Schema "kerstproject" knipperende LEDs - Elektuur

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
MGoeman
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 15 dec 2021, 14:26

Schema "kerstproject" knipperende LEDs - Elektuur

Bericht door MGoeman »

LS,

Ik ben al een hele tijd op zoek naar het schema van een "kerstproject" uit Elektuur dat ik in mijn jonge jaren nagebouwd heb. Ik dacht dit bij het opruimen van mijn ouderlijke woning terug te vinden, maar blijkbaar is dit in de loop van de jaren verloren gegaan.

Het dateert van eind jaren '80 of begin jaren '90 toen ik elektronica studeerde. Ik zou die uit nostalgie nog eens willen bouwen. :)

Het is een eenvoudig rechthoekig printje, gevoed via een 9V-batterij clips. De utigang bestaat uit 2 LED-kettingen die heen en weer schakelen. Het circuit bevat 2 astabiele multivirbators in cascade. De eerste heeft een periode van ca. 30s en stuurt de tweede aan. In de ene toestand oscilleert deze 2de AMV met een periode van ca. 1 seconde; en in de tweede toestand oscilleert die AMV met een periode van ca. 200 ms.

Als ik het mij goed herinner was het volledig met discrete componenten opgebouwd, dus zonder IC's (misschien wel een opamp 741 of zo maar zeker niet met 555's of decadetellers).

Ik heb al verschillende "kerstboompjes" van Elektuur op het internet gevonden, maar deze lijkt niet te vinden. Misschien omdat die te eenvoudig is? :|

Is er iemand op dit forum die mij in de juiste richting kan sturen? Het hele artikel zou leuk zijn, maar anders is enkel het schema al voldoende.

Bij voorbaat dank!

M
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Is het wel zeker dat het in Elektuur gestaan heeft?
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
MGoeman
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 15 dec 2021, 14:26

Bericht door MGoeman »

Goede vraag... Lijkt me wel. Het is het enige tijdschrift waarop ik geabonneerd was.

Was er misschien een verschil tussen de editie in Nederland en die in België?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Hij zou hier dan toch bij moeten staan?

https://www.elektormagazine.nl/search?q ... rst&page=1
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
MGoeman
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 15 dec 2021, 14:26

Bericht door MGoeman »

Bedankt voor de reactie.

Je zou inderdaad verwachten dat die daarbij zou staan. Ik had de meeste artikels daarvan al eens bekeken maar ik vind niet de schakeling die ik zoek. Het enige dat er op lijkt is de "Kerstknipper" uit december 1989. Deze gebruikt een 4017 en een 4093 en dat kan ik mij niet herinneren.

Het is natuurlijk 30 jaar geleden en misschien laat mijn geheugen mij in de steek... :?
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

De kerst knipper begint op pagina 59 van deze elektuur:
https://archive.org/details/Elektuur314 ... n/mode/2up

Er zijn ook nog veel meer elektuurs te vinden:
https://archive.org/search.php?query=el ... 22texts%22

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Plaats reactie