LCD toerenteller
LCD toerenteller
Hallo
ik ben op zoek naar een schema waarbij ik op 1 LCD scherm kan zien
hoe hard ik ga,hoeveel toeren mijn motor draait en welke versnelling ik zit.
(6 versn.)
ik weet niet of dit wel mogelijk is,lijkt mij wel.
ik hoor nog wel
ik ben op zoek naar een schema waarbij ik op 1 LCD scherm kan zien
hoe hard ik ga,hoeveel toeren mijn motor draait en welke versnelling ik zit.
(6 versn.)
ik weet niet of dit wel mogelijk is,lijkt mij wel.
ik hoor nog wel
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

als ik zo naar deze schakeling kijk, wil Mat jou enkel tonen hoe een lcd aan een pic wordt aangesloten.
Aan de rechterzijde vind je de voeding van 12 naar 5V om de pic te voeden, met alle nodige afvlak en ontstoor capa's.
links in een opnemer (kan vanalles zijn), en ernaast wordt gekeken of er voedingsspanning is (spanningsdeler naar 4,8V). De capa van 2200uF houdt nog even wat spanning op de pic, zodat je nog iets kunt doen wanneer de spanning wegvalt.
Wat je meet en hoe dit wordt verwerkt, komt in de pic. dus het zou bruikbaar zijn voor wat jij wil, maar dan moeten er nog wat opnemers bij.
Aan de rechterzijde vind je de voeding van 12 naar 5V om de pic te voeden, met alle nodige afvlak en ontstoor capa's.
links in een opnemer (kan vanalles zijn), en ernaast wordt gekeken of er voedingsspanning is (spanningsdeler naar 4,8V). De capa van 2200uF houdt nog even wat spanning op de pic, zodat je nog iets kunt doen wanneer de spanning wegvalt.
Wat je meet en hoe dit wordt verwerkt, komt in de pic. dus het zou bruikbaar zijn voor wat jij wil, maar dan moeten er nog wat opnemers bij.
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

Je moet het in 2 deelproblemen opdelen: meting en display, je PIC of andere uC ziet hier tussen in.
Eerst moet je een goed RPM signaal hebben, en een singaal wat aangeeft in welke versnelling je zit. Dit kan je ook doen door het rpm signaal van de motor en het rpm signaal van de wielen aan de PIC te 'voeren', deze kan dan uitrekenen in welke versnelling je zit.
Als dat gelukt is, kan je de PIC de gegevens op het LCD scherm laten zien, wat nog wel het eenvoudigste is van alles.. zijn genoeg voorbeeld schakelingen te vinden, gebruik een standaar HD44780 display.
succes!
Eerst moet je een goed RPM signaal hebben, en een singaal wat aangeeft in welke versnelling je zit. Dit kan je ook doen door het rpm signaal van de motor en het rpm signaal van de wielen aan de PIC te 'voeren', deze kan dan uitrekenen in welke versnelling je zit.
Als dat gelukt is, kan je de PIC de gegevens op het LCD scherm laten zien, wat nog wel het eenvoudigste is van alles.. zijn genoeg voorbeeld schakelingen te vinden, gebruik een standaar HD44780 display.
succes!
Laat je eigen elektronica-projecten aan de wereld zien. Of bekijk de vele projecten van onze andere members. http://www.showyourprojects.com