Transistor uitvinden werking

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
JeroenI
Locatie: Assendelft/Zaanstad/Noord-Holland. .. .. .. .. .. .

Transistor uitvinden werking

Bericht door JeroenI »

Goedendag,

Buiten alle onzinnige berichten hiervoor om heb ik toch nog serieus hulp nodig. Ik heb allerlei boekwerken en papierwerken erbij gepakt, dus ik zet m'n beste beentje voor.

Ik ben een beetje aan het proberen een transistor naar mijn zin te krijgen, dus probeer ik wat te expirimenteren maar ik wil natuurlijk niet de TOR overbelasten. Ik heb een tekening geschetst n.a.v. een voorbeeld op internet en de waardes bepaald n.a.v. topics op verschillende fora. Het geval is namelijk dat ik als basisstroom 1.09A nodig heb, dus ik denk, ik gebruik een tor om dit te regelen. Alleen ik weet niet zo goed hoe ik de Rc en de Rb bepalen moet om exact die stroom te krijgen. Ik zou zeggen, zie afbeelding en geef opbouwende kritiek, zodat ik ermee verder kan werken.

Bedankt bij voorbaat!
Bijlagen
uitvinden_transistor.jpg
uitvinden_transistor.jpg (9.11 KiB) 6943 keer bekeken
reddevil

Bericht door reddevil »

Dan moeten we weten welke transistor je gaat gebruiken, deze die je nu aan geeft kan maar 100 mA aan, dus veel te licht. Voor de rest is het de wet van ohm gebruiken voor je RC weerstand en met de versterkings factor van de transistor kan je RB berekenen.
Professioneel LED Temmer :twisted: alléé dat hoop ik.
JeroenI

Bericht door JeroenI »

Hoeveel moet hij minstens aan kunnen voor 1.09A te halen? Ik heb er nog een liggen van 200mA en een F324 waar ik geen datasheet van kan vinden.

Ik neem aan dat ik in de datasheet moet kijken naar Collector Current — Continuous
reddevil

Bericht door reddevil »

Een TIP122, die kan 5A aan, zo heb je een beetje overschot.
Professioneel LED Temmer :twisted: alléé dat hoop ik.
smd_lover
Moderator
Moderator

Bericht door smd_lover »

Er is je op Circuitsonline terecht (eindelijk) aangeraden om eerst de basis eens goed onder de knie te krijgen, met name de wet van Ohm.

En nu ga je WEER dingen proberen waar je nog niet aan toe bent.

En sinds wanneer heeft een BC547 een basisstroom van meer dan 1 A nodig.
Het is nog geen 31 december hoor, pas dan mag er geknald worden. :roll:
JeroenI

Bericht door JeroenI »

Ik weet het smd_lover en ik heb ook echt veel gelezen al over transistoren en ik weet dat ik bij de basis moet beginnen maar het is zo'n klein klusje wat ik nu moet realiseren dat ik eigenlijk ongeduldig ben om maanden lang te lezen. Tuurlijk neem ik het allemaal door, maar ik wil dit wel graag gerealiseerd hebben want nu sta ik een beetje stil... Maar de TIP122 kan dus 5A aan... Naja dan reduceer ik die wel met een weerstand.
ax25
Contacteer:

Bericht door ax25 »

JeroenI schreef:Maar de TIP122 kan dus 5A aan... Naja dan reduceer ik die wel met een weerstand.
Toevallig kwam ik dit hier tegen en ben zo vrij er even een kleine reactie op los te laten :) : zoals je mogelijk al weet zijn desnoods ( bijna ) alle gewenste spanningen en stromen en daarbij horende versterkingen van zo'n torretje nauwkeurig en ( indien je dat wenst ) ook zeer stabiel in te stellen. Zorg vooral dat je de transistordatasheet goed kan lezen, benodigd voor deze instellingen ( die geven het antwoord op al jouw vragen terzake ). Dan gaat het waarschijnlijk vrij snel naar een 'volgend niveau'. En ik heb het nog maar zelden meegemaakt dat internet een bepaalde info, curve of wat dan ook niet 'in huis had'. Bovendien zie je ook onmiddelijk dat een bepaalde tor ( bijvoorbeeld de BC547B ) een maximale basistroom heeft .. 'beetje minder' dan 1 A :)

De BF324 had ik binnen 1 seconde ( Google : BF234 transistor ingave ) te pakken, zie hier :

http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... /BF324.pdf

http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... _CNV_2.pdf

Succes ermee,

ax25 8) :wink:
((-,O))
Plaats reactie