Hulp bij een remlicht schakeling

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Bootsy

Hulp bij een remlicht schakeling

Bericht door Bootsy »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een schakeling waarmee ik een licht kan laten branden op bijvoorbeeld 70% en hetzelfde licht als een remlicht gebruiken op 100% sterkte. Ik weet dat dit mogelijk is voor auto's alleen kan ik de schakeling nergens vinden.
Ik hoor graag of iemand een idee heeft.
nemeg

Bericht door nemeg »

Als je het licht aanzet wordt de stroom beperkt door een weerstand.
Rem je dan gaat de lamp 100% branden.
De diodes zijn er om de zaak te beveiligen.
Bijlagen
Remlicht.jpg
Remlicht.jpg (7.58 KiB) 3778 keer bekeken
Bootsy

Bericht door Bootsy »

Bedankt voor het snelle antwoord. Heb je enig idee welke diodes ik moet gebruiken? De waarde van de weerstand bepaal ik wel via testen om te kijken wat de beste waarde is.
nemeg

Bericht door nemeg »

Je kunt de BYW54, BYW55, of BYW56 nemen.
Deze kunnen 2 Amper hebben.
Je kunt dan een lamp tot 24 Watt gebruiken.
Wil je een grotere lamp gebruiken dan zou ik de BYX39 (diode) nemen.
Deze kan 9,5 Amper hebben maar is ook groter duurder.
Succes
Bootsy

Bericht door Bootsy »

Dank je wel,

Bij een achterlicht hoeft er weinig vermogen gegeven te worden dus kan ik de kleinere nemen. Prijs is gelukkig geen issue dit mag zo duur worden als nodig is :D .
Ik ga ze morgen halen en eens testen met de lampen om te kijken hoe groot de weerstand moet worden.
dutchlincoln79

Bericht door dutchlincoln79 »

eeh, om het wat lastiger te maken: Ik zou dit ook graag willen, maar dan met LED's.
Dan zou het fraai zijn om een printje te maken met een PWM schakeling, waarbij de duty-cycle van beide inputs apart geregeld kan worden, en daarmee de intensiteit ingesteld. Een en ander zou dan ter vervanging van mijn originele achterlichtunit zijn.
Is dit mogelijk, en is dit al eerder gedaan?
Valt mij op dat de nieuwe Volkswagens ook iets dergelijks hebben met de ronde lichten. Wanneer zij dan het knipperlicht aanzetten, wordt het middelste deel oranje-rood afgewisseld. Een erg fraaie oplossing moet ik zeggen.
Plaats reactie