Goedendag,
Buiten alle onzinnige berichten hiervoor om heb ik toch nog serieus hulp nodig. Ik heb allerlei boekwerken en papierwerken erbij gepakt, dus ik zet m'n beste beentje voor.
Ik ben een beetje aan het proberen een transistor naar mijn zin te krijgen, dus probeer ik wat te expirimenteren maar ik wil natuurlijk niet de TOR overbelasten. Ik heb een tekening geschetst n.a.v. een voorbeeld op internet en de waardes bepaald n.a.v. topics op verschillende fora. Het geval is namelijk dat ik als basisstroom 1.09A nodig heb, dus ik denk, ik gebruik een tor om dit te regelen. Alleen ik weet niet zo goed hoe ik de Rc en de Rb bepalen moet om exact die stroom te krijgen. Ik zou zeggen, zie afbeelding en geef opbouwende kritiek, zodat ik ermee verder kan werken.
Bedankt bij voorbaat!
Transistor uitvinden werking
-
JeroenI
- Locatie: Assendelft/Zaanstad/Noord-Holland. .. .. .. .. .. .
Transistor uitvinden werking
- Bijlagen
-
- uitvinden_transistor.jpg (9.11 KiB) 6943 keer bekeken
-
smd_lover
- Moderator

Er is je op Circuitsonline terecht (eindelijk) aangeraden om eerst de basis eens goed onder de knie te krijgen, met name de wet van Ohm.
En nu ga je WEER dingen proberen waar je nog niet aan toe bent.
En sinds wanneer heeft een BC547 een basisstroom van meer dan 1 A nodig.
Het is nog geen 31 december hoor, pas dan mag er geknald worden.
En nu ga je WEER dingen proberen waar je nog niet aan toe bent.
En sinds wanneer heeft een BC547 een basisstroom van meer dan 1 A nodig.
Het is nog geen 31 december hoor, pas dan mag er geknald worden.
-
JeroenI
- Locatie: Assendelft/Zaanstad/Noord-Holland. .. .. .. .. .. .
Ik weet het smd_lover en ik heb ook echt veel gelezen al over transistoren en ik weet dat ik bij de basis moet beginnen maar het is zo'n klein klusje wat ik nu moet realiseren dat ik eigenlijk ongeduldig ben om maanden lang te lezen. Tuurlijk neem ik het allemaal door, maar ik wil dit wel graag gerealiseerd hebben want nu sta ik een beetje stil... Maar de TIP122 kan dus 5A aan... Naja dan reduceer ik die wel met een weerstand.
Toevallig kwam ik dit hier tegen en ben zo vrij er even een kleine reactie op los te latenJeroenI schreef:Maar de TIP122 kan dus 5A aan... Naja dan reduceer ik die wel met een weerstand.
De BF324 had ik binnen 1 seconde ( Google : BF234 transistor ingave ) te pakken, zie hier :
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... /BF324.pdf
http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... _CNV_2.pdf
Succes ermee,
ax25
((-,O))