0-10 V ongeveer 20mA
-
kristofvdv
0-10 V ongeveer 20mA
Ik ben op zoek naar een schakeling om een 0 - 10 V signaal (uit dmx demultiplexer) van max 1mA per kanaal om te zetten naar een 0-10 V signaal dat ongeveer 20 mA per kanaal aan kan, daar ik meerdere dimbare balasten (TL) paralel heb staan.
Alvast bedankt
Kristof
Alvast bedankt
Kristof
-
Mat Janssen
- Moderator

-
kristofvdv
Sorry dat ik dit oude topic terug naar boven haal
Het project heeft een tijdje in de koelkast gezeten (te druk met andere werken, en klant kon nog wel effe wachten)
Heb onderstaande schakeling gebouwd, maar wil lang geen kanten werken.
Transistoren trekken stroom van ongeveer 1,3A en sterven dan.
Zou iemand eens willen controleren wat de fout is, heb uiteindelijk de schakeling op breadboard gemaakt, en daar ook hetzelfde "effect"
Zou iemand eens kunnen controleren waar de fout zit?
Alvast bedankt
Mvg Kristof
Het project heeft een tijdje in de koelkast gezeten (te druk met andere werken, en klant kon nog wel effe wachten)
Heb onderstaande schakeling gebouwd, maar wil lang geen kanten werken.
Transistoren trekken stroom van ongeveer 1,3A en sterven dan.
Zou iemand eens willen controleren wat de fout is, heb uiteindelijk de schakeling op breadboard gemaakt, en daar ook hetzelfde "effect"
Zou iemand eens kunnen controleren waar de fout zit?
Alvast bedankt
Mvg Kristof
-
Mat Janssen
- Moderator

-
kristofvdv
Heb het ondertussen terug gesloopt.
Eerst zat mijn voedingspanning op + 12 en -12V, die negatieve heb ik dan naar -6V gebracht (UA7906)
De fout dat de transistoren een zo een hoge stroom trekken, was dan toch een fout van mij, blijkbaar verkeerde datasheet gedownload
Nu had ik het nadien wel in dienst gekregen, maar de spanning krijg ik maar tot ongveer 7,.... V, en dit als de ground van de in/output los ligt. (ligt niet aan de ground van de voeding)
Als de ground verbonden is, dan krijg ik er max 1,2V uit.
Ga morgen eens proberen met een lm358, daar zou ik normaal 20mA uit moeten kunnen trekken, zonder transistoren.
Heb op col ook al de melding gehad dat het zou moeten werken, heb nochtans alles al gecheckt, gedubbel checkt en nog eens gecheckt, telkens ik opnieuw begon, steeds andere ic en transistoren genomen en zo.
Maar alvast bedankt voor het schema
Mvg Kristof
Eerst zat mijn voedingspanning op + 12 en -12V, die negatieve heb ik dan naar -6V gebracht (UA7906)
De fout dat de transistoren een zo een hoge stroom trekken, was dan toch een fout van mij, blijkbaar verkeerde datasheet gedownload
Nu had ik het nadien wel in dienst gekregen, maar de spanning krijg ik maar tot ongveer 7,.... V, en dit als de ground van de in/output los ligt. (ligt niet aan de ground van de voeding)
Als de ground verbonden is, dan krijg ik er max 1,2V uit.
Ga morgen eens proberen met een lm358, daar zou ik normaal 20mA uit moeten kunnen trekken, zonder transistoren.
Heb op col ook al de melding gehad dat het zou moeten werken, heb nochtans alles al gecheckt, gedubbel checkt en nog eens gecheckt, telkens ik opnieuw begon, steeds andere ic en transistoren genomen en zo.
Maar alvast bedankt voor het schema
Mvg Kristof
-
Mat Janssen
- Moderator

-
kristofvdv
zal ze een dezer dagen nog eens opnieuw opzetten op breadboard, want ben er ook wel nieuswschierig naar waarom dit niet wil werken.
Heb ondertussen van iemand die voor deze toepassing aan het experimenteren geweest is een heel eenvoudige oplossing gevonden.
Aan de common van een PNP (bc557) verbind je de - van de dimbare ballast en de 0 V van de 0 - 10 V sturing. Aan de basis verbind je, heb het nu getest met de 2K2 weerstand die ik hier nog bij de hand liggen had ertussen, met de + van de sturing
En aan de emitor hang je de + draad van de ballast
Staat hier nu in test en werkt perfect.
De basisstroom bedraagd ongeveer 0,001 mA en de collectorstroom is 0,34mA
Wist niet dat deze dimbare balasten eigenlijk zelf kunnen instaan voor hun voedingsspanning, zodat eigenlijk voor een heel eenvoudige regelaar een potmeter voldoende zou zijn.
Alvast bedant voor de snelle reactie
Greetz Kristof
Heb ondertussen van iemand die voor deze toepassing aan het experimenteren geweest is een heel eenvoudige oplossing gevonden.
Aan de common van een PNP (bc557) verbind je de - van de dimbare ballast en de 0 V van de 0 - 10 V sturing. Aan de basis verbind je, heb het nu getest met de 2K2 weerstand die ik hier nog bij de hand liggen had ertussen, met de + van de sturing
En aan de emitor hang je de + draad van de ballast
Staat hier nu in test en werkt perfect.
De basisstroom bedraagd ongeveer 0,001 mA en de collectorstroom is 0,34mA
Wist niet dat deze dimbare balasten eigenlijk zelf kunnen instaan voor hun voedingsspanning, zodat eigenlijk voor een heel eenvoudige regelaar een potmeter voldoende zou zijn.
Alvast bedant voor de snelle reactie
Greetz Kristof
Mag ik even verder breien aan dit topic?
Ik heb een uitgang uit een pic (pwm, 5V) waarmee ik een switcher wil aansturen.
De ingang van die switcher dimt tussen 4 en 20mA zijn last.
Mag ik gewoon de uitgang van de pic met een weerstand van 250 Ohm verbinden en het ander pootje van de weerstand met de ingang van de dimmer, terwijl de massa van de pic aan de massa van de stuuringang van de switcher komt? Of is het complexer?
PS Ik heb geen schema bijgevoegd omdat het zo simpel is.
Ik heb een uitgang uit een pic (pwm, 5V) waarmee ik een switcher wil aansturen.
De ingang van die switcher dimt tussen 4 en 20mA zijn last.
Mag ik gewoon de uitgang van de pic met een weerstand van 250 Ohm verbinden en het ander pootje van de weerstand met de ingang van de dimmer, terwijl de massa van de pic aan de massa van de stuuringang van de switcher komt? Of is het complexer?
PS Ik heb geen schema bijgevoegd omdat het zo simpel is.
-
Mat Janssen
- Moderator

Dat is toch complexer. De PWM puls heeft altijd een zelfde amplitude doch de gemiddelde waarde is afhankelijk van de pulsbreedte. Deste breder de puls deste hoger de gemiddelde waarde.
Als je het PWM signaal via een laagdoorlaat filter (R en C) laat lopen dan heb je achter heft filter de gemiddelde waarde. Via een buffer (emitervolger??) kun je dan je signaal afnemen zonder het dan erg te belasten.
Als je het PWM signaal via een laagdoorlaat filter (R en C) laat lopen dan heb je achter heft filter de gemiddelde waarde. Via een buffer (emitervolger??) kun je dan je signaal afnemen zonder het dan erg te belasten.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd