FAN (ventilator) 'schakelaar met FET
FAN (ventilator) 'schakelaar met FET
Om een lichtkapje van een klein aquarium te koelen wil ik een ventilatortje inbouwen die aan/uit geschakeld wordt afhankelijk van de temperatuur. Hiervoor heb ik de volgende schakeling gebruikt:
http://www.heatsink-guide.com/control.gif
Dit werkt op zich goed, maar de FET schakelt niet echt waardoor er bij afkoeling toch stroom door de ventilator blijft lopen. Deze stroom is te weinig om hem te laten draaien maar het gevolg is dat er een piepend geluid uit het motortje komt.
Heeft iemand een suggestie om beter te schakelen?[/url]
http://www.heatsink-guide.com/control.gif
Dit werkt op zich goed, maar de FET schakelt niet echt waardoor er bij afkoeling toch stroom door de ventilator blijft lopen. Deze stroom is te weinig om hem te laten draaien maar het gevolg is dat er een piepend geluid uit het motortje komt.
Heeft iemand een suggestie om beter te schakelen?[/url]
Je kunt een comparator gebruiken (bv lm386 of lm324). Een comparator heeft 2 ingangen. Als de + ingang groter is dan de - ingang, dan wordt de uitgang hoog.
Op de + zet je een weerstanddeler met een normale weerstand en de NTC, op de - een weerstandeler met een weerstand en een potmeter.
Op de uitgang zet je de gate van de FET. De source kun je aan de ground hangen, de fan kun je monteren tussen de +12V en de drain.
Op de + zet je een weerstanddeler met een normale weerstand en de NTC, op de - een weerstandeler met een weerstand en een potmeter.
Op de uitgang zet je de gate van de FET. De source kun je aan de ground hangen, de fan kun je monteren tussen de +12V en de drain.
Ah, nu weet ik weer waar de C4Vette me bekend voor van kwam op een aquarium forum. Hier dus.
Ik ben trouwens met een ander idee bezig. Aangezien een fan boven het water nogal veel water verdampt. Het lijkt me wel leuk om een doorzichtige lichtkap te maken (wat een soort van kast is dan) en daar lucht door te laten blazen, en dan hopen dat het vocht eronder via een uitsteeksel weer het aquarium inloopt.
Ik ben trouwens met een ander idee bezig. Aangezien een fan boven het water nogal veel water verdampt. Het lijkt me wel leuk om een doorzichtige lichtkap te maken (wat een soort van kast is dan) en daar lucht door te laten blazen, en dan hopen dat het vocht eronder via een uitsteeksel weer het aquarium inloopt.
Ja, klopt, aquaria is mijn andere hobby en automatisch combineer ik dat een beetje. Ben bijvoorbeeld een een 'controller' aan het bouwen voor mijn grotere bak op basis van OpenWRT (Linux op een router) die metingen doet (temp. en pH), dit opslaat (RRD) en laat zien middels een webserver. Volgende stap is sturing: ook pH, dimmer voor tl enz.pe5ocb schreef:Ah, nu weet ik weer waar de C4Vette me bekend voor van kwam op een aquarium forum. Hier dus.
Maar terug 'on topic':
De fan is voor een Aqua40 die dan in het afgesloten deel van de lichtkap komt waar de VSA zit. Deze ruimte heeft al koelsleuven aan de bovenzijde dus geforceerde koeling middels een fan zal geen water verdampen maar wel de VSA koelen zodat er minder warmte afgifte is. Op warme dagen (nog niet veel voorgekomen
Ah, ook een aqua40
Ik heb er hier ook een naast me staan met garnalen. Ik heb daar gewoon het klepje open staan tegen de hitte, dan maar wat verdamping.
Ik ben ook bezig met een computer voor m'n gewone aquarium. Maar ik moet eerst nog een e-vsa aanschaffen, en dat is zo'n grote hap
pH metingen doe ik niet elektrisch, vooral vanwege de kosten, leuk is het allemaal wel, net als automagische CO2 toevoer en dergelijke.
Misschien als ik wat ruimer bij kas zit (maar dan komt er ook meteen een groter aquarium
)
Ik wil nog proberen de vsa van de aqua40 lamp te vervangen voor een e-vsa, uit een spaarlamp ofzo. Dat scheelt natuurlijk ook een hoop warmte. Is het trouwens niet voldoende om de fan gewoon altijd op een rustig tempo te laten draaien? De warmte van de lamp en vsa moet je zo wel af kunnen voeren en de warmte van de omgeving krijg je toch niet weg.
Ik ben ook bezig met een computer voor m'n gewone aquarium. Maar ik moet eerst nog een e-vsa aanschaffen, en dat is zo'n grote hap
Misschien als ik wat ruimer bij kas zit (maar dan komt er ook meteen een groter aquarium
Ik wil nog proberen de vsa van de aqua40 lamp te vervangen voor een e-vsa, uit een spaarlamp ofzo. Dat scheelt natuurlijk ook een hoop warmte. Is het trouwens niet voldoende om de fan gewoon altijd op een rustig tempo te laten draaien? De warmte van de lamp en vsa moet je zo wel af kunnen voeren en de warmte van de omgeving krijg je toch niet weg.
Inderdaad is het het meest eenvoudig om de fan continue te laten draaien op een rustig tempo. Ik heb daarvoor al een mini adaptertje van een oude telefoon die 8 volt levert. Het fannetje is eigenlijk 12 volt en loopt zodoende lekker stil. De lamp is geschakelt met een tijdklok dus dat kan dan lekker tegelijkertijd. Maar ja, zo'n temperatuur-regeling leek me wel leuk als 'ouwe techneut' zijnde.
Vergis je niet in zo'n e-vsa: iedereeen roept altijd maar dat die niet zo heet worden. Nou, die ik in mijn Juwel heb zitten kan je mooi niet beethouden hoor
Dat is dan wel eentje voor 2 x 39 watt.
Vergis je niet in zo'n e-vsa: iedereeen roept altijd maar dat die niet zo heet worden. Nou, die ik in mijn Juwel heb zitten kan je mooi niet beethouden hoor
Dat is dan wel eentje voor 2 x 39 watt.
Vreemd, ze zouden niet super heet moeten worden hoor. Heb je het juiste vermogen lampen eraan? En dim je ze constant? Ik wil er een voor 2x30 Watt kopen (aquarium is 1 meter). Tot nu toe een tegen gekomen voor 50 euro ex. Weet jij nog een goedkoper adres?
Temperatuur regeling is wel leuk, maar ook onnodig complex
Wat meestal wel helpt tegen hete dingen is een kleine luchtstroom. Ik weet niet of je ze in een dichte kast hebt zitten?
Temperatuur regeling is wel leuk, maar ook onnodig complex
Volgens mij heb ik iets van 70,- euro betaald voor een dubbele e-vsa van 2 x 39 Watt welke ik gelijk heb besteld met de Flora-Mate dimmer. De buizen zijn van hetzelfde wattage (dus 39 W per stuk, of 38 ?) en er wordt gedurende driekwart van de totale tijd gedimd. In het eerste halfuur naar 90 %, in de drie uur daarna oplopend naar 100%. Vervolgens 4 uur voluit en daarna afbouwen in omgekeerde volgorde. Draait al een half jaar zo en de VSA wordt echt wel heet.
De kleine bak (Aqua40) heeft standaard al koelopeningen en daar ga ik dus geforceerde koeling aan toevoegen. Dit is bij de grote bak met e-vsa niet mogelijk omdat het een gesloten geheel is.
De kleine bak (Aqua40) heeft standaard al koelopeningen en daar ga ik dus geforceerde koeling aan toevoegen. Dit is bij de grote bak met e-vsa niet mogelijk omdat het een gesloten geheel is.
Je zou eens moeten voelen of ze ook zo heet worden als je op 100% draait.
Ik ken die juwels niet echt van binnen. Ik heb de vsa gewoon buiten m'n aquarium liggen. Ik werd gek van de lichtbak die telkens in de weg lag. Ik zit dan nu te denken aan een nieuwe bovenkant waarbij de TL's aan de deksel hangen, zijn die ook meteen weg bij het openen. Wat heb je in je aqua40 zitten dat je zoveel licht wilt?
Edit:
Ik zie dat je je lichtbak al eens aangepast hebt. Misschien toch eens een testje doen waarbij de e-vsa's meer lucht krijgen. Maar nu werken ze mee al verwarming van het water, komt het rendement toch alleen maar ten goede?
