Hallo,
zou iemand mijn meer informatie kunnen geven over GPS?
Ik heb op internet gevonden dat je een GPS ontvanger kunt kopen en bv. op een PDA aansluiten en dan met software en kaarten kunt zien waar je bent.
dat is duidelijk,..
maar moet je hier geld voor betalen om GPS te gebruiken?
is het mogelijk een zender te bouwen die je dan op je PDA kunt volgen?
dus dat je niet jezelf ziet, maar je losse zender.
alle andere info is welkom!
mvg, Erik
GPS uitleg gevraagt
-
the waiter
- Contacteer:
GPS gebruiken kost geen geld. (behalve dan voor je apperatuur, maar je hoeft dus geen rechten of huur te betalen)
Het moet opzich wel mogenlijk zijn om de locatie door te sturen als je wat aan het programmeren gaat, waarschijnlijk is het dan het makkelijkst om via WiFi of bluetooth (zullen wel op het pda zitten) de info door te sturen
Het moet opzich wel mogenlijk zijn om de locatie door te sturen als je wat aan het programmeren gaat, waarschijnlijk is het dan het makkelijkst om via WiFi of bluetooth (zullen wel op het pda zitten) de info door te sturen
gps kost geen geld dat klopt, maar wat jij wil klinkt als een apparaat waarbij je op vele kilometers afstand je voertuig/persoon of ander object kunt localiseren. Zoals de Waiter al melde WIFI of Bleutooth maar hieraan zitten volgens mij wel afstands beperkingen.
Als je het puur gaat om te zien of je auto nog wel voor de deur staat terwijl je in bed ligt dan zou dat moeten kunnen maar anders vrees ik dat je met andere signalen moet gaan werken.
Als je het puur gaat om te zien of je auto nog wel voor de deur staat terwijl je in bed ligt dan zou dat moeten kunnen maar anders vrees ik dat je met andere signalen moet gaan werken.
Uit een gps is het niet zo heel erg moeilijk om zogeheten NMEA data te lezen, dat zijn standaar ACII coderingen die hoogte en positie (tijd etc etc.) doorgeven. Als je een GPS op NMEA data zet en deze op je seriele poort aansluit en met hyperterminal de seriele poort uitleest zie je de NMEA data voorbij komen.
Nu wil je dit verzenden, zelf hebben wij als project op school dit met een GSM gedaan, die via sms zijn positie gegevens doorstuurde naar een andere telefoon, dit bericht werd door een computer uitgelezen en de positie gegevens uitgelezen en geprojecteerd op een raster kaart. zo kun je dus iemand in heel europa (wereld?) volgen. Wij zijn hiermee gestopt wegens te dure prepayd kaarten.
Je zou ook kunnen kiezen om een radio signaal te versturen, maar dan ben je gelimiteerd tot het vermogen van de zender (de te volgen gps ontvanger). Kortom, als je op lange afstand iemand wilt volgen zul je met radio signalen al snel met vermogens moeten zitten knoeien, en vaak resulteert dit in een nogal onhandig groot apparaat, met GSM, als je een goed abonnement hebt en je vind het heel belangrijk om iets of iemand te volgen en daar de centen voor over hebt, is het geen probleem.
Je zou ook kunnen kijken naar de GPRS functie op je telefoon, dit zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan SMS helaas heb ik hier geen ervaringen mee.
Ook heb ik helaas geen documentatie meer van onze schema's voor je.
Hoop je een beetje te hebben kunnen informeren!
Groetjes
Danny
Nu wil je dit verzenden, zelf hebben wij als project op school dit met een GSM gedaan, die via sms zijn positie gegevens doorstuurde naar een andere telefoon, dit bericht werd door een computer uitgelezen en de positie gegevens uitgelezen en geprojecteerd op een raster kaart. zo kun je dus iemand in heel europa (wereld?) volgen. Wij zijn hiermee gestopt wegens te dure prepayd kaarten.
Je zou ook kunnen kiezen om een radio signaal te versturen, maar dan ben je gelimiteerd tot het vermogen van de zender (de te volgen gps ontvanger). Kortom, als je op lange afstand iemand wilt volgen zul je met radio signalen al snel met vermogens moeten zitten knoeien, en vaak resulteert dit in een nogal onhandig groot apparaat, met GSM, als je een goed abonnement hebt en je vind het heel belangrijk om iets of iemand te volgen en daar de centen voor over hebt, is het geen probleem.
Je zou ook kunnen kijken naar de GPRS functie op je telefoon, dit zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan SMS helaas heb ik hier geen ervaringen mee.
Ook heb ik helaas geen documentatie meer van onze schema's voor je.
Hoop je een beetje te hebben kunnen informeren!
Groetjes
Danny
If you ever see me flying, the first thing you might think is "Thank God There Is Insurance!"