Controle systeem

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
rickh123

Controle systeem

Bericht door rickh123 »

hallo,ik heb een scooter,en ik wou I.P.V het contactslot,vervangen door een code systeem zeg maar,zoals een toegangssysteem bij deuren enz.

Ik wil graag (heel graag) hulp hierbij hebben voor mensen die me op een idee kunnen brengen

ik dacht eerst zelf aan een pin pas lezer,op de scooter bouwen en dan met een blanco magneetkaart (conrad best. NR 751242 - 89 )dat de scooter dan contact maakt en ik dus kan strarten

enigste probleem is dan het instelapparaat om die kaarten in te lezen,is een beetje heel erg duur,kan iemand me op ideeen brengen misschien?
Laatst gewijzigd door rickh123 op vr 28 jul 2006, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeffman

Bericht door Jeffman »

Ik denk eerder aan een RFID systeempje.
Kijk op conrad.nl eens naar product nr. 191008 - 89
Dat is een RFID setje voor 60 Euro. Je hebt dan nog wel een antenne nadig (10 euro)

Je moet waarschijnlijk dan nog wel iets van een relais bordje bouwen. Ik weet niet precies hoeveel contacten er op het contact slot ziiten, en hoe deze geschakeld worden, dus dat zal je even moeten bekijken (en meten). Houd rekening met het starten (dus een sec. of 2 je startmotor berkrachtigen), en met het afschakelen (misschien een aparte knop voor maken).

Totaal zal je een euro of 100 kwijt zijn, en zal je zelf ook nog het 1 en ander moeten solderen (en proberen).

Ik weet of het de moeite waard is om zoiets te doen.
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

velleman heeft een kit van een codeslot. Misschien dat dat wat is?
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
Joeri Fr

Bericht door Joeri Fr »

zorg vooral dat je niet makkelijk het relais kan overbruggen, anders dient je systeem tot niks.

In auto's en ook scooters wordt een zogenaamde immobilizer antenne gebruikt.
Je hebt een spoel rond je slot. Daaraan een C in serie. Je regelt beide af op een gewenste resonantiefrequentie (meestal 125kHz).
In je sleutel zit een kleine ferrietantenne, terug met een C erbij.
De eerste antenne stuurt wat energie, genoeg om een C in de sleutel op te laden. Die dient als batterij voor een IC.
Daarna stuurt bij het draaien aan het slot de antenne een code naar het IC in de sleutel. Dit IC zet de code om (encryptie) en zendt het resultaat terug. Indien het klopt, met wat de antenneprint verwacht, wordt een nieuwe encryptiesleutel aangemaakt en naar de sleutel verstuurd.
Tevens wordt dan het relais geschakeld om te starten.
Dit systeem werkt erg goed en wordt door quasi alle automerken toegepast. Piaggio scooters en BMW motors hebben die ook.

Als je de antennes vervangt door een stekker, wordt het een stuk makkelijker.
rickh123

Bericht door rickh123 »

bedankt allemaal,ik zat zelf te denken aan die systeem van conrad:

751242 - 89

hierbij maak ik dan een extra relais,met verbreekcontackt om de relais aan te zetten,lijkt mij dat dit moet werken ;)
Joeri Fr

Bericht door Joeri Fr »

k dacht dat je dan een dure programmer nodig had zoals je zei...
rickh123

Bericht door rickh123 »

Joeri Fr schreef:k dacht dat je dan een dure programmer nodig had zoals je zei...
een NIET duur programma,dan bedoel ik tot 100 euro ;)
Jeffman

Bericht door Jeffman »

Joeri Fr schreef:k dacht dat je dan een dure programmer nodig had zoals je zei...
Nee. Je kan het geheel programmeren met een druktoets die op de print zit. Lees de gebruiksaanwijzing maar eens door.
hierbij maak ik dan een extra relais,met verbreekcontackt om de relais aan te zetten,lijkt mij dat dit moet werken
Hoe had je dat in gedachte?
Zoals ik al zei:
- Een contactslot zal wel meer dan 1 contact hebben.
- Let op dat je alleen een 'puls' krijgt als je de RFID ontvanger 'activeerd'
- Zorg dat je een sec. of 2 je startmotor laat draaien.
- Zorg dat je de motor ook weer uit kan zetten.

En dat wil je met 1 extra relaytje doen?
rickh123

Bericht door rickh123 »

ik zal nog wel ff een schamatje tekenen,dan kun je zien wat ik bedoel
rickh123

Bericht door rickh123 »

Joeri Fr schreef:zorg vooral dat je niet makkelijk het relais kan overbruggen, anders dient je systeem tot niks.

In auto's en ook scooters wordt een zogenaamde immobilizer antenne gebruikt.
Je hebt een spoel rond je slot. Daaraan een C in serie. Je regelt beide af op een gewenste resonantiefrequentie (meestal 125kHz).
In je sleutel zit een kleine ferrietantenne, terug met een C erbij.
De eerste antenne stuurt wat energie, genoeg om een C in de sleutel op te laden. Die dient als batterij voor een IC.
Daarna stuurt bij het draaien aan het slot de antenne een code naar het IC in de sleutel. Dit IC zet de code om (encryptie) en zendt het resultaat terug. Indien het klopt, met wat de antenneprint verwacht, wordt een nieuwe encryptiesleutel aangemaakt en naar de sleutel verstuurd.
Tevens wordt dan het relais geschakeld om te starten.
Dit systeem werkt erg goed en wordt door quasi alle automerken toegepast. Piaggio scooters en BMW motors hebben die ook.

Als je de antennes vervangt door een stekker, wordt het een stuk makkelijker.
ik weet wel hoe dit systeem werkt,me vader heeft al 20 jaar een autobedrijf en het is mij met de paplepel ingegoten,zeg maar

maar niet alle scooters hebben een chip-gebeuren,zowel,is dit ook geen probleem,gewoon de sleutel bij de ontvangerring doen.
rickh123

Bericht door rickh123 »

hierbij het schema,he ik dacht het te maken

het contact moet je dan gewoon ff zien als een schakelaar,in plaats van die schakelaar komt dan de relais

en nog een vraag:

welke denken jullie dat ik het beste kan kopen:

die van 60 euro,of die van 100?

bestnrs. 751242 - 89 of 750782 - 89

ik denk zelf de 751242 - 89,want die is goedkoper :DAfbeelding
Bijlagen
lastscan.jpg
lastscan.jpg (62.06 KiB) 18025 keer bekeken
Jeffman

Bericht door Jeffman »

Die van 60 Euro moet voldoen. Je hebt dus wel een verbreekcontact nodig om je scooter weer uit te zetten. Je hebt het wel in je schema getekend, maar hou daar ook rekening mee.

Als je contactslot maar uit 1 contact bestaat, en je pakt een relais die genoeg stroom kan schakelen zal het wel eens kunnen werken.

Ik weet trouwens niet of die module je accuspanning (14,4 Volt) leuk gaat vinden.
Joeri Fr

Bericht door Joeri Fr »

en is dit waterdicht? of is het een goed-weer-scooter? (met deze zomer zou je al vergeten dat het eens kan regenen)
rickh123

Bericht door rickh123 »

die schakelaar had ik maar voor de helft getekent,de rest was ik vergeten :oops:

en voor die spanning bestaan toch ook stroonstabalisators?
en heeft iemand hier dan toevallig een schematje van hoe ik dit in elkaar kan knutselen?

alvast bedankt
Jeffman

Bericht door Jeffman »

Een spanningsstabilisator heeft zelf ook een spanningsval van een volt of 3.
Er bestaan low-drop spanningsregelaars, maar daar komt nog steeds 1 volt overheen te staan.
Bij het starten van je motor zakt je spanning weg tot een volt of 9 dacht ik. Dat is dus een probleem.

Wat je zou kunnen doen is en spanningsverdubbelaar maken (met een ICL7660 oid), en dan de spanning strak trekken naar 12 V met een LM7812.
Dan nog een dikke elco en een 100nF C'tje, en je hebt een redelijke voeding :)

Plaats dan ook een diode voor de dikke elco, anders trekt de startmotor ook die elco leeg bij het starten.
rickh123

Bericht door rickh123 »

naja,ik ga eerst wel ff een keertje meten hoeveel me MAX en MIN spanning is,maar ik zelf denk dat het niet zoveel uitmaakt,of er 12V op staat,of BV 13V,daar zal deze wel berekent op zijn
Jeffman

Bericht door Jeffman »

Daar moet je nooit vanuit gaan. Zorg dat je zelf een goede spanningsbron hebt, dan weet je zeker dat het niet fout gaat.
rickh123

Bericht door rickh123 »

Jeffman schreef:Een spanningsstabilisator heeft zelf ook een spanningsval van een volt of 3.
Er bestaan low-drop spanningsregelaars, maar daar komt nog steeds 1 volt overheen te staan.
Bij het starten van je motor zakt je spanning weg tot een volt of 9 dacht ik. Dat is dus een probleem.

Wat je zou kunnen doen is en spanningsverdubbelaar maken (met een ICL7660 oid), en dan de spanning strak trekken naar 12 V met een LM7812.
Dan nog een dikke elco en een 100nF C'tje, en je hebt een redelijke voeding :)

Plaats dan ook een diode voor de dikke elco, anders trekt de startmotor ook die elco leeg bij het starten.
heb je misschien een schematje voor me hoe ik dat kan maken?

ik weet namelijk nog niet bar veel van printplaten enz,ben ik voor aan t leren ;)
JARI NETWORKS

Bericht door JARI NETWORKS »

Joeri Fr schreef:en is dit waterdicht? of is het een goed-weer-scooter? (met deze zomer zou je al vergeten dat het eens kan regenen)
wij hebben gisteravond alweer regen voor de rest van het jaar gehad, scooter had 1/2 onder water gestaan.
http://pent.no/Vaer.aspx?ID=84337
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
rickh123

Bericht door rickh123 »

JARI NETWORKS schreef:
Joeri Fr schreef:en is dit waterdicht? of is het een goed-weer-scooter? (met deze zomer zou je al vergeten dat het eens kan regenen)
wij hebben gisteravond alweer regen voor de rest van het jaar gehad, scooter had 1/2 onder water gestaan.
nee,mijn scooter is niet waterdicht nee,maar hij staat altijd binnen en zo'n installatie maak ik wel waterdich ;)
Joeri Fr

Bericht door Joeri Fr »

zie de rubriek 'overig'
de eerste sticky post van Mat bevat zulke schakelingen voor 5V, maar dan vervang je gewoon 7805 door 7812 en 't is klaar.
De diode brug heb je enkel nodig als er wisselspanning op staat. Indien je van een batterij van je scooter vertrekt, heb je dit niet nodig.

De spanningsverdubbelaar moet je er dan nog voor bouwen.
rickh123

Bericht door rickh123 »

Joeri Fr schreef:
zie de rubriek 'overig'
de eerste sticky post van Mat bevat zulke schakelingen voor 5V, maar dan vervang je gewoon 7805 door 7812 en 't is klaar.
De diode brug heb je enkel nodig als er wisselspanning op staat. Indien je van een batterij van je scooter vertrekt, heb je dit niet nodig.

De spanningsverdubbelaar moet je er dan nog voor bouwen.
dus jij zou deze schakeling zeggen:
Bijlagen
spanningsbewaker.jpg
spanningsbewaker.jpg (9.2 KiB) 17944 keer bekeken
rickh123

Bericht door rickh123 »

ik zou ook dezehttp://www.autostyle.nl/gethotitem_f.asp?id=270 kunnen kopen beetje duur (alleen)
Joeri Fr

Bericht door Joeri Fr »

het is afhankelijk van wat je ermee stuurt. als je slechts een kleine stroom nodig hebt van enkele tientallen of honderd mA kom je ruimschoots toe met een 7812 die 1A kan trekken zonder die extra fet of tor. Wil je meer, moet je dieschakeling nemen die je toont.
Misschien kun je eens een schets maken hoe je het wil bouwen en dan eens rekenen hoeveel mA je nodig hebt en dan kom je wel uit op het juiste schema voor de voeding
Jeffman

Bericht door Jeffman »

rickh123 schreef:naja,ik ga eerst wel ff een keertje meten hoeveel me MAX en MIN spanning is
Heb je hier al tijd voor gemaakt?
Ik heb hier een spannings-booster met een stabilisator er achter in elkaar geprutst op een breadbordje. 't werkt best goed :)

Bij een stroom van 100mA (wat die RFID reader max. zal tekken volgens de datasheet) heb je minimaal 10 Volt input spanning nodig om een mooie 12 Volt te behouden.

Als je wilt kan ik het voor je maken op een geëtste printplaat, eventueel in een mooie, kleine, waterdichte behuizing. Mocht je interesse hebben, PM en mail me dan.
Plaats reactie