trafo's parallel schakelen ?

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
electreuro

trafo's parallel schakelen ?

Bericht door electreuro »

Ik wil een toestel van 110 volt 200 watt, voeden met twee parallel geschakelde transformatoren 220 volt 150 watt elk, kan dit?
Bijlagen
trafo.jpg
trafo.jpg (9.88 KiB) 9253 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

WAnneer het exact dezelfde trafo's zijn dan mag dit.
Wanneer de trafo's niet helemaal pecies gelijk zijn dan mag je ze toch parallel zetten maar dan komt er een vereffeningsspoel tussen (zoals getekend) die dan de eventuele verschillen opheft.
De beide trafo's moeten dan toch redelijk veel op elkaar lijken. Bij te grote verschillen krijg je een kortsluiting en een of beide trafo's branden dan uit.
Bijlagen
paralelle-trafo's.GIF
paralelle-trafo's.GIF (2.5 KiB) 9244 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Flupke

Bericht door Flupke »

1) zorgt dat de geïnduceerde spanningen in fase zijn
2) wikkelverhouding moet gelijk zijn
3) de procentuele kortsluitspanning moet gelijk zijn

Dat van die vereffeningspoel kende ik nog niet maar zal op amateurs vlak niet toegepast worden denk ik
deejayke
Contacteer:

Bericht door deejayke »

electreuro,
als je de klemmen van je secundaire spoel van je tweede transfo omwisselt in je huidige schema dan ben je in orde ALS beide transfo's dezelfde eigenschappen bezitten (zoals mat al eerder zei)

@flupke,

kun je me dat van de wikkelverhouding even uitleggen? want ik dacht dat je bij het parallel schakelen van transfo's enkel moest zien naar de
gelijke uitgangsspanning
fasegelijkheid
schijnbaar vermogen

m.v.g.
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Flupke

Bericht door Flupke »

@deejayke
Wat je zegt van die uitgaansspanning klopt als de ingangsspanning gelijk is en je de uitgaansspanning meet bij gelijke belasting van de 2 transfo’ s
Heb ja al ooit is het vervanging schema gezien van een werkelijke transformator? Dam zul je zien dat de uitgaansspanning daalt bij toenemende belasting omdat de lekflux vergroot en de ohmse verliezen door de weerstand van de koperdraad.
electreuro

paralleltrafo's

Bericht door electreuro »

deejayke schreef:electreuro,
als je de klemmen van je secundaire spoel van je tweede transfo omwisselt in je huidige schema dan ben je in orde ALS beide transfo's dezelfde eigenschappen bezitten (zoals mat al eerder zei)

@flupke,

kun je me dat van de wikkelverhouding even uitleggen? want ik dacht dat je bij het parallel schakelen van transfo's enkel moest zien naar de
gelijke uitgangsspanning
fasegelijkheid
schijnbaar vermogen

m.v.g.
Als ik het goed heb dan is het belangrijk dat beide secundaire gelijk starten en samen aankomen. Kan ik bij wijze van voorzichtigheid geen lamp aan de trafo's hangen zodat de ene de andere niet opheft.
Bijlagen
trafo.jpg
trafo.jpg (11.69 KiB) 9222 keer bekeken
Plaats reactie