Stereo installatie probleem

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
jeroen_verbeeck

Stereo installatie probleem

Bericht door jeroen_verbeeck »

Ik heb hier thuis een JVC MX-J55R, Zo een.

Deze heeft mij al verschillende jaren perfecte dienst geleverd en ben er zeer tevreden over, tot een paar maanden geleden.
Hij doet zeer rare dingen:
- Eerst viel de FM en AM ontvangst weg. De stekker uittrekken en terug insteken hielp, maar nu niet meer.
- Daarna deden sommige knopjes niets meer. Stekker uittrekken hielp ook, maar nu niet meer.
- Daarna kregen sommige knopjes andere functies die ik nog nooit gezien had in deze radio.
- De cd lezer doet ondertussen ook vreemd. Soms wil hij de cd niet lezen, dan hoef ik hem gewoon uit te zetten en ineens beginnen met de cd af te spelen.
- Zoals je op de foto kan zien heeft hij een rollend paneel waar de controls op zitten, wel, dit gaat gewoon niet meer open nu. De stekker uittrekken hielp, maar ondertussen niet meer.
Het scherm geeft wel weer "panel open" en er tikt iets vanbinnen, maar het gaat niet open.
- De volume knop gaat alleen maar harder, zowel als je naar links of rechts draait. Alleen als je heel zachtjes naar links draait wil hij nog stiller gaan.

Maw, hij speelt meestal CD's van de 1e keer af, en ik moet voor alles de afstandsbediening gebruiken.

Ik heb hem een keer open gedaan, wat stof uitgekuist, gecontroleerd op verbrande onderdelen en dergelijke. Nu ging het paneel ineens wel terug open, maar toen de kap er terug opstond was het weer omzeep.

Ik begrijp er echt niets van, maar vind het wel super lastig.
Ik doe hem niet graag weg want het geluid dat er uit komt is vrij goed en ik ben er nogal aan gehecht ...

Iemand een idee waarom dit gebeurd ?
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Hier is een service manual van zen kleinere broertje:
http://manuals.schematheek.com/sheet/Jvc/mxj30-jvc.pdf

EN volgsn mij is er iets mis met het ic op de print waarop de knoppen en display zijn op aangesloten (of met de oscilator daarvan)
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
jeroen_verbeeck

Bericht door jeroen_verbeeck »

Zou hij nog gemaakt kunnen worden, of is hij total loss ?
Wat gaat mij dat kosten denk je ?

Ik heb zo het vreemde gevoel dat als ik er mee naar de winkel ga dat ze mij iets nieuws gaan willen aansmeren, en dat is niet de bedoeling.
Namelep

Bericht door Namelep »

Probeer eens te informeren bij een onafhankelijke hersteller. In de winkel zouden ze inderdaad iets kunnen aansmeren, maar bij een onafhankelijke hersteller is deze kans al heel wat kleiner. Volgens mij moet er maar 1 IC of zo vervangen worden. Al die fouten wijzen op het soort problemen dat zich tegenwoordig ook in auto's voordoet. Een of ander stuur ic dat begint te flippen (ik zeg altijd: als het begint te leven trek je het best de stekker uit :) ). Volgens mij zal herstelprijs nog wel meevallen. Hangt er natuurlijk altijd vanaf wie het doet.
Plaats reactie