Motor LED-achterlicht

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
woller

Motor LED-achterlicht

Bericht door woller »

Hallo,

Ik was eigenlijk op zoek naar schemas of zo iets via google en zo kwam ik op deze site. Ik wil voor mijn motor een LED-achterlicht gaan maken, misschien dat iemand hier iets weet over dit onderwerp.

Het achterlicht wat ik wil gaan maken ziet er zo uit:

Afbeelding

De witte ledjes is eigenlijk niks, dat was ruimte voor misschien meer rode maar dat is niet nodig, het wordt dus loze ruimte.
De rode rondjes zijn rode ledjes voor het gewone achterlicht en remlicht.
Dit worden zeer heldere ledjes van 12000mcd met een viewing angle van 20graden. De oranje rondjes moeten mijn knipperlichten worden links en rechts. Nu komt het probleem.

Als ik mijn knipperlicht aanzet naar rechts, dan moeten een aantal rode LEDs in dat gebied uit gaan en de oranje in dat gebied aan, knipperend. Misschien is het ook wel leuk om ze niet te laten knipperen, maar te laten lopen van links naar rechts, en aan de linkerkant andersom.

Nu ben ik zelf absoluut niet in-to elektrotechniek, dus is mijn vraag, weet iemand hoe zoiets gemakkelijk te realiseren is? Misschien heeft iemand een schema.

Voor het gewone achterlicht en remachterlicht weet ik al hoe ik dat doe. Tussen de "source" van het gewone achterlicht zet ik een extra weerstand zodat hij niet volluit brand. Op het moment van remmen gaat hij via de kant zonder extra weerstand zodat ze helderder oplichten.
Ik wil groepen met ledjes maken, bv 5 rode leds in serie geschakeld met 1 weerstand ervoor. En deze groepen daarna parallel schakelen. Dit moet een beetje de opbouw zijn. Het enigste probleem is dus het knipperen en het uitgaan van 3 vertikale rijen rode leds in het gebied van het knipperlicht. Ik zal waarschijnlijk ook iets moeten aanpassen omdat ik mijn normale knipperlichten aanpas naar LEDs. zodat ze weer normaal knipperen.

Dus ik hoop dat iemand een oplossing weet. Alvast bedank :D
MADdie86
Expert
Expert
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Voor de knipper lichten kan je een astabiele multivibrator gebruiken elders uitgelegd op de site. Of als je wat meer in de elektro techniek was dan zou je het met ee n PIC proccesor kunnen doen voor het loop licht.

Dat wat je vertelt over die voorschakel weerstand gaat niet altijd op, een spannings verlager kan helpen 7805 chips bijvoorbeeld.

Als laatste opmerking. Wat je wilt gaan doen is niet legaal in nedereland. Hoewel eenmalig er mee rond rijden dan kan je een boete krijgen tussen de 45 euries en de 70.

In belgie is "Fun lights"ook niet toegestaan hun tarieven weet ik niet.

Dus ik zou nog even nadenken over waarom je dit op je motor wil.

Als een leukig heidje of je lampen te vervangen?
Als het is om je lampen te vervangen zou ik gewoon vaste groepen maken zoals deze standaard zijn.
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
woller

Bericht door woller »

Ik wil mijn lichten vervangen, en alles in 1, zodat ik die kan gebruiken in een undertail.

Maar tegenwoordig rijden de motors standaard met LED achterlichten. Dus wat bedoel jij met niet legaal? Dat je niet met LED lichten mag rijden, of niet met zelfgemaakt? Of niet met een looplicht als knipperlicht?

Wel alvast bedankt voor de reactie, ik ben weer iets dichterbij.
RiPKiP
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

als looplicht mag niet volgensmij
woller

Bericht door woller »

BTW, wat bedoel je met vaste groepen?

Ik denk dat ik ze ook gewoon knipperend ga maken. Volgens mij is het dan wel toegestaan. En dan met zo'n astabiele multivibrator.

Maar het probleem is denk ik, om als een knipperlicht gebied aangaat, dat er een gedeelte van de rode leds uitgaat. Ik weet niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.
Muizeke
Moderator
Moderator
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

De schakeling kan niet moeilijk zijn.
Alleen moeten eerst hiervoor enkele regels vastgelegd worden.
De voorgaande teksten heb ik 10 maal moeten lezen om te weten wat eigenlijk het probleem was.
Zich kort, klaar en duidelijk uitdrukken is een kunst. Bijvoorbeeld: waarom spreken van witte leds als men ze toch niet nodig heeft?

