Hallo
Ik ben op zoek naar een simpel schema om een 2 tal ledjes een voor een aan/uit te zetten. (de tweede moet vertraagd 1-20 sec aan/uit gaan)
verder moet het geheel als er op een contact gedrukt wordt met een vertraging van (instelbaar) 1 - 60 sec aangaan en aan blijven totdat contact weer ingedrukt wordt dan moeten de leds uitgeschakeld worden met dezelfde vertraging (1 - 60 sec ) en uitblijven totdat contact weer ingedrukt wordt.
De timing is niet super nauwkeurig, maar een speling van 1 sec is niet erg.
Ik kan best wat nabouwen, maar ontwerpen kan ik dus niet.
Wie kan mij helpen?
Timer schakeling
-
Mat Janssen
- Moderator

Je wilt het volgende?
Je drukt op een knop.
Timer 1 wordt gestart, bij afloop gaat led 1 aan.
Dan wordt timer 2 gestart en bij afloop gaat led 2 aan.
Dan druk je nog een keer op de schakelaar.
Dan start timer 2 weer en bij afloop gaat led 2 uit.
Dan wordt timer 1 gestart en bij afloop gaat led 1 uit.
Klopt dit zo ?
Je drukt op een knop.
Timer 1 wordt gestart, bij afloop gaat led 1 aan.
Dan wordt timer 2 gestart en bij afloop gaat led 2 aan.
Dan druk je nog een keer op de schakelaar.
Dan start timer 2 weer en bij afloop gaat led 2 uit.
Dan wordt timer 1 gestart en bij afloop gaat led 1 uit.
Klopt dit zo ?
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
Helemaal correct, feitelijk dus twee timers na elkaar.
Dit alles ten behoeve van een cockpit waarin ik het optrekken van het landingsgestel wil simuleren.
Dus als je op de knop "wheels up" drukt dan gaan eerst de achterwielen en 1 a 2 sec later de voorwielen op (lampjes op rood) omdat in FS2004 er all een bepaalde tijd staat voordat de wielen up zijn wil ik het dus een beetje regelbaar hebben zodat de eerste lampjes van groen naar rood springen op het moment dat het geluid van het landingsgestel stopt.
met "wheels down" krijgen we dus de omgekeerde volgorde
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
Dit alles ten behoeve van een cockpit waarin ik het optrekken van het landingsgestel wil simuleren.
Dus als je op de knop "wheels up" drukt dan gaan eerst de achterwielen en 1 a 2 sec later de voorwielen op (lampjes op rood) omdat in FS2004 er all een bepaalde tijd staat voordat de wielen up zijn wil ik het dus een beetje regelbaar hebben zodat de eerste lampjes van groen naar rood springen op het moment dat het geluid van het landingsgestel stopt.
met "wheels down" krijgen we dus de omgekeerde volgorde
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
-
Mat Janssen
- Moderator

Dit is geweldig !!
wat een snelheid, dank hr Janssen.
Kan ik eindelijk weer een volgende stap zetten.
Als ik het goed begrijp dan is dit 3 keer de HEF 4011, 2 keer de NE555 en 1 keer de HEF 4013.
Die pots van 1M zijn 1 voor de delay voor de eerste led en die andere pot is de delay voor de tweede led ?
Nog een vraagje, die diodes over de 100K weerstanden vlan voor de laatste HEF 4011 (pootjes 1-2 en 5-6) kan dat elk type zijn BV 1N4148 ?
Ik ga de onderdelen bestellen en zo snel mogelijk bouwen, ik laat nog wel even weten hoe het vergaan is.
Nogmaals veel dank
wat een snelheid, dank hr Janssen.
Kan ik eindelijk weer een volgende stap zetten.
Als ik het goed begrijp dan is dit 3 keer de HEF 4011, 2 keer de NE555 en 1 keer de HEF 4013.
Die pots van 1M zijn 1 voor de delay voor de eerste led en die andere pot is de delay voor de tweede led ?
Nog een vraagje, die diodes over de 100K weerstanden vlan voor de laatste HEF 4011 (pootjes 1-2 en 5-6) kan dat elk type zijn BV 1N4148 ?
Ik ga de onderdelen bestellen en zo snel mogelijk bouwen, ik laat nog wel even weten hoe het vergaan is.
Nogmaals veel dank
-
Mat Janssen
- Moderator