kan er mij ieman uitleggen hoe de werking van een laagdoorlaatfilter op DC werkt, ik denk voor te ontstoren, maar hoe werkt deze nu en hoe bereken je wat je ontstoord en niet?????
Als je een signaal aan de ingang hebt staan waarvan de tijd (1/f) vele malen kleiner is dan de RC tijd van je filter dan zal op de condensator na verloop van tijd de gemiddelde waarde van het ingangssignaal verschijnen aan de uitgang..
Het ingangs signaal zal via de weerstand de condensator opladen en ontladen. B.v. een stijle puls op een gelijkspanning zal dus door de weerstand tegengehouden worden en door de condensator worden kortgesloten, zodat er van die puls bijna niks meer overblijft.
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt wat ik probeer te vertellen op deze simpele manier.
Als de min ingang aan de uitgang zit en verder niks. dan heb je een z.g. volger of buffer schakeling.
De uitgang van de opamp. volgt dan de spanning die op de plus ingang wordt aangeboden. De versterking van deze schakeling is 1 maal.
Teken maar eens uit dan zie je het wel.
Ik vertelde het al. Het is een buffer.
Stel dat je een signaal hebt wat bijna niet belast mag worden, anders stort het in elkaar.Toch wil je erbij kunnen zonder dat de waarde dan veranderd.
In dat geval zet je er zoiets tussen. Het heeft nl een erg hoge ingangs impedantie en een erg lage uitgangs impedantie.
Op deze manier belast je de bron niet en kun je er toch bij.