Het vervangen van een lamp door LED's is geen probleem. De simpelste wetten van de electriciteit stellen dat. Enkel de uitvoering en het gewenste resultaat is niet steeds zoals men het wenst.

Ik wens mij enkel bezig te houden met de sturing van de LED's. Dat deze goed geplaatst zijn of genoeg licht geven is een ander probleem.
Het is aan te raden eerst de lichtsterkte te onderzoeken op zijn doeltreffendheid en dan zeker het verschil tussen achterlicht en stoplicht. De simulatie hiervan mag geen probleem zijn. Eens de schakeling gemaakt zijn veranderingen problematischer.

Waarom een astabiele? Waarom wordt de knipperlichtcentrale van de motor niet gebruikt?

Gewenste informatie:
- spanningsval over de LED's
- stroomsterkte voor gewenste lichtintensiteit per led
- de beschikbare spanning ( ik neem aan 12V )

Te maken afspraak:
Als de gele LEDs pinken dan moeten de rode in die omgeving uitgaan.
Voor achterlicht OK. Maar voor het stoplicht?

Op het eerste gevoel blijkt het de gemakkelijkste oplossing om de bedoelde rode LEDS tegengesteld met de gele te laten knipperen.

Voor alle veiligheid dient eerst het schema van de ectrische uitrusting van de motor bestudeerd. Men zal immers moeten controleren dat een ontwerp schakeling in die bepaalde configuratie kan werken.

Principeschema zal volgen. Dan is het aan u om het verder uit te werken.
woller

Bericht door woller »

Goed als eerste had ik het niet moeten hebben over witte leds maar eigenlijk witte rondjes. Deze had ik gewoon weg moeten laten.

De LEDS die ik gebruik worden ook in achterlichten gebruikt op deze manier. Deze leds zijn 12000mcd met een openingshoek van 20 graden. Andere specificaties van deze leds krijg ik hopelijk zsm via de mail.
Het ontwerp van het achterlicht heb ik ook samen met iemand gedaan die ook led-achterlichten produceerd.

Ik heb even een nieuw overzicht gemaakt van de leds. Nu zoals ze zouden moeten branden.

Afbeelding

Zo kan je goed zien welk gebied uit moet als de knipperlichten pinken.
De rest van de rode leds moeten gewoon branden, dus ook als ik op mijn rem trap, moet dat rode gebied oplichten.
Het is misschien een leuk idee om de rode mee te laten knipperen, om en om dan, dus eerst oranje en dan weer rood, maar ik ben bang dat de knippers dan van een afstand niet duidelijk zichtbaar zijn. Dus ik heb het liefst zoals op het voorbeeld.

De knipperlichten zouden ook gewoon op het knipperrelais van de motor kunnen werken. Ik heb alleen gelezen dat er dan een soort van weerstand tussen moet, omdat ze of heel snel knipperen of helemaal niet.
Maar dat is wel te maken, want ik heb ook al gezien dat ze special LED-bolletjes erin zetten.

De motor is 12v. Verder moet het moglijk zijn om te veranderen naar LEDs. Aangezien meerdere hun achterlicht en knipperlicht bolletjes vervangen voor LED-bolletjes.

Indien u meer gegevens nogig heeft, zoals bv van de knipperrelais. Dan hoor ik het wel. Of de verschillende aansluitingen met stroom gegevens (volt) voor bv achterlicht, remlicht en knipperlicht.

Alvast bedankt voor de moeite.
Muizeke
Moderator
Moderator

Bericht door Muizeke »

Hieronder een ontwerpschema. De rode leds van een zone knipperen tegengesteld aan de gele van die zone. (was het gemakkelijkst).
De keuze van de transistor en de weerstand hangt af van de belasting die u wil schakelen.

Ik zal nog even nadenken ( het kan zo moeilijk niet zijn ) om de rode leds per zone uit te schakelen ( electronisch).

