Soldeerbout wordt niet meer warm (wel veel minder).

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
GW
Berichten: 66
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 14:19
Locatie: Leeuwarden. .. .. .. .. .. .

Soldeerbout wordt niet meer warm (wel veel minder).

Bericht door GW »

Altijd een 30 watt soldeerboutje in gebruik, maar op een zekere trieste dag (nou jaa, tikje mindere dag), gaf het beestje er de brui aan dus. Werd amper nog warm. ik apparaat slopen om te zien of er van binnen wat aan te zien was, maar helaas, wat te hardhandig, dus heb 3 draden los, iemand idee of kan zijn dat idd een draad misschien is losgeraakt, waardoor dit kwam. En of ook manier is om draden vast te zetten. Solderen wordt 'm niet denk ik (ja thuh). Bang dat dan moet lassen, wat ik niet ga redden, maar misschien dat hier iemand nog een idee heeft. Als misschien wel ff kon.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Als dat een gewoon boutje is, dan zit daar toch gewoon een verwarmingselement met 2 draden. Is die derde draad aarde(= metalen huis) soms?
Je kan ook gewoon de weerstand meten. 30W geeft een stroom van 0.13A , de weerstand moet dan dus zo'n 1700 Ohm zijn.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
GW
Berichten: 66
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 14:19
Locatie: Leeuwarden. .. .. .. .. .. .

Bericht door GW »

Moet een weerstand zitten? Vond niks wat op zoiets leek, zal nog eens kijken of kan vinden, en dan doormeten of nog goed is, dan alleen probleem van weer vastzetten nog.




Omschrijf ieder geval een deel van uw probleem, door gaandeweg vragen te stellen, en antwoorden te geven komen we er vast ook wel uit. Leiden meer wegen naar Lutjebroek, wat één maar prefereert zou ik zeggen.
GW
Berichten: 66
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 14:19
Locatie: Leeuwarden. .. .. .. .. .. .

Bericht door GW »

Zit een bruine en een blauwe draad, die zijn heel dun, en in een soort plastic kokertje, van niet meer dan 2mm dik en ongeveer 5 cm lang, neem aan vanwege de hitte. Dan nog een groen gele (omhulsel dan) dikkere koperdraad, die de aarde dan wel zal zijn, omdat die anders dan andere twee is. Zit duidelijk klemmetje voor één draad op buitenkant soldeer bout, neem aan dat die daar in hoort, ook makkelijk te doen. In de soldeerbout zit een soort warmte elementje denk ik, waar lijkt me andere twee draden aan vast horen. een soort spiraal-vormig draad daaromheen lijkt afgebroken, dus één van de twee draden lijkt me daar aan vast te moeten, Joost mag weten welke* en hoe. andere draad op element zelf lijkt me, zou dat ook niet weten hoe te doen, wat ik dacht ik al zei, lassen misschien ?

* Als verkeerd aansluiten niet schadelijk is, niet zo'n probleem, een tweede poging is overkomelijke moeite (desnoods voor een erfgenaam..... grapje, beetje flauw..maar ja, weet niet, kan raar lopen nou !....terzeide vherder mear).
Plaats reactie