9V apparaat op 12V

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
keesio
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 9 apr 2023, 17:40

9V apparaat op 12V

Bericht door keesio »

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en wil graag meer te weten komen over elektriciteit en elektronica. Ik weet daar heel weinig van af.
Op onze boot hebben wij 12v accu’s. Nu hebben we een stofzuigertje die met 9V opgeladen moet worden. Echter de batterij laadt niet meer op. Wil het dmv een snoer op 12V boordnet aansluiten, maar dan heb ik 3V te veel. Brand dan zeker snel door.
Kan ik daar nou ook bijv een lampje van 3V op aansluiten? Zodat er voor het stofzuigertje 9V overblijft? Zo ja, hoe ziet dat schema er uit?
Alvast bedankt!!
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Re: 9V apparaat op 12V

Bericht door smd_lover »

Zolang je niet weet wat voor 9V 'lader' de originele is kan je dat beter niet zo proberen.
Het kan ook nog dat de accu niet goed meer is en dat hij daarom niet meer laadt.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
nemeg
Berichten: 649
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 19:40
Locatie: Asten. .. .. .

Re: 9V apparaat op 12V

Bericht door nemeg »

Pak een lampje van 9 volt (of 12 volt) en stuit dat eens aan op de lader van 9 volt.
Geeft het lampje licht, dan is deze goed en ligt het aan de accu.
Geen licht dan is de lader ter ziele.
Er is dan wel een mogelijkheid om de 12 volt naar 9 volt te brengen.
keesio
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 9 apr 2023, 17:40

Re: 9V apparaat op 12V

Bericht door keesio »

Bedankt voor jullie reactie!

Het is de originele lader.
Na een nacht opladen werkt het stofzuigertje 1 minuut en dan is de batterij leeg.
De oplader is maar 150mah, te weinig om de stofzuiger er op te laten draaien.
Ik kan niet zien wat hetverbruik is.

Hoe ziet zo’n schema er uit als ik de stofzuiger aan wil sluiten op het boordnet, 12V?
Met ‘n lampje er tussen?
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Re: 9V apparaat op 12V

Bericht door smd_lover »

Dan is de batterij versleten.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
GW
Berichten: 66
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 14:19
Locatie: Leeuwarden. .. .. .. .. .. .

Re: 9V apparaat op 12V

Bericht door GW »

Kunnen er niet wat weerstandjes tussen? dan zit je op 9 volt, volgens mij mag een volt meer of minder wel, draait het naar gelang met die snelheid, en een lang draad daartussen denk ik, als batterij gekapt is. Knutselen is leuker dan andere kopen misschien, en met weerstand verspeel je elektriciteit, maar voor een stofzuigbeurtje af en toe ???

Ps Iemand weerlegt mij maar als dit niet helemaal (of helemaal niet) klopt natuurlijk.
nemeg
Berichten: 649
Lid geworden op: do 20 jan 2005, 19:40
Locatie: Asten. .. .. .

Re: 9V apparaat op 12V

Bericht door nemeg »

https://nl.aliexpress.com/item/10050018 ... mzGdfuILZg

Dit is een goedkope manier om van 12 volt naar 9 volt te komen.
Als je een weerstand wilt plaatsen , moet je weten hoeveel stroom er loopt bij het laden.
De weerstand moet dan zijn 3 volt gedeeld door de laadstroom in amper is de weerstand.
3 volt / 0.1 amper = 30 ohm met een vermogen van 3 watt.
Hoe langer je laad, dan gaat de laadstroom naar beneden en valt er minder spanning over de weerstand weg.
en staat er meer spanning op de accu.
Dus om een lang verhaal kort te houden, kun je het boven staande omvormer kopen.
Maar als de accu echt zo slecht is , kan het wel eens weggegooid geld zijn.
Wel niet veel naar toch weggegooid, misschien kun je de omvormer voor iets anders gebruiken,
GW
Berichten: 66
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 14:19
Locatie: Leeuwarden. .. .. .. .. .. .

Re: 9V apparaat op 12V

Bericht door GW »

Als iemand aan budget zit, is lang draad toch een oplossing? Of werkt het dan niet, wat lastiger met oprollen misschien, of ook aan zo'n zelf rol mechaniekje komen als in een stofzuiger zit, en erop monteren, maar lang verhaal misschien, ken situatie van persoon verder niet, wat beste is om te proberen, sowieso een grappig experiment lijkt mij, en voor mezelf, vind altijd leuker als iets heb kunnen modificeren één of andere manier, dat verhaal van volts ohm spanning en ampère ging mij pet wat te boven, hoop daar nog eens wat meer in te verdiepen.
Plaats reactie