Infrarood schakelingetje

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
bagyva40

Infrarood schakelingetje

Bericht door bagyva40 »

Hallo,

Ik ben bezig met een infrarood schakelingetje van circuitsonline, zoals in de bijlage te zien. Het werkt wel min of meer maar niet helemaal hoe ik het wil.

Wat er moet gebeuren is het volgende:
Indien mijn IR ontvanger signaal krijgt van de IR led brandt het ledje D4. Anders mag de led niet oplichten en moet de spanning zelfs 0V zijn in die tak.

Het probleem is dat de led (D4) altijd lichtjes brandt, zonder dat de ontvanger signaal krijgt van mijn IR led. Nu zou je zeggen dat dit door omgevingslicht komt. Maar als ik mijn ontvanger volledig bedek dan blijft de led even fel branden.

Krijgt mijn ontvanger wel signaal van de IR led dan brandt de led sterker. Dus dat werkt. Het enige probleem daar is dat ik de IR led extreem kort bij mijn IR ontvanger moet zetten (minimaal 1 cm afstand!?).

Aangezien ik ipv de led (D4) een sr latch zal plaatsen mag er absoluut geen spanning zijn in die tak indien de IR ontvanger geen signaal ontvangt van de IR led, anders zal mijn latch altijd geset worden!

Even een paar gemeten cijfers op een rijtje:

Zonder IR LED (D3) aangesloten (dus geen signaal bij IR ontvanger):
- Led (D4): 1,69V
- IR ontvanger (T3): 0,56V

Met IR LED (D3) aangesloten (dus wel signaal bij IR ontvanger):
- Led (D4): 1,76V
- IR ontvanger (T3): 0,60V

Het concept werkt dus, maar niet 100%

Kan iemand me helpen met mijn 2 probleempjes??

Alvast bedankt!
Bijlagen
000016.gif
000016.gif (12.51 KiB) 3900 keer bekeken
bertus
Moderator
Moderator

Bericht door bertus »

Hallo,

Om te beginnen moet weerstand R1 niet aan de led maar aan de - aangesloten worden. (dit is maar een kleinigheidje).
Het lijkt er verder op dat de basis van T2 te sterk naar plus getrokken wordt.
Zet eens een potmeter van zeg 200 kOhm (om de gevoeligheid in te stelln) in serie met R3 en kijk eens wat er gebeurd met de spanning over T3.

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Naar mijn mening maakt het qua werking weinig uit of R1 aan de min of aan de led zit. Aan de led is het stroomverbruik echter wel lager!
De schakeling is een stroombron en de transistor heeft ruim voldoende sturing.

Je zegt dat wanneer je je zender dicht bij de ontvanger houdt de led iets sterker gaat branden.
Vreemd, want als T3 wordt belicht gaat T3 in geleiding en moet de led D4 toch uit gaan? Ik ken de eigenschappen van T3 niet en ben dus voorzichtig met die mening.

Inderdaad lijkt het alsof R3 een te lage waarde bezit, een extra potmeter is een mogelijkheid al is 200K wat hoog. (22K of 50 K?)
Wil de led niet uit dan zou een extra diode (in geleiding) in de emitter van T2 een mogelijkheid zijn.
Het blijft dat T3 in geleiding (belicht) de spanning op de basis moet verlagen zodat T2 spert.

Moet de schakeling andersom werken dan kan er bijv. een extra pnp tor voor om te inverteren.
GvH-E
bagyva40

Bericht door bagyva40 »

Ok, al bedankt voor de verhelderende reacties!

Ik heb het een en ander veranderd, hierdoor is het dus inderdaad zo dat wanneer ik de IR led kortbij de IR ontvanger hou de led uit gaat (dus zoals de schakeling zou moeten werken)!

Het enige probleem wat blijft is dat ik mijn zender maximaal 1 cm van mijn ontvanger mag afhouden, anders ontvangt mijn ontvanger "niets" en zal de led (D4) altijd branden!

Enige tips hiervoor?
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Wat nu overblijft is de bundeling van je licht, via lenzen lijkt mij, zowel aan de zender als de ontvanger om een grotere afstand te halen.
En de afscherming van vreemd licht.

Je zou misschien om te beginnen zowel de zender als ontvanger in een (brandpunt-regelbare ) zaklamp kunnen bouwen en met buisjes kunnen afschermen van vreemd licht???
Bij de kant en klare schakelaars is er altijd een lens aanwezig en wordt er geschakeld licht toegepast om de invloed van vreemd licht te beperken.

Met de verkrijgbaarheid van lenzen of andere mogelijkheden ben ik niet op de hoogte. GvH-E
dj jens
Contacteer:

Bericht door dj jens »

in de topic: trapverlichting met LEDs is daar geloof ik een hele pagina over...
Plaats reactie