Ik wil een 240 volt spoel contactloos schakelen ,omdat dat zeer vaak gebeurt (pulsen)
De utgang van de plc is 0,3 amp. 24v Dc via transistor.
Kan dit met triac en hoe ?
ik ben koeltechnieker
Als 220 Volt niet kan ,dan spoel 24 volt maar wel 50 hz,terwijl transistor
24 volt gelijkstroom 0,3 amp afgeeft.
Dus 230 volt 1 ampere schakelen via transistor of triac
en aansturen met 24 V DC
contactloos schakelen d.m.v. andere spanning
-
Mat Janssen
- Moderator

Gebruik bij dit soort problemen een electronisch relais. Deze hebben een goede scheiding van het net circuit.
Kijk een op blz. 884-886 in het Conrad boek van 2005 . Daar je een spoel gaat schakelen moet je wel de juiste kiezen omdat de stroom en spanning uit fase liggen.
Een "snubber netwerk" is ook aan te bevelen.
Kijk een op blz. 884-886 in het Conrad boek van 2005 . Daar je een spoel gaat schakelen moet je wel de juiste kiezen omdat de stroom en spanning uit fase liggen.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
contactloos schakelen
Mat bedankt ,ik ben een leek voor electronica uit heibloem,dus ook voor "snubber netwerk ???)mat janssen schreef:Gebruik bij dit soort problemen een electronisch relais. Deze hebben een goede scheiding van het net circuit.
Ik wil voor een proef een magneetspoel om de 5 sec. 4 sec in laten gaan.
en dat gebeurt d.m.v. siemens logo,die een verschildruk in een koelcircuit gaat meten.
Lukt dit ,dan kan de proef verder met een zeer milieuvriendelijk koudemiddel.
groeten Hen vd k.
-
Mat Janssen
- Moderator

Een snubber circuit zorgt ervoor dat "nare" schakelpieken worden weg gewerkt zodat er minder storing ontstaat. Meestal is dit een weerstand van 47 ohm en een condensator van 0,1 uF in serie. zie hier een voorbeeld.
- Bijlagen
-
- opto_relais.GIF (2.02 KiB) 4569 keer bekeken
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd