buizen versterker

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
blokker11
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 22:40
Locatie: utrecht. .

buizen versterker

Bericht door blokker11 »

Op marktplaats heb ik een gitaar buizen versterker gekocht. alleen de voedingsprint en de eindversterker print zit er nog in.

Ik wil hier een sub woover van maken bij mijn eerder gebouwde el84 ss versterkertje.

De versterker werkt, en klinkt goed, alleen moet de volume knop van mijn mp3speler voluit staan en komt er nog niet echt hard geluid uit wel totaal zonder vervorming. de zelfgebouwde versterkertje klinkt al hard als de mp3 speler op half staat.

Mijn vraag is kan ik in het bestaande schema iets veranderen dat hij gevoeliger word of moet ik er een voorversterker buisje bij zetten?
Bijlagen
dit zit er nog in rest is eruit
dit zit er nog in rest is eruit
buizen.png (401 KiB) 7951 keer bekeken
dit is de versterker
dit is de versterker
image_28418.jpg (476.99 KiB) 7951 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

wanneer je die 1/2 ecc83 schakeling die hier nog net voor zit erbij bouwt dan zul je al meer resultaat hebben. Je kunt natuurlijk ook iets met transistoren maken en dat ervoor zetten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
blokker11
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 22:40
Locatie: utrecht. .

Bericht door blokker11 »

Oke. bedankt.
blokker11
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 22:40
Locatie: utrecht. .

Bericht door blokker11 »

Beste Mat, ik ben misschien eigenwijs, maar bij de schema`s die ik heb gebouwd en ook bij bijna alle schema`s die ik vind zit er een elco over de kathode weerstand naar massa,
Bij deze versterker zit die niet voor de rest komen de weerstandwaardes aardig overeen met alle andere versterkerschema`s.
nou heb ik een 10 mf elco over de kathode weerstand gezet van de eerste helft van de ecc83 en is de versterker zo hard dat hij ook nog maar voor de helft input nodig heeft om hard te klinken.

Maar ja ik heb er niet genoeg verstand van of dit wel oke is of dat ik dan iets anders sloop?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dat hij harder gaat wanneer je een elko over die 2K2 weerstand zet heeft 2 redenen. 1: je wisselspannings versterking van de eerst trap gaat omhoog omdat de impedantie van die condensator erg laag is voor wisselspanningen. 2 en dat is wat erger. Dat punt waar je de elko geplaatst hebt is ook het tegenkoppel punt van de versterker, De uitgangsspanning van de uitgangstrafo wordt via RC en die 2K2 teruggekoppeld RC/2k2 is de eigenlijke versterking van de eindversterker. Omdat je daar nu een elko overheen hebt gezet is de versterking RC x 2pifc geworden. Frequentie afhankelijk dus. Je kunt nu rare dingen krijgen zoals een oscillerende eindversterker en meer harmonische vervormingen. Daarom maken ze de eindversterker eigenlijk zo dat die niet zo heel veer versterkt maar dat je dat dan daarvoor doet. Dis is een erg summier verhaal, maar ik hoop dat je het een beetje begrijpt.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
blokker11
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 22:40
Locatie: utrecht. .

Bericht door blokker11 »

Ik begrijp het een beetje, maar ik begrijp wel dat dit niet de bedoeling is.
Dus neem dat gelijk van je aan, is een ec81 een halve ecc81? dan zou ik die er voor kunnen zetten.
blokker11
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 22:40
Locatie: utrecht. .

Bericht door blokker11 »

Net gevonden, ec92 is halve ecc81 heb ik ook nog liggen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Prima, die is ook bruikbaar
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
blokker11
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 jan 2021, 22:40
Locatie: utrecht. .

Bericht door blokker11 »

Mat Janssen schreef:Prima, die is ook bruikbaar
Oke, bedankt.
Plaats reactie