Maar de schakeling is ook uitvoerbaar op een semi electronische manier en dit met de hulp van twee speciale relais. Zo een relais heeft twee aparte contactuitgangen: als het relais niet aangetrokken is is het normaal open contact (noc) open en het normaal gesloten contact (ngc) gesloten.
De pinkschakelaar laat nu ofwel het linkse ofwel het rechtse relais omklappen.
Het noc is de schakelaar voor de gele leds
Het ngc is de schakelaar voor de overeenkomstige zone ( rechts of links) van de rode leds ( vervangt de transistors in het schema).

Laat iets weten.
Bijlagen
MOTORACHTERLICHT.gif
MOTORACHTERLICHT.gif (14.62 KiB) 44148 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Muizeke op ma 20 okt 2003, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
woller

Bericht door woller »

Ziet er goed uit. Echt waar.

Ik als elektro leek zie een beetje wat er gebeurd.

Maar sommige items weet ik niet. zoals die V in het rondje en dat INV.

Maar is die pinkschakelaar wel nodig? want ik geef in principe op mijn stuur al aan of ik naar links of naar rechts ga met een schakelaar, en volgens mij gaat dat via de knipperrelais naar de ene draad of de andere. In elektrotechnische termen weet ik het niet precies, maar ik heb waarschijnlijk 2 stroomdraadjes, en aan iedere kant een "grond" draad. Er zit namelijk per knipper 2 draadjes

Ik heb ook nog even de specificaties van de LEDS.

http://members.lycos.nl/wollysnolly/YELLOW_LED.PDF
http://members.lycos.nl/wollysnolly/RED_LED.PDF

maar ik denk dat het beter is als het rode gedeelte uit blijft tijdens knipperen. Dus als je door nog even wilt nadenken ben je mijn "held" :D

Volgens mij kan ik dit het beste op zo'n standaard board solderen die je ook bij de Conrad ziet, dat is van dat karton met gaatjes? of denk je daar anders over?

alvast bedankt
Muizeke
Moderator
Moderator

Bericht door Muizeke »

Hieronder wat uitleg:

- V in rondeke: dit betekent de voedingsspanning, dus 12 V
- INV: inverter, of IC die de spanning omkeert. Is de ingang 12 V dan is de uitgang 0 en omgekeerd.
- de pinkschakelaar is deze die op uw stuurstang zit.
- de knippercentrale is deze van uw motor zelf
- de dimmer is in uw geval een gewone weerstand. Dimmen van een led met een blokgolfgenerator geeft betere resultaten.

Omdat ik vermoed dat u veel problemen zal ondervinden met het bouwen van dergelijke schakeling volgt in bijlage de schakeling met relais.
De pinkschakelaar naar links activeert het linkse relais zodat het contact NOG-RL toe gaat en het contact NGC-RL open.
De pinkschakelaar naar rechts activeert het rechtse relais zodat het contact NOG-RR toe gaat en het contact NGC-RR open.

Ik zie direct geen gemakkelijke oplossing om dit electronisch te doen. Een electronische oplossing heeft volgens mij het voordeel dat de motorbedrading minder moet gewijzigd worden.

Laat eerst iets weten
Bijlagen
MOTORACHTERLICHT-1.gif
MOTORACHTERLICHT-1.gif (14.37 KiB) 44147 keer bekeken
woller

Bericht door woller »

Dit is de versie waarbij het linker of rechter rode gedeelte uit gaat in plaats van knipperen?

Zoals ik het begrijp, gaat zodra je het knipperlicht naar links aan zet de stroom via NOC-RL zodat de gele leds beginnen te knipperen dmv de knippercentrale op de motor. Hierdoor wordt NGC-RL open gezet zodat het linker rode led gedeelte uit gaat totdat je stopt met knipperen.
Zo blijft dus ook tijdens het knipperen het rode middengedeelte en rechter gedeelte branden, en ook werkt dan dus het remlicht nog. Want zit er eigenlijk los van, of eigenlijk ertussen.

Als het zo werkt vind ik het werkelijk prachtig.

Wat is een blokgolfgenerator? is dat iets simpels wat je zo ertussen zet? Zodat deze hetzelfde doet als een weerstand?

En wat bedoel je met een elektronische oplossing? Bedoel je daarmee dat het aangestuurd wordt via een programmeerbare IC?

Weet je misschien ook hoe ik het spanningsverschil kan oplossen met de knipperlichten. Omdat ik nu de bolletjes vervang voor LEDs is de spanning te laag om het knipperrelais goed te laten werken. Wat ik heb gelezen is dat er iets van een weerstand ofzoiets tussen wordt gezet, zodat het wel werkt. Er is zelfs zoiets dat je de knippersnelheid traploos kan verstellen.
Muizeke
Moderator
Moderator

Bericht door Muizeke »

Hieronder de aangepaste schakeling.
Werking:

Is de knipperschakelaar gesloten dan zal een bloksignaal de gele leds laten pinken.
Als het bloksignaal gelijk is aan 12V ( gele leds branden ) dan wordt de capaciteit snel opgeladen langs de 100 ohm weerstand tot 12V. De basisspanning van de transistor wordt dan gelijk aan nul volt en de overeenkomstige rode leds zijn uit.
Als het bloksignaal gelijk is aan 0V dan verhindert de diode het snel ontladen van de capaciteit door de gele leds. De capaciteit kan enkel ontladen door de 100K weerstand. Dit duurt even en de overeenkomstige rode leds blijven uit.
De waarde van C hangt af van de knipperfrequentie en de drempelspanning van de inverter en dient proefondervindelijk bepaald. Als eerste waarde kan 1 microfarad gebruikt worden.

Aan u de keuze.
Bijlagen
MOTORACHTERLICHT-2.gif
MOTORACHTERLICHT-2.gif (15.51 KiB) 44149 keer bekeken
woller

Bericht door woller »

Even als eerste, je reageert wel erg snel :D

Dit is dus met een blokgolfgenerator? of elektronisch?

Ik begrijp wel hoe hij werkt, zodra je het knipperlicht aanzet, laat de stroom in de blokgolfgenerator?? of transistor op zodat de rode leds in dat gebied geen stroom krijgen gedurende de knipperperiode. Zodra de knipper uit gaat, ontlaad de generator zich, wat even duurt, en dan gaan langzaam de rode leds in het knippergebied weer branden. na hoeveel tijd? aantal seconden?

Als dat zo werkt vind ik hem nog toffer. :)

In de vorig uitleg had je het over dat de dimmer (weerstand) vervangen kon worden door een blokgolfgenerator. Is dat hier al het geval? Of bedoel je hiermee dat je het elektronisch regelt?
Muizeke
Moderator
Moderator

Bericht door Muizeke »

Neen

Zuiver electronisch = zonder mechanische onderdelen zoals relais

De schakeling doet juist hetzelfde als deze uitgevoerd met relais: exact hetgeen u gevraagd heeft.( zie tekeningen )

De uitgang van de knippercentrale (deze van uw motor) is een blokgolf ( afwisselend 12V en 0V ) en zou dus in principe ook kunnen dienen om leds te dimmen indien deze regelbaar was

De uitleg die ik gaf was bedoeld om de schakeling beter te begrijpen, maar mijn en uw kennis van electronica liggen te ver uit elkaaar.

Ik kan u enkel aanraden om hulp te zoeken bij iemand die wat meer van electronica afweet ofwel de schakeling met relais te verwezenlijken.
Specifieke vragen wil ik nog beantwoorden maar een schrifftelijke snelcursus electronica geven ligt niet in de lijn der verwachtingen.
Het zou mij echter ten zeerste verblijden indien u mij op de hoogte hield van uw verdere verwezenlijking
woller

Bericht door woller »

Ik weet zeker dat onze kennis wat betreft elektronica ver uit elkaar liggen. Dat is ook waarom ik op zo'n forum terecht ben gekomen na een lange zoektocht op internet.

Ik ben zeer content met het feit dat u mij zover heeft kunnen helpen.
Ik denk dat het een goed idee is om verder te gaan met die blokgolf, zoals u de laatste schets heeft gemaakt.

Ik leg dit voor bij een vriend die al zeer lang in de meet en regeltechniek werkt. Het probleem is alleen dat hij niet veel raad weet met LEDs. En daarom ook het liefst vanaf een schema werkt. Vandaar dat ik zelf ben gaan zoeken naar een oplossing, en al veel aan de weet ben gekomen via mensen zoals u. Maar het is zeker niet de bedoeling dat u mij een cursus elektronica geeft.

Ik blijf u zeker op de hoogte houden van hetgeen u mij voorgelegd heeft in de schetsen en tekst eerder geschreven hierboven.

