Of hier vraag over pc moederbord onderdeel vervangen kwijt kan !?

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
GW
Berichten: 66
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 14:19
Locatie: Leeuwarden. .. .. .. .. .. .

Of hier vraag over pc moederbord onderdeel vervangen kwijt kan !?

Bericht door GW »

Of hier vraag over pc moederbord onderdeel vervangen kwijt kan !? OF in pc forum daarvoor zijn moet ?!
Laatst gewijzigd door GW op di 20 jun 2023, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Re: Of hier vraag over pc moederbord onderdeel vervangen kwijt kan !?

Bericht door Stynus »

Als het om componenten op het moederbord vervangen gaat is het elektronica.
GW
Berichten: 66
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 14:19
Locatie: Leeuwarden. .. .. .. .. .. .

Re: Of hier vraag over pc moederbord onderdeel vervangen kwijt kan !?

Bericht door GW »

Oké. kon hem toch ook wel al kwijt op pc forum, was maar even zo vrij. Straks misschien hier ook alsnog dan, als daar niet echt vlotten wil.
GW
Berichten: 66
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 14:19
Locatie: Leeuwarden. .. .. .. .. .. .

Re: Of hier vraag over pc moederbord onderdeel vervangen kwijt kan !?

Bericht door GW »

Oké, na wat proberen er mee op pc forum, daar ook gezegd dat op forum als dit beter eens kon wagen, dus, daar gaat die dan.

Op andere forum al vernomen dat niet slim is om 30 watt bout te gebruiken, en de-soldeer klaar moet hebben eigenlijk, en nog wat tips. Daar
doe ik het ook beetje voor, gewoon proberen wat oudere laptops (al was/is deze in mijn ogen nog best een aardig apparaatje) proberen te repareren, en gaandeweg als wat meezit allemaal, vanzelf op meer manieren wat wijzer erover te worden. Voor wat er wat toe doet, maar ach, woordje vooraf.

Probleem is, dat om iets gedaan te krijgen er mee, ik toetsenbord los moest halen, en nadat dat klaar was, ik de flex kabeltjes niet meer vastgezet kreeg (bij lange na niet) kunstmatig ze wat verlengd, maar lukte ook niet, weet niet meer precies waarom, maar op gegeven moment besloten, draden rechtstreeks op het moederbord te solderen, ipv met lipje in houder, en dan later uiteinden aan elkaar te draaien. Hoop dat beetje te volgen is allemaal tot zover, moeite met duidelijk uitleggen soms misschien wel wat. Klusje valt me toch best moeilijk, maar dient zich eerst een ander obstakel aan, ik knoei met soldeer op een bepaalde plek, haal het los, maar vermoed dat misschien klein weerstandje zat of iets, wat nu dus dan er niet meer zit, of alleen soldeer. Maar hoe het daar zat, en met andere punten verbonden of niet (leek o.a. b.v. dat twee dunne lijntjes met andere punten verbonden zaten, al zit dat normaal onder het plastic lijkt me) blijft me vaag. Iig, laptop start nu niet meer op. Dus of iemand hier misschien een idee heeft hoe dit misschien nog op kan lossen. Zo maar wat foto's eerst, wat een idee te geven misschien, daarna foto met aanduidinkjes 1,2,3,4, dit waren dacht ik soldeer punten die uitlopen zijn van waar kabel aangesloten zat, nu denk ik dat alleen voor punten 2 en 3 geldt, na wat beter kijken. De vier rechthoekjes daar rechts van, is waar kabeltje kon aangesloten, het meest rechtse daarvan lijkt aan de witte (op de tekening dus zwart, maar u snapt het denk ik, als u het even wil proberen te bekijken) lijn verbonden, wat dacht ik misschien als soort aarde dient, maar te weinig verstand er van, of dat zo zou kunnen zijn, misschien dat iemand hier het weet. Het uiterste linkse van de rechthoekjes, dacht ik eerst een dun lijntje naar een baantje (of hoe het heet) daarboven te lopen, maar daar ook wat weg gesloopt, kon het niet goed zien, dan vlak voor een weerstandje, of één of ander soort van onderdeeltje, erg pietepeuterig allemaal. dus hopelijk kan iemand hier misschien wat mee, als nog info is gewenst, of als ik wat vergeten ben, hoor ik het wel den'k !?
Bijlagen
20230613_161555.jpg
20230613_161555.jpg (697.3 KiB) 1387 keer bekeken
Bijgesneden foto i3 laptop..jpg
Bijgesneden foto i3 laptop..jpg (525.98 KiB) 1387 keer bekeken
Deze voor elektr. forum.jpg
Deze voor elektr. forum.jpg (873.2 KiB) 1387 keer bekeken
Foto, met markerinkjes.jpg
Foto, met markerinkjes.jpg (335.79 KiB) 1387 keer bekeken
20230613_182644.jpg
20230613_182644.jpg (948.77 KiB) 1387 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GW op di 20 jun 2023, 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Retiredat55
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 30 nov 2009, 20:56
Locatie: Leiderdorp. .. .

