ledtester

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Recurperation

ledtester

Bericht door Recurperation »

Goedenavond,

Ik zal een kleine introductie geven aangezien ik mezelf hier pas net heb aangemeld.

Mijn naam is Jurgen, 48 jaar en heb na 25 jaar automotive, 4 jaar geleden de overstap gemaakt naar de fietsenbranche.
Niet zomaar fietsen, maar speed pedelecs in het hoge sigment. En daar gaat mijn vraag ook over.

Wij maken gebruik van 3 fasen motoren waar 3 hallsensoren inzitten, die de positie door te geven aan de regelunit.
Nu hebben wij een bedrijf opdracht gegeven een hallsensortester voor ons te ontwikkelen, en die is nu klaar.
Echter ben ik daar niet content over.

De hallsensor krijgt een aanvoerspanning van 5 volt. Bij aansturing van de sensor moet deze ook 5v aan de uitgang krijgen( sorry, weet niet of dat altijd zo is bij een hallsensor. Als deze minder dan 4 tot 4.5 v doorgeeft., geeft de regelunit een error.

De tester die we hebben ontvangen, heeft 3 ledjes die om en om knipperen bij het draaien van het wiel.
Deze tester wordt gevoed door 2 knoopcellen van 6v
Het probleem is echter, dat de leds al gaan knipperen als er 1.5v wordt doorgegeven, waardoor je zou denken dat alles ok is.

Zover ik heb kunnen vinden, is een led met de hoogste doorlaatspanning 3.5v
Het zou perfect zijn als dit 4.5 is, maar bestaat blijkbaar niet.

Is het mogelijk om een led aan te sturen met 6v (2 knoopcellen) Maar dat deze pas aangaat bij min 4 tot 4.5v?
Doormiddel van gebruik te maken van weerstanden oid.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt.

Jurgen
smd_lover
Moderator
Moderator

Re: ledtester

Bericht door smd_lover »

Er zijn ook digitale hall sensors, die geven alleen nul volt of 5 volt. Waarschiinlijk zijn dit dus analoge hall sensors.
Dat bedrijf heeft dus het apparaat niet goed ontwikkeld.
Ga je nu zelf een nieuw apparaat ontwikkelen? Met een paar leds en knoopcellen ben je er nog niet.
Hoe zorgvuldiger je als topicstarter je probleem omschrijft, hoe meer kans op adequate reacties en een oplossing.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Re: ledtester

Bericht door Stynus »

Je kan een paar diodes in serie met je LED zetten, de doorlaatspanning wordt dan telkens 0.6V-0.7V hoger. (1N4148 zou kunnen)
Plaats reactie