Ik dank u hartelijk voor uw medewerking en uw toekomstige medewerking, want ik ben weer veel meer aan de weet gekomen
woller

Bericht door woller »

Ik heb overlegd, en die vriend vraagt zich af of het niet beter te realiseren is met relais. Hij denkt dat dat minder gevoelig is voor buitentemperatuur en vocht dan met een blokgolfgenerator. Omdat elektronisch geregeld meer buitengevoelig is.

Denkt u dat ook??
Muizeke
Moderator
Moderator

Bericht door Muizeke »

De electronische uitvoering is een principeschema: een en ander dient nog verder beredeneerd en uitgetest. Daarom heb ik u aangeraden deze met relais uit te voeren.

Voor alle mogelijke uitvoeringen is het aan te raden maatregelen te nemen tegen oxydatie.
De relaiscontacten moeten daarom goed afgeschermd zijn ( zonder problemen te verkrijgen in de handel ).

Ik merk dat er nog verwarring bestaat rond de blokgolfgenerator:

- de knippercentrale in mijn schema is de pinkdoos van uw brommer. Deze kan/mag vervangen worden door een blokgolfgenerator (op lage frekwentie). Op deze site staan er genoeg alleen hebben zij de naam klok of pulsgenerator.

- de dimmer in mijn schema is de weerstand die u voorstelde om het verschil in lichtsterkte te bekomen. Een energiebesparende methode is het gebruik van een variabele blokgolfgenerator ( op hoge frekwentie ). Hierdoor zijn bijvoorbeeld de LED's
- - 3 honderste van een seconde aan en 7 honderdste uit (lage lichtsterkte)
- - 5 honderste van een seconde aan en 5 honderdste uit (lmiddelmatige lichtsterkte )
- - 7 honderste van een seconde aan en 3 honderdste uit (hoge lichtsterkte)

Aan u de keuze wat u wil uitvoeren.
woller

Bericht door woller »

Volgens die vriend was het ook beter uit te voeren met relais. Dus ik denk dat ik daarmee verder moet gaan.

Zou u een voor mij een schema willen maken, of is dat iets teveel gevraagd?
Zoals het opsplitsen van de leds en dan het uitrekenen van de spanning per groep leds dat begrijp ik. En die vriend kan dat ook. Maar het gaat mij meer om de onderdelen die ik nodig heb.

Alvast bedankt :D
Muizeke
Moderator
Moderator

Bericht door Muizeke »

Hierboven staan reeds drie schema's.
Dat met relais is "Moterachterlicht-1.gif. Bestudeer het samen met alle teksten die er tot nu toe over dit onderwerp geschreven zijn.
Laat me dan weten waarmee u nog moeilijkheden heeft.

Bij gebruik van de bestaande pinkdoos van uw brommer hebt u enkel nog nodig:
- draad
- 2 relais
- LED's en voorschakelweerstanden
woller

Bericht door woller »

OK, enorm bedankt

Ik houd u op de hoogte :)
woller

Bericht door woller »

Hallo Muizeke,

het is eindelijk gelukt. We hebben een zeer leuke taillight weten te maken.
Het filmpje laat nog een testobject zien, met lest LEDS.

http://members.lycos.nl/wollysnolly/Ledlight.avi

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.

groeten,
woller
Muizeke
Moderator
Moderator

Bericht door Muizeke »

U tevreden, iedereen tevreden.
Het filmpje is goed maar ik had gaarne wat info over het gebruikte schema ( en mogelijk een foto van de uitvoering ).
Ook de tegengekomen moeilijkheden en oplossingen daarvan interesseren mij.

Muizeke
woller

Bericht door woller »

Zoals ik al eerder zei, ik heb absoluut geen verstand hiervan. Die maat van me heeft het weer door gegeven aan iemand anders.

Die heeft alles opnieuw ontworpen en mijn led indeling behouden. Ik weet wel dat hij voor de opkomen van de leds, condensators gebruikt op een printplaat die haaks op de LED printplaat is gemonteerd.
Verder wordt gebruik gemaakt van mijn eigen knipperrelais.

Verder is uw principeschema gebruikt voor het knipperen en het remlicht. Er zit alleen een draaischroef tussen, om het verschil met het remlicht en gewoon licht groter of kleiner te maken.
Plaats reactie