Re: Of hier vraag over pc moederbord onderdeel vervangen kwijt kan !?

Bericht door Retiredat55 »

Ik ben bang dat niemand iets zinnigs kan zeggen vanwege de slechte kwaliteit van de foto's.

Kan je ze echt niet -veel- scherper maken?
GW
Berichten: 66
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 14:19
Locatie: Leeuwarden. .. .. .. .. .. .

Re: Of hier vraag over pc moederbord onderdeel vervangen kwijt kan !?

Bericht door GW »

U in elk geval niet dus nee, oké kan.

Nog één wat scherpere (of wat minder vage) foto er bij, samen met de rest is wat ik erover kan zeggen
wel voldoende overgekomen dacht ik, anders pech, voel u maar vrij niet op te reageren verder
natuurlijk, wat denk ik enkelen al gedaan hebben, hoop op anderen anderen misschien nog.

Ps Als wat vergeten ben, of toch nog niet genoeg is, hoor ik het graag, maar dan a.u.b. specifiek bij vermelden, of poging (a.u.b. ...a.u.b...a.u.b...), waar u nieuwsgierig naar bent, of wat u graag wat verder opgehelderd wenst, waarmee misschien wat verder kan worden geholpen. Omdat aan de hand hiervan, voor iemand die er wat verstand van heeft, toch wel één en ander duidelijk zou moeten zijn lijkt mij.
Zal zelf ondertussen wat op speurtocht, of wat o.a. nummers misschien betekenen, en andere info wat misschien nuttig is, .............. alle boy-scouts nog aan toe..
Bijlagen
Deze voor elektr. forum.jpg
Deze voor elektr. forum.jpg (873.2 KiB) 1361 keer bekeken
Bijgesneden foto i3 laptop..jpg
Bijgesneden foto i3 laptop..jpg (525.98 KiB) 1361 keer bekeken
Foto, met markerinkjes.jpg
Foto, met markerinkjes.jpg (335.79 KiB) 1361 keer bekeken
fotootje.jpg
fotootje.jpg (573.14 KiB) 1361 keer bekeken
20230613_182644.jpg
20230613_182644.jpg (948.77 KiB) 1361 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Re: Of hier vraag over pc moederbord onderdeel vervangen kwijt kan !?

Bericht door Stynus »

De pads zijn zo te zien van de print af getrokken. Als je geluk hebt zijn de traces die eraan hingen nog aanwezig. Hier kan je de groenlak vanaf krabben, vervolgens de traces vertinnen en een haardun draadje aan solderen. Vervolgens de connector op de print lijmen en het dunne draadje eraan solderen. Daarna kan je verbindingen ook fixeren met wat lijm.
Hiervoor doe je best eerst wel wat soldeer ervaring op aangezien dit enorm priegelwerk is dat snel moet gebeuren, anders stook je de traces er ook af.
GW
Berichten: 66
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 14:19
Locatie: Leeuwarden. .. .. .. .. .. .

Re: Of hier vraag over pc moederbord onderdeel vervangen kwijt kan !?

Bericht door GW »

Wel al beetje ervaring, of het genoeg zal zijn!? Maar dit waarom ik het juist doe, om wat ervaring proberen op te doen. Bedankt voor de tips zover, kijken misschien binnenkort, of eens mee aan de slag ga weer.
Plaats reactie