alarm
alarm
ik moet een schakeling maken waarbij 2 schakelaars een ic aansturen die dan een transistor aansturen en die transistor stuurt een relais aan die 230 volt kan schakelen.
ik heb me al helemaal suf gedacht maar welke ic heb ik nodig en welke transistor
ik heb me al helemaal suf gedacht maar welke ic heb ik nodig en welke transistor
-
Mat Janssen
- Moderator

Als ic kun je een Hef 4011 gebruiken en die dan als set-reset flipflop schakelen.
Als transistor, dat hangt af van je relais keuze.
Ik moet dan de spoelspanning en de spoelstroom weten.
De kontakten van het relais moeten in iedergeval die 230 Volt kunnen hebben, maar over de stroom daar heb je niks over gezegd.
Als transistor, dat hangt af van je relais keuze.
Ik moet dan de spoelspanning en de spoelstroom weten.
De kontakten van het relais moeten in iedergeval die 230 Volt kunnen hebben, maar over de stroom daar heb je niks over gezegd.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

nou oke maare ik zou graag een paar ic nummers willen hebben 2 van een or poort en 2 van een and poort zou je dat nog willen doen want ik heb me al helemaal suf gegoogled
oke ik heb hem gebouwd in multisim maar daar blijf hij hangen dus moet ik er een rest knop in bouwen waar kan ik die het beste erin zetten?
oke ik heb hem gebouwd in multisim maar daar blijf hij hangen dus moet ik er een rest knop in bouwen waar kan ik die het beste erin zetten?
-
Mat Janssen
- Moderator

De en poorten (&) zitten in een HEF4011 en de of (>) poorten zitten in een HEF4001.
En dat hij blijft hangen komt omdat de schakeling op een set-reset flipflop zit aangesloten. Deze heeft een geheugen functie, en dat heb je bij alarmen altijd. Daarom heeft deze dat ook. Als er een alarm is geweest dan wordt dat onthouden totdat je op de resetknop drukt, om te bevestigen dat je het alarm hebt gehoord.
En dat hij blijft hangen komt omdat de schakeling op een set-reset flipflop zit aangesloten. Deze heeft een geheugen functie, en dat heb je bij alarmen altijd. Daarom heeft deze dat ook. Als er een alarm is geweest dan wordt dat onthouden totdat je op de resetknop drukt, om te bevestigen dat je het alarm hebt gehoord.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator