3 algemene elektronica vragen

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Erik123
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 1 mar 2020, 16:36
Locatie: . .. .. .. .

3 algemene elektronica vragen

Bericht door Erik123 »

Hallo,

Ik heb drie algemene elektronica vragen.

1)
Afbeelding
Zie bovenstaande afbeelding, waarom worden bij de uitgang die 2 diodes gebruikt? Wat voor nut hebben ze?

2)
Afbeelding
Zie bovenstaande afbeelding, hoe heten die transistors die met 2 uitgangen worden getekend?
Het zijn volgens mij geen darlingtons want die heeft maar 1 uitgang? Of toch wel? En wat is de rede dat dit zo gedaan wordt? Meer stroom? Vereenvoudigde wijze van tekenen? 2 transistors parallel?

3)
Tot slot, wat was ook alweer de vuistregel bij afvlakken met elco's? 1000 uF/Ampere of 10.000uF/A?

Bij voorbaat dank.

Erik
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1878
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Is dit een schoolvraag?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Retiredat55
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 30 nov 2009, 20:56
Locatie: Leiderdorp. .. .

Bericht door Retiredat55 »

Dat maakt toch niet zoveel uit?
Is een interessante vraag.
Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

1: beveligings diodes. Stel dat je een accu wil opladen en je sluit die per ongeluk verkeerd om aan. Nu maak je het ic en de elko's niet stuk. Trek je in vollast de belasting in een keer weg dan kan de overtollige energie door die diode opgevangen worden.

2: Transistor met meerdere collectoren of emitters, deze verdelen de stroom netjes over beide aansluitingen. Bij het maken van deze transistoren gebruiken ze een injectie techniek.

3: Met de formule C x V = I x t kom je op 10 volt rimpel bij 100 Hz (dubbel fasige gelijkrichting) bij een 1000uF condensator.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Retiredat55
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 30 nov 2009, 20:56
Locatie: Leiderdorp. .. .

Bericht door Retiredat55 »

Dankje Mat.

Best nuttig zo'n antwoord, weer wat geleerd.
Erik123
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 1 mar 2020, 16:36
Locatie: . .. .. .. .

Bericht door Erik123 »

Bedankt voor de antwoorden en de formule. Die herinner ik nog van de school tijd.

Dus 10.000uF/A is 1v rimpel en dat lijkt me in meeste gevallen acceptabel.

Interessant die 2e collector of emitter. Is dat op deze manier na te bootsen?

Afbeelding
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Zal wel na te bootsen zijn, maar je moet er rekening mee houden dat de stroomverdeling niet 50-50 hoeft te zijn, in die gevallen en dat er een hele goede thermische koppeling is bij zo een toepassing. Maar je kunt natuurlijk altijd zo iets, wat jij getekend hebt, proberen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie