Ik zou graag een klein metalen behuizing met wat elektronica erin willen opwarmen. Hiervoor dacht ik aan een dikke vermogensweerstand die de nodige warmte discipeert. Vraag is alleen : welke weerstand bij welke spanning? En hoe kan ik de temperatuur regelen? (Hij mag niet opsmoren als het buiten 40 graden in de zon is).
Of een andere suggestie?
verwarming met weerstandje
-
Mat Janssen
- Moderator

Je neemt een temp. afhankelijke weerstand (ntc of ptc) die de temp. meet.
Dan neem je een comperator die de gemeten temp. vergelijkt met een door jouw ingestelde waarde. De comperator stuurt dan een transistor die weer een verwarmingsweerstand stuurd.
Op deze manier is de cirkel rond.
De temp in het doosje zal binnen de grenzen altijd dezelfde temp. hebben. Mits niet al te koud buiten of al te warm.
In het te koude geval zal de ingestelde temp noet gehaald worden. Bij te heet buiten zal het systeem niks doen echter koelen kan dit systeem nog niet.
Dan neem je een comperator die de gemeten temp. vergelijkt met een door jouw ingestelde waarde. De comperator stuurt dan een transistor die weer een verwarmingsweerstand stuurd.
Op deze manier is de cirkel rond.
De temp in het doosje zal binnen de grenzen altijd dezelfde temp. hebben. Mits niet al te koud buiten of al te warm.
In het te koude geval zal de ingestelde temp noet gehaald worden. Bij te heet buiten zal het systeem niks doen echter koelen kan dit systeem nog niet.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
- cableguy_0123
-
Mat Janssen
- Moderator

comperator = LM311.
transistor kan zijn BD649
NTC of PTC moet je zelf maar bekijken welke je makkelijk kunt krijgen.
En afhankelijk van die keuze worden de rest van de onderdelen bepaald.
Ik wil je best verder helpen, maar dan moet je even zelf bepalen met welke temperatuur opnemer (type en waarde) je verder gaat.
transistor kan zijn BD649
NTC of PTC moet je zelf maar bekijken welke je makkelijk kunt krijgen.
En afhankelijk van die keuze worden de rest van de onderdelen bepaald.
Ik wil je best verder helpen, maar dan moet je even zelf bepalen met welke temperatuur opnemer (type en waarde) je verder gaat.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd