Hallo,
Ik heb vandaag op het werk deze schakeling gebouwd alleen zit ik met de volgende vraag:
Ik heb met de 10k potmeter de spanning over de motor zo afgeregeld dat deze 100VDC bedraagt.
Als ik nu de 4k7 potmeter dicht draai (naar de 0v) = 0% dan gaat de motor uit en staat er nog maar een hele kleine spanning over de motor.
Ook werkt het nog goed als de potmeter helemaal open staat (naar de 12v) = 100%.
Maar nu komt het, als ik de potmeter o pde helft zet = 50% dan staat er maar een paar volt (2-3v) over de motor.
Ik zou graag wille ndat er dan 50v over de motor komt te staan.
Ik ben benieuw wat ik fout heb gedaan.
mvg, Erik
Transistor vraag ivm 50% aansturen
Transistor vraag ivm 50% aansturen
- Bijlagen
-
- IMG_3494.JPG (45.73 KiB) 1863 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

Dit is niet de methode om zoiets te doen. Je kunt inderdaad een transistor als regelbare weerstand gebruiken maar dan moet je hen kontinue in de gaten houden en terug regelen omdat elke temperatuurs verandering de transistor anders instelt. Om een motor te regelen moet je pulsbreedte gaan toepassen. En de gemioddelde waarde van de pulsbreedte geeft dan de spanning van de motor. Wanneer je dan de transistor als schakelaar gebruikt dan wordt deze ook niet zo warm en dan heb je geen last van drift enz.
Meesral worden voor deze toepassing dan ook fet's of igbt's gebruikt.
Meesral worden voor deze toepassing dan ook fet's of igbt's gebruikt.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd