BMS ingebouwd te zitten? In dit voorbeeld is er ruimte voor 4 accu, er zijn varianten, oof voor 3 x 12 V.
Maar hoe reageren die accu opladers hier op?
Sluit ik de oplader en de motor aan op dezelfde twee punten, gewoon bij elkaar?
-
- Moderator
De tekening die je hier laat zien is voor 1 accupakketje waar een 4 tal lion accuutjes van ongeveer 4 volt inzitten en de BMS zich buiten het accupakket bevind. BMS sen die jij bedoeld die heb ik nog nooit gezien en of van gehoord. Als je 3 van deze systemen in serie zet heb je wat je bedoeld.
signature ruimte te huur 
Verhuurd

Verhuurd

Volgens mij heb je het fout want ik kan 36V selecteren, dan krijg ik een met capaciteit tot 60A . 12,3 cm lijkt me ook te groot om binnen in een accu in te bouwen.Mat Janssen schreef: ↑ma 12 mei 2025, 13:07 De tekening die je hier laat zien is voor 1 accupakketje waar een 4 tal lion accuutjes van ongeveer 4 volt inzitten en de BMS zich buiten het accupakket bevind. BMS sen die jij bedoeld die heb ik nog nooit gezien en of van gehoord. Als je 3 van deze systemen in serie zet heb je wat je bedoeld.
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2025-05-12 204417.png (78.32 KiB) 2790 keer bekeken
-
- Schermafbeelding 2025-05-12 204735.png (202.13 KiB) 2790 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GeertVB op ma 12 mei 2025, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
De BMS die je laat zien is voor een 36V Liion pakket, 10 cellen van 3,6 V.
Dat kan je niet gebruiken voor 3 stuks 12V accu in serie.
Dat kan je niet gebruiken voor 3 stuks 12V accu in serie.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Ah zo, nu heb ik het beet. Maar wat is dan het verschil. 10 stuks van 3.6V in serie is dus niet hetzelfde van 3 x 12V packs in serie. Waarom?
Mijn eerste foto is voor 48V waar 4 rode draden zijn gebruikt voor 4 x 12V
De zwarte kabel naar de negatieve accu klem, de tweede kabel (eerste rode kabel) naar de eerste (string of batteries) serie batterijen of accu cellen staat duidelijk in de handleiding, dus dit i niet om 4 cellen te koppelen, dat is zeker. Spanning van zo een string zou handig zijn maar dat vermelden ze niet. Wel staat er in een voorbeeldfoto dat ze bedoeld zijn om over te schakelen van loodbatterijen naar lithium batterijen en er staat 12V op die batterij. Zie afbeelding 2;
Of is het hier 6 groepen van 4 in serie aan 72 volt, 6X paralel geschakeld?
Of is het hier 6 groepen van 4 in serie aan 72 volt, 6X paralel geschakeld?
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2025-05-12 224002.png (419.95 KiB) 2776 keer bekeken
-
- Schermafbeelding 2025-05-12 224524.png (626.25 KiB) 2776 keer bekeken
Een paar youtube filmpjes maken een en ander duidelijk. Die grote accu paketten ook. Nu snap ik het beter.Mat Janssen schreef: ↑ma 12 mei 2025, 13:07 De tekening die je hier laat zien is voor 1 accupakketje waar een 4 tal lion accuutjes van ongeveer 4 volt inzitten en de BMS zich buiten het accupakket bevind. BMS sen die jij bedoeld die heb ik nog nooit gezien en of van gehoord. Als je 3 van deze systemen in serie zet heb je wat je bedoeld.
Dan heb ik nog een vraag over die 12V accu men BMS protection. De meeste hebben een oplader om in het stopcontact te duwen. Dus die kunnen niet via de accuklemmen opgeladen worden zo als in een motorfiets gebeurt? Of kan dat beide? Via de aansluiting die ingebouwd zit en met een speciaal kabeltje naar de accu klemmen zelf? Of is het beter die accu klemmen met rust te laten en opladen via de ingebouwde aansluiting?
Wat ik me nu afvraag, als ik de drie lithium oplaad met een 36V transfo, en twee ingebouwde controllers stoppen er mee, dan krijgt de laatste accu van 12 volt toch 36 volt te verwerken? Is het niet beter om ze in serie te zetten naar de motor toe voor ontlading, en parallel opladen op 12 V gelijkstroom, net alsof de motorfiets accu gevoed worden door de 12V gelijkstroom alternator van de motorfiets? Die gelijkstroomalternator is trouwens ook niet gebouwd om lithium accu op te laden, dat regelt die ingebouwde bms immers zelf wel. Zo heb ik op mijn FJR 1300 nog een gel accu gebruikt ipv de lithium accu. Beide waren goed. Maar lithium zou een grotere capaciteit hebben?
Maar als die gebouwd zijn om op een motorfiets op te laden dan kan het toch ook met een gewone 12V transfo gebeuren, of zie ik dat verkeerd?
Dan neem ik 12V accu met een aparte oplaadpoort, zet ik ze in parallel aan de oplaadpoort van de fiets. En de ontlaadklemmen zet ik in serie naar de motor op 36V totaal spanning.
Dan vraag ik me nog af hoeveel ampere die transfo moet kunnen leveren??
Deze kan dan ook dienst doen om de motorfietsen hun accu in de winter effe bij te laden. Misschien ook een transfo zoeken met ontlaadfunctie dan?
