PWM RGB Ledstrip via DMX ?

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Bassie

PWM RGB Ledstrip via DMX ?

Bericht door Bassie »

Hallo allemaal :),

Ik zit al enige tijd met een probleem, ik heb van mijn baas een RGB ledstrip gehad uit china... ik wil deze heel graag gaan gebruiken in mijn bestaande dmx systeempje.

Het gaat hier om een strip waar 6 draden uitkomen

Wit = GND (-)
Grijs = Resident 12v +

Rood = Aansturing rode led (+)
Groen = Aansturing groene led (+)
Blauw = Aansturing blauwe led (+)
Zwart = Common GND (-)

Maaar nu komt het vervelende, de felheid van de LED word bepaald door de pulsbreedte die op de rood, groene of blauwe draad gezet word. Er zit in deze strip dus al een klein schakelingetje die die PWM vertaald in stroom sterkte...

Ik zou deze strip heel graag (indien het natuurlijk mogenlijk is) via DMX aansturen zodat iedere kleur zijn eigen kanaal heeft, de laatste weken heb ik al flink wat af gegoogled en heb diversen schematjes gevonden maar ik kom er nog niet helemaal uit

Zelf heb ik wel enige ervaring met elektronica maar niet met PWM icb. met Pics. Ik heb dus een klein beetje hulp nodig hierbij

Bij toeval heb ik laatst voor een ander project een velleman Pic programmer gekocht en wat PIC ic'tjes.. de PIC16F84-04. Zou deze hier ook bruikbaar voor zijn want ik zie dat jullie allemaal gebruik maken van de PIC16F628A.

Tevens ben ik zelf een beetje aan het knutselen gegaan en heb het onderstaand schematje getekend (zie beneden)..

Maar ik heb hier helaas (nog) niet genoeg ervaring mee vrees ik, ik ben ltsér en heb een tijdje bij een grote elektonica speciaal zaak gewerk. Ik heb wel kennis van componenten maar dit gaat gaat me net iets boven m'n pet

Wel heb ik alle benodigde onderdelen in huis om mee te kunnen expirimenteren...

Ik hoop dan ook dat er hier iemand op het forum is die me een klein beetje op weg kan helpen want het zou erg leuk zijn als ik die led strip kan gebruiken

Andere goede ideeen zijn natuurlijk ook welkom, het lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk te realiseren...

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Bas de Waard
Bijlagen
schema.gif
schema.gif (18.58 KiB) 6768 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je de DMX signalen wil binnen halen om de leds te regelen, dan is je kristal wat aan de lage kant. DMX werkt op 250 Kbit en dat haal je niet met een 4Mhz kristal. 20Mhz zou beter zijn. Echter de kans bestaat dat je chip die hogere frequentie niet aan kan.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Bassie

Bericht door Bassie »

Hoi Mat!

Dankje voor je reactie :) vandaar dat ze dus de PIC16F628A gebruiken voor dit soort schakelingen. Ik ga hem morgen gelijk bestellen :) hopelijk lukt het dan wel :)

Alvast bedankt :)

Bas
srobik2000

Bericht door srobik2000 »

Mat Janssen schreef:Wanneer je de DMX signalen wil binnen halen om de leds te regelen, dan is je kristal wat aan de lage kant. DMX werkt op 250 Kbit en dat haal je niet met een 4Mhz kristal. 20Mhz zou beter zijn. Echter de kans bestaat dat je chip die hogere frequentie niet aan kan.

Hello sheet O.K. pleas send file: asm or hex.
Thanke
john led

Bericht door john led »

Als dit werkt met de pic 628 dan zou ik graag je asm of hex willen hebben.
Led's make light better.
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Heb je al eens gekeken in de rubriek dmx zelfbouwen bij lichteffecten. Daar vind je vanalles al.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie