Weerstandsdraad op de gewenste temperatuur krijgen

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
pieterman

Weerstandsdraad op de gewenste temperatuur krijgen

Bericht door pieterman »

Beste mensen,

Ik ben nogal een broekie wanneer het aankomt op electronica schakelen enz. Nu is het zo dat ik een weerstandsdraad wil verwarmen tot +/- 100 graden. De lengte van de weerstandsdraad (NiCr 8020) is 1m met een diameter van 0,2 mm. Verder heb ik er echter niet echt gegevens van.

Nu vroeg ik me af hoe ik uberhaupt de weerstandsdraad moet koppelen en wat voor systeem ik daarvoor het beste kan gebruiken wanneer ik het aantal volt en ampere zou willen reguleren bijv.

Zoals gezegd, ik heb nog geen ervaring met het klussen van electronica, dus ik heb geen idee wat voor apparaten ik nodig heb om dit te testen.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen,

Mvg,

Pieter
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Weerstandsdraad heeft een weerstand van b.v. 1 ohm/m.
Dan is de weerstand dus in dit geval 1 ohm.
Neem een transformator van b.v 15 volt 15 amp. en sluit die aan via een regeltransformator.
Nu regel je de regeltransformator langzaam op tot je die 100 graden hebt bereikt.
Zo rond een volt of 10 schat ik zul je er ongeveer zijn.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Sjacheraar

Bericht door Sjacheraar »

NiCr 80:20 = 108 Ohm/mtr maar de draad opwarmen naar +/- 100 graden zal moeilijk gaan. De vraag is, hoe ga je dat meten ?
pieterman

Bericht door pieterman »