Of eerder opteren voor een druppellader bedoeld voor een zware dieselauto accu of lichte vrachtwagenaccu van 12 V?
Maar als die gebouwd zijn om op een motorfiets op te laden dan kan het toch ook met een gewone 12V transfo gebeuren, of zie ik dat verkeerd?
Dan neem ik 12V accu met een aparte oplaadpoort, zet ik ze in parallel aan de oplaadpoort van de fiets. En de ontlaadklemmen zet ik in serie naar de motor op 36V totaal spanning.
Dan vraag ik me nog af hoeveel ampere die transfo moet kunnen leveren??
Deze kan dan ook dienst doen om de motorfietsen hun accu in de winter effe bij te laden. Misschien ook een transfo zoeken met ontlaadfunctie dan?
Of eerder opteren voor een druppellader bedoeld voor een zware dieselauto accu of lichte vrachtwagenaccu van 12 V?
-
- Moderator
Als ik jou was zou ik 1 accu nemen van 36V met 1 BMS.
Dat serie/parallel schakelen is ook lastig, je hebt veel contacten nodig die hoge stroom kunnen verwerken.
Druppelladen is niet goed voor lithiumaccu's. Wegzetten voor langere tijd: laden tot 80% i.p.v. 100%
Dat serie/parallel schakelen is ook lastig, je hebt veel contacten nodig die hoge stroom kunnen verwerken.
Druppelladen is niet goed voor lithiumaccu's. Wegzetten voor langere tijd: laden tot 80% i.p.v. 100%
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Door de hoek in de metalen bak verlies ik met 1 accu van 36V ruim 35% van de ruimte. Dan houd ik minder capaciteit over t.o.v. de bladlood accu vrees ik. Zeker als er na een paar jaar een groepje van 4 cellen uitschakelt als er een cel stuk gaat. Dan verkies ik dat extra werk liever. De kabels die bij geleverd worden kunnen op de ontlaadpennen geklemd worden, ik zal tin gebruiken. Vroeger bij car hifi deed ik dat ook op zware speakers. Een oplader voor de motor/auto accu moet voldoende zijn denk ik. Alleen, drie accu tegelijk dan moet die een goed vermogen hebben. Over hoeveel mah hebben we het dan? Het zijn geloof ik accu van 151mm lang, 68mm breed en maar 78mm hoog. De hoogte moet ik nog nameten.smd_lover schreef: ↑vr 27 jun 2025, 17:55 Als ik jou was zou ik 1 accu nemen van 36V met 1 BMS.
-
- Moderator
Je kan toch losse cellen nemen en die zo gunstig mogelijk positioneren? Heb ik ook gedaan met mijn fietsaccu. Nu zijn dat wel NiMH-cellen, dat is wat makkelijker omdat er geen BMS bij nodig is.
Te gevaarlijk, of ik moet ze in een plastic wikkelen. Die metalen bak gaat over een omgekeerde bak. Er kan water tussen, ook bij de stroomkabel kan er water in. Daarom behoud ik het concept liever. Losse lithium cellen zijn ook niet bepaald goedkoop.
Mijn vrouw heeft een verzameling van Van Raam fietsen, ze is gek op die oude balance modellen. Twee zijn nu voorzien van een electrische set, een met voorwielmotor en kleinere 26" velg, en een met middenmotor. Man die gaat er vandoor. Die heeft koppel voor een 28" velg maar heeft nu een kleinere velg, korte hefboom zelfde koppel. Zoef.
Deze fiets die reeds loodblad accu heeft willen we zo authentiek mogelijk houden qua uiterlijk.
De aansluiting heb ik in huis gehaald maar geen 3 pin meer. Een meer universele 5,5 mm aansluiting.
Maar met dezelfde montagegaatjes en een zwart dekseltje i p v grijs alu.
In China zag ik eerder een advertentie waarbij je de afmetingen kan geven van de accu die je wil, het werk doen ze daar zelf.
Voor revisie van een oude accu zou ik wel lithium cellen nemen. Voor onze kruimeldief/stofzuiger bvb heb ik een met verminderde capaciteit.
Ik heb er een nikkel las apparaatje voor aangeschaft en nikkelstrip.
Moet nu nog betrouwbare/betaalbare cellen zoeken natuurlijk.
Mijn vrouw heeft een verzameling van Van Raam fietsen, ze is gek op die oude balance modellen. Twee zijn nu voorzien van een electrische set, een met voorwielmotor en kleinere 26" velg, en een met middenmotor. Man die gaat er vandoor. Die heeft koppel voor een 28" velg maar heeft nu een kleinere velg, korte hefboom zelfde koppel. Zoef.
Deze fiets die reeds loodblad accu heeft willen we zo authentiek mogelijk houden qua uiterlijk.
De aansluiting heb ik in huis gehaald maar geen 3 pin meer. Een meer universele 5,5 mm aansluiting.
Maar met dezelfde montagegaatjes en een zwart dekseltje i p v grijs alu.
In China zag ik eerder een advertentie waarbij je de afmetingen kan geven van de accu die je wil, het werk doen ze daar zelf.
Voor revisie van een oude accu zou ik wel lithium cellen nemen. Voor onze kruimeldief/stofzuiger bvb heb ik een met verminderde capaciteit.
Ik heb er een nikkel las apparaatje voor aangeschaft en nikkelstrip.
Moet nu nog betrouwbare/betaalbare cellen zoeken natuurlijk.