Buizenversterker 2x 10W
buizenversterker
Mooi stuk en fijn afgewerkt Mat. Het doet mij weer denken aan de 'de tijd van toen'. Persoonlijk denk ik toch dat geluid met buizen meer "warmte" weergeven, dus persoonlijk mening. Ook heb ik nog buizen gezien zwart geschilderd (denk ik) maar waarom was/is mij een raadsel. Misschien nu een tegenzet van Stynus 
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Re: buizenversterker
zo heb ik er ook liggen. Volgens een leerkracht was dat loodhoudende verf om de runchenstraling tegen te houden (maar ik denk niet dat zo een dun laagje wat afdoet).zorro schreef:Mooi stuk en fijn afgewerkt Mat. Het doet mij weer denken aan de 'de tijd van toen'. Persoonlijk denk ik toch dat geluid met buizen meer "warmte" weergeven, dus persoonlijk mening. Ook heb ik nog buizen gezien zwart geschilderd (denk ik) maar waarom was/is mij een raadsel. Misschien nu een tegenzet van Stynus
-
Mat Janssen
- Moderator

- elektronica amateurtje
-
Mat Janssen
- Moderator

- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Hier zijn al een paar foto's:
http://www.elektronicastynus.be/ef/inde ... ersterker/
http://www.elektronicastynus.be/ef/inde ... ersterker/
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Met die print trafootjes als uitgangen? Interessant!
Zou je eens willen meten wat het frequentiebereik is?
Overigens is de transformatieverhouding wel zodanig laag dat je met een wat lagere spanning beter uitkomt, dan zou je zelfs EL86 kunnen gebruiken.
Die zijn eigenlijk bedoeld voor transformatorloze versterkers, en kunnen daarom bij een relatief lage spanning al veel stroom trekken (lees: een lage Vak handhaven).
Als je eens gaat zoeken naar de UL84, dat is de 100 mA versie van de EL86 (geen typfout! ) , die is op radiomarkten nog wel voor weinig verkrijgbaar.
Ook diverse P(C)L TV typen zijn bruikbaar, die kosten zowat niets.
80V als resultaat uit een 280V trafo, dat geeft heel wat (warmte) verlies, niet te lang mee doordraaien!
Zou je eens willen meten wat het frequentiebereik is?
Overigens is de transformatieverhouding wel zodanig laag dat je met een wat lagere spanning beter uitkomt, dan zou je zelfs EL86 kunnen gebruiken.
Die zijn eigenlijk bedoeld voor transformatorloze versterkers, en kunnen daarom bij een relatief lage spanning al veel stroom trekken (lees: een lage Vak handhaven).
Als je eens gaat zoeken naar de UL84, dat is de 100 mA versie van de EL86 (geen typfout! ) , die is op radiomarkten nog wel voor weinig verkrijgbaar.
Ook diverse P(C)L TV typen zijn bruikbaar, die kosten zowat niets.
80V als resultaat uit een 280V trafo, dat geeft heel wat (warmte) verlies, niet te lang mee doordraaien!
- Ratings are for transistors.....tubes have guidelines. -
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
hoe meet ik dat frequentie bereik? Ik heb een scoop en kan men geluidskaart als functiegenerator gebruiken.
De transfo word niet echt warm alleen de isolatie is slecht heb ik gevoeld
maar moet toch een andere zoeken.
en dan de ooraak van een kleine 50 hz brom zoeken. en waarom 1 kanaal veel harder gaat als het andere (kan ook aan de testboxen liggen is maar rommel)
En wanneer is het weer radiomarkt in rosmalen dan kijk ik daar weer als er wat meer te zien is als vorig jaar.
De transfo word niet echt warm alleen de isolatie is slecht heb ik gevoeld
en dan de ooraak van een kleine 50 hz brom zoeken. en waarom 1 kanaal veel harder gaat als het andere (kan ook aan de testboxen liggen is maar rommel)
En wanneer is het weer radiomarkt in rosmalen dan kijk ik daar weer als er wat meer te zien is als vorig jaar.
-
Mat Janssen
- Moderator

