remote control

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Horowitz

remote control

Bericht door Horowitz »

Hallo,

Ik ben een student Elektro-Mechanica. Onlangs kregen we een opdracht om een torenkraan te bestuderen op vlak van besturing.
De torenkraag die wij besturderen is een Arcomet T25. Deze wordt bestuurd met een afstandsbediening van het merk Autec(Italiaans denk ik).
Nu moet ik, als deelopdracht, de volledige bespreking geven over het remote control systeem. Beginnende bij de basis-werking van afstandsbediening tot de specifieke kenmerken van deze Autec sturing.

Kan iemand me hiermee op weg helpen? Mijn elektronica - kennis beperkt zich tot de basis wat versterkers betreft, maar van afstandsbediening heb ik helemaal geen kaas gegeten.

Daarom zou ik vragen of iemand interessante site's of boeken weet omtrend dit onderwerp.

MVG

Matthias
Joeri Fr

Bericht door Joeri Fr »

meneer google gaf bij ingeven 'autec remote control' dit:
http://www.autec.it/eng_tecnologie.asp
en
http://www.tr-online.nl/product/asp/inf ... index.html

de mensen van elma (importeur in NL) zullen misschien reageren als je een mailtje stuurt...
Horowitz

Bericht door Horowitz »

De site van Autec had ik al gevonden en bijgevolg de specificaties van de afstandsbediening ook. Toch bedankt voor de tip!

Maar ik zoek eigenlijk meer iets over "de basis principes" van afstandsbediening (niet via infrarood, maar effectief met radiogolven).

Kan men de werking van deze zenders dan eigenlijk vergelijken met walky talky's, of werkt men volgens een volledig ander systeem?
zanco
Contacteer:

Remote Control

Bericht door zanco »

Ik zou eens contact opnemen met Hessing Telecommunicaite te Nieuwegein. Zij zijn leverancier van Autec (Elma is de importeur) en zij willen denk ik best wel wat achtergrond informatie geven over de eisen die gesteld worden aan radiografische afstandsbedieningen voor voertuigen, kranen en takels.

Als ze niet reageren dan zal ik proberen een toelichting te geven. Stuur me dan even een PM om me eraan te herinneren dan reageer ik op het forum.

Grtz,
Ben
zanco
Contacteer:

Remote control

Bericht door zanco »

Allereerst de basisprincipes:

Radiografische Afstand(s)bediening werkt met een zender en een ontvanger. Hiervoor zijn (in Europees verband) een aantal frequenties toegewezen. Deze frequenties bevinden zich in diverse frequentiegebieden waarbij iedere frequentieband zijn eigen specifieke eigenschappen heeft. Er zijn o.a. frequenties in de 27 MHz band, die bijvoorbeeld gebruikt worden voor vliegtuigen en boten. Er zijn ook frequenties in de 40 MHz band, eveneens voor "speelgoed". Bij dit soort afstandbedieningen wordt vaak voor de eenvoudige oplossing gekozen, de ontvanger detecteert een zendsignaal op zijn frequentie en detecteert vervolgens de "opdracht", veelal door de bijbehorende relais te bedienen. Daarom wordt ook met gekleurde vlaggen gewerkt op de zenders zodat 2 zenders niet elkaars vliegtuig gaan besturen.

Daarnaast zijn er frequenties in de 433 MHz band en de 868 MHz band die veelal voor besturing van takels en kranen gebruikt wordt.

Hier wordt een ander principe toegepast. De ontvanger staat op dezelfde frequentie als de zender. De zender zendt continue een draaggolf uit met daarop AFSK (Audio Frequency Shift Keying) ofwel een wisselende toon in het audio gebied. De ontvanger MOET deze draaggolf ontvangen om het bestuurde apparaat in bedrijf te kunnen stellen. Daarbovenop worden via het moduleren van dit AFSK signaal de commando's overgestuurd. Dit kan een relaisschakeling zijn maar ook het overbrengen van een analoog signaal, bijvoorbeeld een potmeter voor het instellen van de snelheid.

Zodra de zender uitvalt óf er twee zenders op één frequentie in de lucht zijn en de ontvanger het basissignaal niet meer ontvangt dan dient de ontvanger het bestuurde apparaat uit te schakelen. Dit is een soort van noodstopfunctie. De noodstop op de zender doet dus ook niets anders dan de zender uitschakelen. Noodstop via een schakelcontact is volgens mij vanwege de machinerichtlijn ook niet toegestaan omdat een noodstop commando bij slecht of gestoord signaal niet binnen zou komen bij de ontvanger.

In de 868 MHz band wordt ook vaak nog gebruik gemaakt van pulserende modulatie met een maximale aan / uit verhouding van 20 procent waardoor er op één frequentie tot 5 gebruikers kunnen zitten die elkaar niet storen.

Als er nog onduidelijkheden of vragen zijn dan lees ik het wel,

Groeten,
Ben
Horowitz

Bericht door Horowitz »

Dank je wel Ben! Met deze uitleg kan ik me al wat oriënteren in de wereld van de radiografische besturing :wink:

Tijdens opzoekwerk dat ik reeds vericht had door te Google'en vond ik dit schema:
Afbeelding

Misschien nog een laatste vraag over die encoder en decoder die in het schema voorkomen... Die decoder zou dat een "frequentie naar spanningsomvormer" kunnen zijn, en omgekeerd voor de encoder?
Zoja, zou iemand me dan de basisuitleg voer die schakelingen kunnen uitleggen :oops: ? Bestaan daar reeds chips voor of is dit een ingewikkelde elektronische schakeling?

Nogmaals bedankt (Ben)!
zanco
Contacteer:

Bericht door zanco »

Horowitz schreef:Dank je wel Ben! Met deze uitleg kan ik me al wat oriënteren in de wereld van de radiografische besturing :wink:

KNIP IMAGE

Misschien nog een laatste vraag over die encoder en decoder die in het schema voorkomen... Die decoder zou dat een "frequentie naar spanningsomvormer" kunnen zijn, en omgekeerd voor de encoder?
Zoja, zou iemand me dan de basisuitleg voer die schakelingen kunnen uitleggen :oops: ? Bestaan daar reeds chips voor of is dit een ingewikkelde elektronische schakeling?

Nogmaals bedankt (Ben)!
Bijna goed (dus fout....), de zender zendt een signaal uit met als modulatie een veranderende toon. Dus de encoder is eerder een spanning naar frequentie omzetter en de decoder een frequentie naar spanningsomzetter.

Het zijn standaard IC's die door verschillende fabrikanten geleverd worden. Ieder heeft gelukkig zijn eigen protocol :x dus er is geen standaard.

Ik heb tussendoor even een uitstapje gemaakt naar Conrad en daar de zoekterm remote opgegeven. Als ik dan een drie kanaals zender / ontvanger kies als bouwpakket dan staat daar weer een link naar het pdf bestand met ook het schema

http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... tstufe.pdf

Daar zie je bijvoorbeeld dat de HT614 gebruikt wordt. Als je HT614 weer in Google mikt krijg je dit

http://www.selectronic.fr/includes_sele ... /HT614.pdf

ofwel de datasheet met de praktische toepassing.

Neus maar eens verder, bij vragen, gewoon vragen !!

Grtzzzz,
Ben
Plaats reactie