Temperatuursensor
Temperatuursensor
Hallo allemaal, ik heb een klein vraagje..
Mijn vader heeft in '96 bij een cursus electronica bij het plaatselijke centrum vakopleiding een temperatuur meter schakeling gebouwd. Nu ben ik samen met hem op zoek naar een temperatuur sensor die we in de auto kunnen inbouwen voor de olietemperatuur te meten. De schakeling maakt gebruik van de hele oude ( jaja even afstoffen in je hoofd ) CA3162Ein combinatie met CA3161E. Weten jullie waar k een sensor geschikt voor die schakeling van vinden?
Alvast bedankt..
Mijn vader heeft in '96 bij een cursus electronica bij het plaatselijke centrum vakopleiding een temperatuur meter schakeling gebouwd. Nu ben ik samen met hem op zoek naar een temperatuur sensor die we in de auto kunnen inbouwen voor de olietemperatuur te meten. De schakeling maakt gebruik van de hele oude ( jaja even afstoffen in je hoofd ) CA3162Ein combinatie met CA3161E. Weten jullie waar k een sensor geschikt voor die schakeling van vinden?
Alvast bedankt..
-
Mat Janssen
- Moderator

Die ic's komen zelfs mij bekend voor.
Daar ik het schema niet heb kan ik er verder niet veel over vertellen.
Als de schakeling op is gebouwd rond een brugschakeling met een NTC als temperatuur opnemer dan zijn er nog legio oplossingen mogelijk.
Heeft jou vader het schema nog ?
Daar ik het schema niet heb kan ik er verder niet veel over vertellen.
Als de schakeling op is gebouwd rond een brugschakeling met een NTC als temperatuur opnemer dan zijn er nog legio oplossingen mogelijk.
Heeft jou vader het schema nog ?
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
MAt, sorry dat ik zo laat reageerde maar ik heb een tijdje problemen gehad met de internet verbinding hier thuis. Nu zal ik ter zake komen. Nee, mijn vader heeft het schema niet meer, die heb ik wel. Het is heel makkelijk te vinden, namelijk op de datasheet van de CA3162. Daar staat precies de schakeling die gebruikt is. Het is eigenlijk een digitale voltmeter, en de stroom waarde die er als input binnenkomt, wordt weergeven op het scherm. Er zit dus een vereiste aan, de sensor moet een aparte voeding hebben. Hier is de link naar de datasheet...
http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... A_3162.pdf
http://www2.produktinfo.conrad.com/date ... A_3162.pdf
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik heb hier iets getekend zoals het zou kunnen.
De waardes R1 t/m R5 zijn afhankelijk van de gebruikte NTC en het gebied waar je de temp wil aflezen. Er zal nog wat gerekend moeten worden, maar deze schakeling geeft een uitgangsspanning ie temp. afhankelijk is.
Kijk maar eens of je erwat mee kunt.
De waardes R1 t/m R5 zijn afhankelijk van de gebruikte NTC en het gebied waar je de temp wil aflezen. Er zal nog wat gerekend moeten worden, maar deze schakeling geeft een uitgangsspanning ie temp. afhankelijk is.
Kijk maar eens of je erwat mee kunt.
- Bijlagen
-
- temp-meten.GIF (5.14 KiB) 17382 keer bekeken
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Dat is eigenlijk helemaal geen probleem, je kunt nl elke NTC gebruiken waar je snel aan kunt komen. Als de gegevens van die NTC bekend zijn dan is het makkelijk de andere weeerstandwaarden te bepalen.
Kijk maar eens welke NTC je snel kunt krijgen. Geef ons dan de gegevens en we helpen je verder.
P.S. nu gaat deze topic heel veel lijken op deze topic. Lees hem maar eens misschien helpt dat ook iets.
Kijk maar eens welke NTC je snel kunt krijgen. Geef ons dan de gegevens en we helpen je verder.
P.S. nu gaat deze topic heel veel lijken op deze topic. Lees hem maar eens misschien helpt dat ook iets.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Ik heb even een kijkje genomen bij de conrad...
http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/
Aangezien ik met de sensor de olietemperatuur van de auto wil meten, lijkt dit me wel handig. Staan er genoeg gegevens bij?
http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/
Aangezien ik met de sensor de olietemperatuur van de auto wil meten, lijkt dit me wel handig. Staan er genoeg gegevens bij?
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator