Voor een projectje met OpenWrt (Linux op een router) gebruik ik een USB memorystick als 'harddisk'. Deze memorystick heeft een LED die continue brandt en alleen knippert bij data-transfer. Allemaal prima maar het ding geeft storend veel licht ('s-nachts). Dus nu wil ik de LED alleen nog maar laten knipperen bij data-transfer en verder uit laten.
De stick zelf is ontmanteld en IN de router-behuizing geplaatst. Ja, het kastje is nogal doorzichtig (ASUS WL-500Gp) en licht compleet op
Ok, ter zake nu:
Het lijkt mij dat de spanning die over het LEDje staat bijvoorbeeld een 'poortje' stuurt (40106 ?) of zijn er betere oplossingen. Begrijpelijk is dat er een extra voedingsdraadje moet komen omdat als de originele LED uit is er geen stroom meer voor handen is. Uiteraard wordt de originele LED verwijderd.
groeten, Ed
Laatst gewijzigd door C4Vette op vr 22 jun 2007, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
met wat transistors en en een aantal weerstanden ( smd misschien beter ) is dit te doen. In DECT telefoon opladers gaat meestal ook e n led knipperen als je je telefoon er op gooit.
dj jens schreef:met wat transistors en en een aantal weerstanden ( smd misschien beter ) is dit te doen. In DECT telefoon opladers gaat meestal ook e n led knipperen als je je telefoon er op gooit.
Hmm, beetje zonde om daar een DECT-telefoon voor te slopen. Daarnaast begrijp ik niet goed wat ik met die suggestie kan. Het LEDje moet niet zomaar gaan knipperen maar het 'signaal' van de oorspronkelijke LED inverteren. Om het met transistortjes te doen is prima, maar zelf ben ik niet in staat om een schema te brouwen. Nabouwen lukt meestal wel. Vandaar mijn verzoek in dit forum.
pe5ocb schreef:Je zou kunnen proberen er een condensatortje tussen te zetten. DC tegenhouden en het geknipper doorlaten.
Serieus? Zou dat zo eenvoudig opgelost kunnen worden? En aan wat voor waarde voor de condensator moet ik dan denken, ongeveer?
Dus dan zou tijdens het opladen van de condensator de stroom het Ledje laten branden en eenmaal geladen stopt de stroom. Hmm, klinkt aannemelijk. Het zal moeten blijken ofdat de LED nog wel knippert omdat de flanken niet meer stijl zijn maar sinusvormig.
pe5ocb schreef:Je zou kunnen proberen er een condensatortje tussen te zetten. DC tegenhouden en het geknipper doorlaten.
Serieus? Zou dat zo eenvoudig opgelost kunnen worden? En aan wat voor waarde voor de condensator moet ik dan denken, ongeveer?
Dus dan zou tijdens het opladen van de condensator de stroom het Ledje laten branden en eenmaal geladen stopt de stroom. Hmm, klinkt aannemelijk. Het zal moeten blijken ofdat de LED nog wel knippert omdat de flanken niet meer stijl zijn maar sinusvormig.
groeten, Ed
Of het echt goed voor je led is geen idee, maar het zou kunnen werken, net even getest en dat werkte wel aardig, enige is dat je een relatief grote condensator nodig zult hebben.
Stynus zijn oplossing zou je voor kunnen gaan, als de led uit is verstook je dan wel ongeveer 50mW (CIIW). Als je de oude led weghaalt, kun je dan niet net zo goed een pnp tor nemen?
groeten, Ed
Of het echt goed voor je led is geen idee, maar het zou kunnen werken, net even getest en dat werkte wel aardig, enige is dat je een relatief grote condensator nodig zult hebben.
Stynus zijn oplossing zou je voor kunnen gaan, als de led uit is verstook je dan wel ongeveer 50mW (CIIW). Als je de oude led weghaalt, kun je dan niet net zo goed een pnp tor nemen?
Ok, maar waar denk je aan met "een relatief grote condensator"? Een elco'tje van...
Die 50 mW is inderdaad wel wat veel. Omdat het geheel in een klein routertje zit wordt het allemaal al een beetje warm. En met de gedachte om het LEDje juist uit te laten hoopte ik ook minder warmte te onwikkelen.
Ik ga eerst eens experimenteren met een C-tje en hoop nog te horen met welke waarden jij hebt getest.
En inderdaad mag de oude led weg maar hoe bedoel je dat dan met een pnp tor?
Omdat ik het zo simpel mogelijk wil houden heb ik het geprobeerd met een C'tje ertussen. Nou dat gaat dus niet werken. Het beste resultaat dat ik heb gezien is met een piepklein elco'tje van 1 of 10 microF waarmee het LEDje dan een keertje knippert en verder nooit meer aan gaat.
Het oplaadstroompje laat hem wel een keer aangaan maar het ontladen duurt natuurlijk veel te lang. Helaas dus.
De oplossing met de opto vind ik wel heel ingenieus gevonden maar ik ben niet zo gelukkig met het verloren vermogen.
Het gaat hier nl om een micro-pjoetertje mat passieve koeling in een toch al warme omgeving (kast van een aquarium).