L.s.
ik ben bezig om een soort zaklamp te maken op basis van geluid. Ik heb een afstandssensor en naarmate de afstand die deze meet word een toon gegenereerd.
Nu wil ik deze uitbreiden, maar weet niet zo goed hoe. Ik wil dat behalve afstand, ook het materiaal dat deze ziet invloed heeft op de toon. Zodat je een houten deur tussen betonnen muren zou kunnen detecteren. Ook al is deze dezelfde kleur.
Zou je bijvoorbeeld de intensiteit van de lichtsensor kunnen gebruiken om dit te doen? Al heb ik het idee dat dan de kleur meer invloed heeft dan het materiaal.
Heeft iemand enig idee welke sensor ik als materiaalsensor kan gebruiken? Of hoe ik iets dergelijks zelf zou kunnen bouwen?
Mvg,
Niels
Materiaal sensor
-
Mat Janssen
- Moderator

ik weet niet hoe je dit moet maken maar misschien wel een princiepe. ik denk niet dat het lukt vanaf een kant, maar je zou als je aan 2 kanten iets hebt (zender en ontvanger?), dan kun je dezee op een vaste afstand houden, een geluidspuls zenden, ontvanger vangt hem op, dan wordt de tijd gemeten, geluid gaat sneller door beton dan door hout.... misschien dat je hier iets aan hebt? misschien ook dat beton meer " reflecteerd" terwijl hout meer "opneemt" ??? misschien hebben jullie hier iets aan??? 
Weet je het niet?? Dan weet Mat het wel...
-
the waiter
- Contacteer:
dat is waar... daar had ik nog niet over gedacht... je hebt wel grond radars, die meten doormiddel van geluid de dichtheid (geloof ik) en dan doormiddel van de reflecties kun je een beeld van de grondlagen maken. dit zou dan ook als een soort materiaal sensor kunnen werken? dichtheid/reflectie van de eerste laag, en op basis daarvan toon genereeren?
Weet je het niet?? Dan weet Mat het wel...