Hallo,
Ik ben hier helemaal nieuw... (sorry als ik mijn vraag op de verkeerde plaats stel).
Ik kocht onlangs een digitale clockradio (DAB) DCR-9 van het merk Sangean.
Zwaar teleurgesteld door het storende achtergrondgeluid dat deze radio maakt (de brom is afkomstig van de ingebouwde transformator).
Ik heb de radio (met garantie) teruggestuurd naar Sangean en heb het toestel in ongeveer dezelfde staat teruggekregen. Ze hebben een 'modificatie' toegepast, maar het resultaat is bedroevend.
Ik sta nu voor de keuze om deze radio opnieuw naar Sangean te sturen met de vraag om mij terug te betalen (als ze dat al willen) of om iemand anders in te schakelen om die transformater te vervangen of te verbeteren.
Zelf ken ik er niets van, daarom zou ik graag van jullie vernemen of het mogelijk is hier iets aan te laten doen door iemand met elektronica-ervaring Ik heb ook de service manual teruggevonden: http://www.thiecom.de/ftp/sangean/dcr9/ ... manual.pdf
Het toestel gaat gemakkelijk open en het lijkt me doenbaar om onderdelen te demonteren. Is het eigenlijk mogelijk om een transformator te bouwen/kopen die je niet of nauwelijks hoort?
Alvast hartelijk dank voor reacties.
Geert, België
transformator vervangen/verbeteren
- Stynus
- Site Admin

- Contacteer:
Je zult de spanningen van de huidige transfo te weten moeten komen.
Maar ik denk dat je dan meerdere transformatoren nodig hebt en dat het dus teveel plaats gaat innemen.
Wat je wel kan doen als het een transfo is met een kern uit allemaal plaatjes een klem maken die die plaatjes goed tegen elkaar drukt. Ooit zijn er op de hoeken gaten voorzien voor boutjes daarvoor.
Als er die gaten niet zijn ga dan NIET in de kern boren!
Maar ik denk dat je dan meerdere transformatoren nodig hebt en dat het dus teveel plaats gaat innemen.
Wat je wel kan doen als het een transfo is met een kern uit allemaal plaatjes een klem maken die die plaatjes goed tegen elkaar drukt. Ooit zijn er op de hoeken gaten voorzien voor boutjes daarvoor.
Als er die gaten niet zijn ga dan NIET in de kern boren!
Zal denkelijk een gewoon EI-blikkern trafootje zijn en geen ringkern ofzo.
Dat blik wordt geimpregneerd en bij elkaar gehouden door een klem waarmee ze ook wordt vastgezet.
Doordat deze trafootjes doorgaans zeer krap bemeten worden, willen ze nogal eens mechanisch brommen.
Het wil soms helpen om de trafo op rubbers te monteren, en om de kast vanbinnen te dempen met wat plaatjes loodbitumen (bekend in de speakerbouw ).
Als dat niet afdoende is, dan resteert niets anders dan een andere trafo te zoeken die stil is, of een ander merk radio.
Dat blik wordt geimpregneerd en bij elkaar gehouden door een klem waarmee ze ook wordt vastgezet.
Doordat deze trafootjes doorgaans zeer krap bemeten worden, willen ze nogal eens mechanisch brommen.
Het wil soms helpen om de trafo op rubbers te monteren, en om de kast vanbinnen te dempen met wat plaatjes loodbitumen (bekend in de speakerbouw ).
Als dat niet afdoende is, dan resteert niets anders dan een andere trafo te zoeken die stil is, of een ander merk radio.
- Ratings are for transistors.....tubes have guidelines. -