Volume verhogen

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
GRBN

Volume verhogen

Bericht door GRBN »

Hallo,

Ik heb een vraag; Ik heb mijn mp3-speler aangesloten aan boxjes, nu het probleem dat de maximale volume veel te laag is. Maar als ik deze boxjes op de pc aansluit deze wel een veel hoger volume kunnen behalen.

Ik wil dus een apparaat maken met een volumeregelaar (potmeter), maar deze moet het volume wel verhogen. De input moet een 3,5mm jack (standaard bij mp3-spelers e.d.) zijn, en de output een Y-audio(weet niet precies hoe het heet, maar het zijn een rode en een witte connector(vaak ook nog met geel, maar da's video))

Ik wil dus vragen of jullie mij kunnen helpen, en of het mogelijk is. Ik wil graag het liefst een geheel schema (als het kan), want ik ben nog niet zo goed in al die berekeningen.

Alvast hartelijk dank :!: :) 8)
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Hier een schema van een stereo versterkertje voor je boxen.
Bijlagen
amplifier-s.GIF
amplifier-s.GIF (5.08 KiB) 10685 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
GRBN

Bericht door GRBN »

Zo'n LM386 dat is een IC chip, staan er op die chip die cijfers? Ik neem aan van wel, maar vraag ff voor de zekerheid. En waar kan ik zo'n chip kopen?

Ik ben blijkbaar nog niet zo gevorderd, maar wat betekenen al die driehoekjes? En dat rondje met Vp?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

LM386 is inderdaad een ic. De nummers erbij zijn inderdaad de aansluitpunten.
Kopen: Bij elke gerenomeerde elktronica zaak bij jouw in de buurt. En anders bestellen bij een bedrijf dat dit spul verkoopt.
Conrad. enz. Je leest hier op dit forum genoeg over het inkopen van div. inderdelen en ook waar.
GRBN

Bericht door GRBN »

Ik moet verder kijken dan mn neus lang is. Als ik het goed heb is die Vp de batterij (2 stuks dus) en die driehoekjes de aarde (- dus). Klopt dit?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bijna goed.
Het driehoekje is inderdaad de - van de batteij (voeding)
Wat de Vp's betreft bijna goed. Ze mogen nl aan elkaar gemaakt worden en dan maar naar 1 + van een batterij (voeding).
Je hebt dus maar een voeding nodig.
GRBN

Bericht door GRBN »

Hartelijk dank!!! En dan de allerlaatste vraag, de cijfers van de chip die niet gebruikt worden... Waarom worden deze niet gebruikt? (ik heb het over de cijfers 1,8,7)

Ik schaam me kapot, maar hoe verstel ik het volume nou? Of wordt dat al verhoogd, dat je het met je mp3-speler moet veranderen (en dus niet in het gemaakte apparaatje)? Ik ken namelijk het sympool van een potmeter helemaal niet ( :oops: :oops: :oops: ).

P.s Ik ben blij dat forum's bestaan, want ik leer er veel van!!! 8) :D
GRBN

Bericht door GRBN »

Ik ben even op zoek gegaan naar de LM386, en heb er een paar gevonden:

LM386N -- Het mooiste eindtrapje 0.25W, gilt nooit, DIP8 -- EUR0.91
LM386N4 -- idem 0.75W -- EUR3.95
LM386M -- LM386N in smd (SO8)- haast niet te krijgen! -- EUR3.86

Maar welke moet ik hebben?
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Die nummers worden inderdaad niet gebruikt. Als je in de datasheet kijkt zie je dat deze o.a. gebruikt kunnen worden om de versterking in te stellen.
Welke je kiest miet je zelf weten. Wil je een 0,25 watt versterker dan neem je de eerste. Wil je een versterker die 0,75 watt af kan geven dan neem je de tweede.
Om de zaak nu hard en zacht te zetten kun je aan de potmeter draaien. Als je er een neemt met 2 op een as (stereo) dan hoef je maar met een knop beide kanalen hard en zacht te zetten. De potmeter in het schema is de weerstand waar een pijl aanzit en 10K bij staat.
GRBN

Bericht door GRBN »

Ok, dus gewoon de variabele weerstanden. Bedankt!
d4_Ev1l

Bericht door d4_Ev1l »

vraagje...

ik ga ook ns zo een schakelingske maken, maar wat ik mij afvraag, kan ik daar 2 luidsprekerkes vna 8Ohm aanhangen ?(vraag mij ni nar de wattage, is van afbraak :p) of is dat al te veel.
als het niet met die LM386N gaat, kan ik het dan proberen met de LM386N4.
Het schakelingetje is nl. ook bedoeld voor luidsprekers aan een mp3 te hangen, maar het moet wel op één of meer batterijtjes van 9V werken.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

8 ohm luidsprekers kun je er gerust op plaatsen.
Wanneer je n4 uitvoering neemt, dan is de kant dat de batterijen wat sneller leeg zijn aanwezig. Maar je krijgt er wel wat voor terug.
(meer kabaal) :lol:
Plaats reactie