Ik hoop dat ik een beetje goed zit met mijn vraag zo niet dan spijt het me zeer en ik zou zeggen gooi hem maar in de juiste groep, mocht die bestaan. Bij voorbaat dank voor alle reacties ik waardeer het enorm.
Nou nu mijn vraag en zet je schrap want hij is leuk al zeg ik het zelf.
Ik heb een LDR die belicht wordt door een lamp die in sterkte is in te stellen. De LDR geeft ongeveer 300 ohm als hij volledig belicht wordt en 1.5kohm als de lamp op standje 1 staat (zwak licht),
De LDR moet een dimmer gaan aansturen van 2000W, Echter deze dimmer heeft origineel een potmeter die ongeveer de volgende waarde heeft:
13k-ohm volledig aan.
350k-ohm, volledig uit.
Nou je voelt hem misschien al aankomen. Ik wil een variabele weerstand creëren geschikt in het bereik van de dimmer, afhankelijk van de LDR weerstand. De weerstand moet volledig gescheiden zijn van het dimmer circuit. Dus:
LDR Andere weerstand
300 13k
1.5k 250k
Het hoeft niet perse via een LDR te gaan als iemand een andere oplossing heeft is dat ook prima maar het moet wel via die dimbare lamp. Dit is namelijk mijn koppeling met mijn smart omgeving. Op die manier kan ik straks afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen een boiler aansturen van 0 tot 100% met de dimmer. Dit als wat meer achtergrond info. Het geheel werkt via het zigbee protocol. Er bestaan zover ik weet geen 2000W zigbee dimmers maar alleen 200W dus veel lager.
Ik hoop dat jullie creatieve geesten mij kunnen helpen met deze elektronica vraag.
Nogmaals bij voorbaat dank!