Hey mat,
Kort vraagje. In de huidige elektronica wereld stuurt men vaker leds via een stroombron ipv een spanningsbron. Nu heb ik daar eens een vraagje over. Vaak gebruikt men een stroombron(van 20mA) die dan bv 3 leds stuurt als de voedingsspanning 12V is. Dat is dan 3,5*3=11,5V. Wat ik me nu afvroeg ofdat het mogelijk is om bv een stroombron te maken die 60mA. En die dan 3 kringen parallel over elkaar die dan elke keer die 3 leds in serie voedt. Snap je wat ik bedoel. Is dit goed voor de leds, of kan dit voor problemen zorgen dat bepaalde kringen meer dan de eigelijk voorziene 20mA gaan krijgen?
Even schematisch
|---LED1---LED2---LED3---|
+|---LED4---LED5---LED6----|-
|---LED7---LED8---LED9---|
Alvast bedankt!
Mvg
Robin
Stroombron
-
Mat Janssen
- Moderator

ER zal altijd in de takken een weerstand in serie met de leds opgenomen meten worden om de verschillen tussen de leds onderling te niveleren.
Want waarom zou je stroombron de 3 takken van evenveel stroom voorzien. De stroonbron geeft gewoon die 60 mA en wie die stroom opneemt zal de bron een zorg zijn.
Want waarom zou je stroombron de 3 takken van evenveel stroom voorzien. De stroonbron geeft gewoon die 60 mA en wie die stroom opneemt zal de bron een zorg zijn.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

-
Mat Janssen
- Moderator

maar waarom zou je dat willen? Zet er dan gewoon 9 in serie?!
Laat je eigen elektronica-projecten aan de wereld zien. Of bekijk de vele projecten van onze andere members. http://www.showyourprojects.com