Weerstand creëren afhankelijk van een LDR waarde.

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
NukeIt

Weerstand creëren afhankelijk van een LDR waarde.

Bericht door NukeIt »

Beste mensen,
Ik hoop dat ik een beetje goed zit met mijn vraag zo niet dan spijt het me zeer en ik zou zeggen gooi hem maar in de juiste groep, mocht die bestaan. Bij voorbaat dank voor alle reacties ik waardeer het enorm.

Nou nu mijn vraag en zet je schrap want hij is leuk al zeg ik het zelf.
Ik heb een LDR die belicht wordt door een lamp die in sterkte is in te stellen. De LDR geeft ongeveer 300 ohm als hij volledig belicht wordt en 1.5kohm als de lamp op standje 1 staat (zwak licht),
De LDR moet een dimmer gaan aansturen van 2000W, Echter deze dimmer heeft origineel een potmeter die ongeveer de volgende waarde heeft:
13k-ohm volledig aan.
350k-ohm, volledig uit.
Nou je voelt hem misschien al aankomen. Ik wil een variabele weerstand creëren geschikt in het bereik van de dimmer, afhankelijk van de LDR weerstand. De weerstand moet volledig gescheiden zijn van het dimmer circuit. Dus:
LDR Andere weerstand
300 13k
1.5k 250k

Het hoeft niet perse via een LDR te gaan als iemand een andere oplossing heeft is dat ook prima maar het moet wel via die dimbare lamp. Dit is namelijk mijn koppeling met mijn smart omgeving. Op die manier kan ik straks afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen een boiler aansturen van 0 tot 100% met de dimmer. Dit als wat meer achtergrond info. Het geheel werkt via het zigbee protocol. Er bestaan zover ik weet geen 2000W zigbee dimmers maar alleen 200W dus veel lager.

Ik hoop dat jullie creatieve geesten mij kunnen helpen met deze elektronica vraag.

Nogmaals bij voorbaat dank! :D
Laatst gewijzigd door NukeIt op wo 21 mei 2025, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
smd_lover
Moderator
Moderator

Re: Weerstand creëren afhankelijk van een LDR waarde.

Bericht door smd_lover »

Er zijn allerlei LDR's met verschillende weerstands range. Misschien is er een passende te vinden.
Hier een paar soorten in een lijstje:
https://ae01.alicdn.com/kf/H3ee8acb9228 ... d081be.jpg

Kan je die boiler niet regelen n.a.v. het gemeten vermogen wat terug geleverd wordt?
Zo doe ik het tegenwoordig.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
NukeIt

Bericht door NukeIt »

Hoi smd_lover bedankt voor je reactie.

Je zou denken dat de 5516 best zou kunnen werken idd. Maar wat ik zie is het volgende issue. De lamp gaat van 1% naar 100%. De LDR;s gaan dan van 1500 naar 300 ohm of zo. De range daar is te klein. Ik ga zeg maar niet naar volledig donker anders zou je denken dan ga je naar M ohms maar dat kan die lamp niet leveren. 1% is al best veel licht voor die LDR blijkbaar, Misschien kan ik het licht deels blokkeren zodat het donkerder wordt en dan gaat de ohm waarde omhoog. Ik ga dat morgen ff proberen.

Das idd ongeveer de bedoeling. Ik wil alles wat over is in de boiler duwen. Als voorbeeld, Dus stel je huis draait en gebruikt 300W. De panelen leveren 1000W, en duwen dus 700W terug. Nou wil ik die 700W in de boiler duwen.

Is dat wat jij ook hebt gerealiseerd?
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

Je kunt een gewoon weerstandje parallel of serie aan de LDR zetten om de range goed te krijgen.

Ja , zo heb ik het ook. Maar uiteindelijk heb ik geen zelfbouw toegepast maar een fabrieksapparaat geinstalleerd (De Eddi van Myenergi).
Dit omdat de Zappi laadpaal hier ook mee samenwerkt om zoveel mogelijk overtollige zonne-energie te gebruiken voor auto, boiler en andere verbruikers.
Maar het kan wel d.m.v. zelfbouw, je kunt de P1-poort van de elektriciteitsmeter uitlezen.
Er zijn wel schema's van op het internet.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
NukeIt

Bericht door NukeIt »

Hoi smd_lover

Je hebt me wel op een positieve manier getriggerd!
Door iets in de weg van het licht te stoppen heb net ff geprobeerd met een stukje papier kun je idd je juiste weerstand creëren! Dus das super.

Oke smd_lover thx voor je antwoorden!
Hoe moet ik dit topic afmelden?
Plaats reactie