Je geeft met een constante amplitude diverse frequenties af aan je versterker en dan kijk je wat er gebeurd aan de uitgang. Belast de uitgangstrafo met een weerstand die dezelfde impedantie heeft als je luidspreker en geen luidspreker.
Bv. 50Hz, 100Hz, 200 Hz, 400 Hz, 800Hz, 1,5Khz, 3Khz, 6Khz, 12Khz.
sinus en b.v. 100 mV ingangssignaal van elke frequentie. Dan meet je over de weerstand die op je uitgangstrafo zit de spanning die daar dan nog netjes onvervormt uitkomt.
Dit moet je niet doen bij max. vermogen, maar ergens zo rond de 70% van je vermogen. De getallen die je dan meet schrijf je op en je tekend een grafiek met aan de ene kant de spanning en aan de andere kant de frequentie. Dan zie je vanzelf wat KT88 bedoeld. Wanneer je een rechte lijn ziet, dan heb je een prachtige versterker, maar met voedingsstrafo's als uitgangstrafo zal dat wel een beetje een heuvel worden, maar dat wist je natuurlijk als omdat dit in het begin van deze topic ook al een keer gezegd was.
Bv. 50Hz, 100Hz, 200 Hz, 400 Hz, 800Hz, 1,5Khz, 3Khz, 6Khz, 12Khz.
sinus en b.v. 100 mV ingangssignaal van elke frequentie. Dan meet je over de weerstand die op je uitgangstrafo zit de spanning die daar dan nog netjes onvervormt uitkomt.
Dit moet je niet doen bij max. vermogen, maar ergens zo rond de 70% van je vermogen. De getallen die je dan meet schrijf je op en je tekend een grafiek met aan de ene kant de spanning en aan de andere kant de frequentie. Dan zie je vanzelf wat KT88 bedoeld. Wanneer je een rechte lijn ziet, dan heb je een prachtige versterker, maar met voedingsstrafo's als uitgangstrafo zal dat wel een beetje een heuvel worden, maar dat wist je natuurlijk als omdat dit in het begin van deze topic ook al een keer gezegd was.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
- elektronica amateurtje
-
Mat Janssen
- Moderator

- elektronica amateurtje
Vertel.Mat Janssen schreef:Een keertje een schok krijgen is gezond, daar word je wakker van en je blijft attent.
Ik ben zelf ook niet zonder schokken of stoten erdoor gekomen hoor!
met vriendelijke groenten robin.
Mijn favoriete wet:De wet van de minste
inspanning.
Those about to rock salute you !!
Mijn favoriete wet:De wet van de minste
inspanning.
Those about to rock salute you !!
-
AlexanderP
hey hallo, ben hier een tijdje niet geweest.
ik las dus dit topic omdat ik zelf ook wou beginnen aan een gelijkaardig versterker.
ben dus begonnen met het zelfde schema. Een paar dingen ben ik al zeker, ik zet het geheel op printplaat.
maar er resten mij toch enkele vragen
heb je de bestelnummers van die trafo's bij conrad??
en waar kan ik die lampen vinden (PC86 ; PL84) en/of zijn er andere types die ik in dit schema kan gebruiken?
al zeker bedankt!!
ik las dus dit topic omdat ik zelf ook wou beginnen aan een gelijkaardig versterker.
ben dus begonnen met het zelfde schema. Een paar dingen ben ik al zeker, ik zet het geheel op printplaat.
maar er resten mij toch enkele vragen
heb je de bestelnummers van die trafo's bij conrad??
en waar kan ik die lampen vinden (PC86 ; PL84) en/of zijn er andere types die ik in dit schema kan gebruiken?
al zeker bedankt!!
-
Mat Janssen
- Moderator

Dat ik die buizen gebruikt heb voor die versterker komt omdat Stynus een lijstje had met buizen die hij had liggen, en met die buizen wilde hij een stereo versterker hebben. Dan moet je kijken waar hij er twee van heeft en daar gga je dan mee aan de slag.
Wanneer jij ok zoeen lijstje hebt dan moet je het even posten en zeggen wat je precies wil, dan zie ik wel of er iets mee gedaan kan worden.
Heb je nog niks, dan wil ik je wensen weten, hoeveel watt, mono of stereo,
enz. enz.
Wanneer jij ok zoeen lijstje hebt dan moet je het even posten en zeggen wat je precies wil, dan zie ik wel of er iets mee gedaan kan worden.
Heb je nog niks, dan wil ik je wensen weten, hoeveel watt, mono of stereo,
enz. enz.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
AlexanderP