Van Raam E-bike van 30 jaar oud

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
GeertVB

Van Raam E-bike van 30 jaar oud

Bericht door GeertVB »

Afbeelding[/img]We bezitten een Van Raam fiets, die niet oplaad via een in de accu ingebouwde controller maar via de coltroller die zich onder de bagagedrager bevind. De 3 accu zijn 3 bladlood motorfiets accu. Nu zijn er ook voor motorfietsen lithium accu beschikbaar die 18650 oplaadbare lithium-ionbatterij bevatten. Zo 1 accu in de fiets of motorfiets laad ook gewoon goed op. Maar ik vraag me af of deze geschikt zijn om in serieschakeling naar 36v te zetten en op te laden.
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (272.46 KiB) 425 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Re: Van Raam E-bike van 30 jaar oud

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je van die accu's gebruikt waar ook dan een BMS (battery management system) inzit die er voor zorgt dat elke individuele accu netjes wordt behandeld, dan mag je 3 van die sets in serie zetten. Ik denk dat er ook 36V complete systemen verkrijgbaar zijn.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
GeertVB

Bericht door GeertVB »

Dank u wel Mat. De keuze voor de 3 afzonderlijke accu is het maatwerk. Die maken ze exact op maat van een loodblad accu. 2 staan naast elkaar, de derde staat in een hoek omhoog rond de trapas langs de schuine fietsbuis omhoog. Wanneer ik enkel de onderste bak gebruik met 1 exemplaar van 36V vrees ik dat de capaciteit beperkt zal zijn. Ik zal eens op zoek gaan naar zo een accu met BMS.

Maar dan gebruik ik best een oplader voor lithium. Of moet ik dan 3 aansluitpunten voorzien voor elke accu? Of de accu in parallel schakelen voor opladen met 1 12 V voeding? Het is dat opladen waar ik het meeste vragen over heb. De aansluiting is momenteel in de controllerbox ingebouwd. Dat moet ik nog eens bekijken. Ik zal er indien nodig een foto van maken. Als ik tijd heb nog dit weekeinde.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Gewoon met een 36V systeem laden, de BMS zorgt voor de goede verdeling.
GeertVB

Bericht door GeertVB »

Dan kan de gewone serieschakeling behouden blijven. Dat is top. Dan ga ik me enkel nog moeten verdiepen in de capaciteiten van de accu. Ik neem aan dat de lithium een betere capaciteit zullen hebben t.o.v. de loodblad die er in zitten. Deze zijn bijna 5 jaar oud maar ik vermoed dat er een minder capaciteit houd waardoor de accu lading minder betrouwbaar wordt. Dus ik kan de huidige oplader gewoon door gebruiken?
De 3 pin microfoon connector heeft maar 2 draadjes, gewoon de + en de - dus daar moet ik niets veranderen dan?
De huidige draadjes zijn gesoldeerd. Maar door de ongelukkige plaatsing komt er ook regenwater dat via de twee stroomdraadjes in de behuizing loopt op 2 cm van de accu klem. Ik ga langere draden voorzien en de nieuwe accu met de klemmen de andere kant op draaien. De t lange stukken duw ik tussen de accu blokken zodat het water steeds van de accu klemmen weg loopt en niet er naartoe. Want ik geloof dat dit de oorzaak is van de onvoorspelbaarheid van de huidige accu. De draadjes zijn te kort en alle waterdruppels lopen naar die + aansluiting. De week van de 14de ga ik indien ik dan reeds die accu heb aan de slag. Het zal niet veel tijd vragen in gewone serieschakeling. De fiets uittesten dar tegen zal wel enkele weken vragen uiteraard. Als deze topic dan nog open staat zal ik een update geven. Sommige fora sluiten na een periode van inactiviteit de topic af, ik weet niet hoe het hier werkt, ik ben hier pas aangespoeld. Maar in elk geval een merci nu dit nog open staat voor de goede support, speciaal aan Mat Janssen dan.
GeertVB

Bericht door GeertVB »

Maar voor de volledigheid, is er dan geen verschil tussen een dertig jaar oude oplader en een moderne lithium oplader? Met een verloopkabeltje kan een lithium oplader gebruikt worden op deze fiets.
Zou ik beter dit kabeltje naar de 3-pin stekker gebruiken en in de fietszak steken, en op al onze fietsen de standaard 5,5mm stekker gebruiken van onze lithium opladers. Ik heb er zo een 5 tal liggen. Dan kan de originele oplader van deze oude fiets in de kast.
Zo hebben we maar 1 of 2 opladers beschikbaar te houden in onze grage.
Of is het de bedoeling de oude oplader te blijven gebruiken omdat de lithium accu zich gedragen als een bladlood accu?
Dat is me niet duidelijk.
Naamloos.png
Naamloos.png (109.47 KiB) 126 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Ik denk dat je toch naar een litiumacculader moet gaan zoeken. Het komt nl erg precies met het laden van de accu's, wat spanning en stroom betreft.
GeertVB

Bericht door GeertVB »

Dan hoef ik enkel zo een kabeltje, de lader van de andere fietsen kan dus voor alle fietsen worden gebruik. Dat verloop kabeltje blijft dan gewoon in de fietstas bij de Van Raam fiets. Goed. Ik ben effe bezig geweest met een extra bezoekje aan een prive tandkliniek, mijn gebit in orde krijgen nu eerst. Terwijl ga ik eens zoeken naar geschikte accu.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Klopt! :)
Plaats reactie