Pc aansturing (Krachtstroom)dimmer

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Djreddevil

Pc aansturing (Krachtstroom)dimmer

Bericht door Djreddevil »

Hallo,

nu ik de dimmer werkend heb, wil ik hem gaan aansturen.
Ik wil dit het liefst met de parallelle poort van mijn laptop (zodat ik programma´s kan programmeren.

Ik heb wel een idee hoe ik dit wil gaan doen, maar ik zit met de uitwerking.
Ik wil het aan de hand van dit schema gaan maken:
Afbeelding

Hij hoeft niet perse te dimmen, schakelen is genoeg.

alvast bedankt,
Djreddevil
Met vriendelijke groet,
Dj red devil
traverseemmen
Contacteer:

Bericht door traverseemmen »

Hallo.
Gaat hem om aansturing vanaf je eigen PC of moet het ook werken vanaf andere PC's. Nieuwere PC's hebben nl. geen parallelpoorten meer. En aansturen wordt steeds moeijker. DOS en Windows98 was dit goed te doen. Met XP en Vista is dat al stukken moelijker geworden.
In Elektor (vroeger Electuur) staat nog een boekje over PC poorten in windows. De testprogramma's kun je gratis downloaden. Het boekje zal ook nog wel ergens te koop zijn. Ik heb hem ook. Als je om passages verlegen zit kan ik dit wel toesturen. Het site waar een en ander staat is

http://www.elektor.nl/products/books/co ... 2242.lynkx

Ben zelf bezig met aansturing via PC met laagfrequent signalen, gewoon via de audio output. Zie elders hier op forum.
Een opgeblazen gevoel van je PC is niet lekker
Djreddevil

Bericht door Djreddevil »

traverseemmen schreef:Hallo.
Gaat hem om aansturing vanaf je eigen PC of moet het ook werken vanaf andere PC's. Nieuwere PC's hebben nl. geen parallelpoorten meer. En aansturen wordt steeds moeijker. DOS en Windows98 was dit goed te doen. Met XP en Vista is dat al stukken moelijker geworden.
In Elektor (vroeger Electuur) staat nog een boekje over PC poorten in windows. De testprogramma's kun je gratis downloaden. Het boekje zal ook nog wel ergens te koop zijn. Ik heb hem ook. Als je om passages verlegen zit kan ik dit wel toesturen. Het site waar een en ander staat is

http://www.elektor.nl/products/books/co ... 2242.lynkx

Ben zelf bezig met aansturing via PC met laagfrequent signalen, gewoon via de audio output. Zie elders hier op forum.
De pc die hem gaat aansturen heeft nog wel een parallelle poort :P
Ik heb het ook al voor een deel werkend, maar het deel om de analoge dimmer te sturen is nog een uitdaging.
Ik heb dus al een relais kunnen schakelen via mijn pc, nu de dimmer nog.

En wat voor relais kan ik het best gebruiken? (van dickbest.nl)
Met vriendelijke groet,
Dj red devil
Plaats reactie