Ik ken die juwels niet echt van binnen. Ik heb de vsa gewoon buiten m'n aquarium liggen. Ik werd gek van de lichtbak die telkens in de weg lag. Ik zit dan nu te denken aan een nieuwe bovenkant waarbij de TL's aan de deksel hangen, zijn die ook meteen weg bij het openen. Wat heb je in je aqua40 zitten dat je zoveel licht wilt?
Edit:
Ik zie dat je je lichtbak al eens aangepast hebt. Misschien toch eens een testje doen waarbij de e-vsa's meer lucht krijgen. Maar nu werken ze mee al verwarming van het water, komt het rendement toch alleen maar ten goede?
In de Aqua40 zit van oorsprong een twee-kleurig buisje. Een van de twee buisjes is blauw: alleen goed voor algen dus
Tevens is de 11 Watt niet bijzonder veel. Omdat ik gratis aan een setje van 18 Watt kon komen (model met vier buisjes) lichtkleur 827 welke veel meer rood in het spectrum heeft, heb ik die ingebouwd. Zodoende hoop ik ook rode plantjes voldoende licht te kunnen geven. Tot nu toe groeien de plantjes goed maar de enige rode (Rotala Indica) blijft nog groen.
Misschien moeten we met dit topic wel naar een ander forum voordat we de andere leden boos maken
Tevens is de 11 Watt niet bijzonder veel. Omdat ik gratis aan een setje van 18 Watt kon komen (model met vier buisjes) lichtkleur 827 welke veel meer rood in het spectrum heeft, heb ik die ingebouwd. Zodoende hoop ik ook rode plantjes voldoende licht te kunnen geven. Tot nu toe groeien de plantjes goed maar de enige rode (Rotala Indica) blijft nog groen.
Misschien moeten we met dit topic wel naar een ander forum voordat we de andere leden boos maken
-
Mat Janssen
- Moderator

Ja klopt. Maar het eigenlijke topic gaat over een ander (kleiner) aquarium waarin wel toegang is tot de lichtkap waar de VSA in zit. Omdat het watervolume veel geringer is warmt het sneller op door de warmteafgifte van de VSA (en lamp). Daarom wilde ik een temperatuur geregelde ventilator inbouwen. Deze zijn compleet te koop maar die zijn te groot.pe5ocb schreef: Edit:
Om weer even on-topic te komen: ik zou het nog kunnen proberen met een Schmitt-trigger met twee torretjes. Dat is misschien net niet te complex voor zo'n klein projectje.
-
Mat Janssen
- Moderator

Je kunt het proberen, complex zal het inderdaad niet zijn, maar dan krijg je wel een geschakelde he en niet geregelde (voor zover ik begrijp wat je bedoelt). Ik weet ook niet waar de aquaria staan, maar ik ben zelf niet echt voorstander van geluiden die niet continu zijn in een kamer waar ik me bevind.
Blauw is juist een planten lamp toch, je plant reflecteert de kleur die je ziet. Ik heb zelf nu een 640 lamp en een grolux die wacht op een nieuw schakelapparaat.
Wat voor temperatuursensor gebruik jij in het water? En welk CO2 systeem? Ik neem aan dat je al een magneetventiel ervoor hebt? Maar goed, dat wordt misschien nog wel een ander topic als dit projectje af is?;-)
Ik zag trouwens dat je vuurtjes had, als je er nog een keer teveel hebt
Ik heb nu van Willem (van Wezel) Neocaridina denticulata en een eenzame cherry.
Blauw is juist een planten lamp toch, je plant reflecteert de kleur die je ziet. Ik heb zelf nu een 640 lamp en een grolux die wacht op een nieuw schakelapparaat.
Wat voor temperatuursensor gebruik jij in het water? En welk CO2 systeem? Ik neem aan dat je al een magneetventiel ervoor hebt? Maar goed, dat wordt misschien nog wel een ander topic als dit projectje af is?;-)
Ik zag trouwens dat je vuurtjes had, als je er nog een keer teveel hebt
De bedoeling was inderdaad een schakelende regeling omdat toerental geregeld mij al helemaal overkill leek voor zo'n klein bakkie.
Grote bak staat in de woonkamer en het kleintje (waar het hier om gaat) staat in de keuken met kogelvisjes: erg leuk.
Blauw in het spectrum is wel nuttig maar rood moet de overhand hebben. Het probleem is dat de meeste mensen dat niet mooi vinden en kiezen voor 'harder' licht (=blauwer). Warmer licht maakt een aquarium gelig.
Temperatuursensor: oorspronkelijk zit die in de eheim-pomp. Later heb ik zelf een digitale thermometer/thermostaat gebouwd. Deze bewaakt de boven-temperatuur en schakelt de verwarming spanningsloos mocht daarvan de thermostaat niet (goed) functioneren. Hiervoor gebruik ik de ntc die in een kamer-thermostaat wordt gebruikt. Deze heb ik ingegoten in een buisje met kunsthars zodat die waterbestendig is.
CO2-systeem is van Milwaukee. Compleet gekocht, werkt prima met een externe diffuser die direct achter de eheim-pomp is geplaatst. Geen rommel in de bak dus. De daarbij behorende pH-sonde is in feite universeel en komt straks aan de zelfbouw controller middels een 1wire voltmeter module.
De 'Neocaridina denticulata' is toch een vuurgarnaal?
Je kan er zo 10 0f 20 komen halen als je wil hoor, ze jongen zat.
Grote bak staat in de woonkamer en het kleintje (waar het hier om gaat) staat in de keuken met kogelvisjes: erg leuk.
Blauw in het spectrum is wel nuttig maar rood moet de overhand hebben. Het probleem is dat de meeste mensen dat niet mooi vinden en kiezen voor 'harder' licht (=blauwer). Warmer licht maakt een aquarium gelig.
Temperatuursensor: oorspronkelijk zit die in de eheim-pomp. Later heb ik zelf een digitale thermometer/thermostaat gebouwd. Deze bewaakt de boven-temperatuur en schakelt de verwarming spanningsloos mocht daarvan de thermostaat niet (goed) functioneren. Hiervoor gebruik ik de ntc die in een kamer-thermostaat wordt gebruikt. Deze heb ik ingegoten in een buisje met kunsthars zodat die waterbestendig is.
CO2-systeem is van Milwaukee. Compleet gekocht, werkt prima met een externe diffuser die direct achter de eheim-pomp is geplaatst. Geen rommel in de bak dus. De daarbij behorende pH-sonde is in feite universeel en komt straks aan de zelfbouw controller middels een 1wire voltmeter module.
De 'Neocaridina denticulata' is toch een vuurgarnaal?
Kogelvisjes zijn erg leuk ja, maar lijkt me wat krap voor meerdere kogelvissen? Mijn bakken staan in m'n slaapkamer, dus moet echt geen vervelende geluiden uitkomen. Mijn eheim pomp maakt wel eens vervelende geluiden, dus daar staat wat op, dat verminderd hetC4Vette schreef:De bedoeling was inderdaad een schakelende regeling omdat toerental geregeld mij al helemaal overkill leek voor zo'n klein bakkie.
Ik kies meestal voor wit en grolux, dat vind ik wel mooi. Te gelig is niet altijd mooi, maar dat ligt natuurlijk ook heel erg aan de ondergrondBlauw in het spectrum is wel nuttig maar rood moet de overhand hebben. Het probleem is dat de meeste mensen dat niet mooi vinden en kiezen voor 'harder' licht (=blauwer). Warmer licht maakt een aquarium gelig.
Een NTC is wel makkelijk te gebruiken om te schakelen, maar om te meten natuurlijk lastiger.Temperatuursensor: oorspronkelijk zit die in de eheim-pomp. Later heb ik zelf een digitale thermometer/thermostaat gebouwd. Deze bewaakt de boven-temperatuur en schakelt de verwarming spanningsloos mocht daarvan de thermostaat niet (goed) functioneren. Hiervoor gebruik ik de ntc die in een kamer-thermostaat wordt gebruikt. Deze heb ik ingegoten in een buisje met kunsthars zodat die waterbestendig is.
Ik weet nog niet wat ik erin ga hangen, een thermokoppel is wel leuk, maar moet je weer versterken en dergelijke.
Ik zal eens kijken naar dat systeem.CO2-systeem is van Milwaukee. Compleet gekocht, werkt prima met een externe diffuser die direct achter de eheim-pomp is geplaatst. Geen rommel in de bak dus. De daarbij behorende pH-sonde is in feite universeel en komt straks aan de zelfbouw controller middels een 1wire voltmeter module.
Hmm, lastig die namenDe 'Neocaridina denticulata' is toch een vuurgarnaal?