Hoe kan ik een 220V serieweerstand berekenen/bepalen?

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
dutchlincoln79

Hoe kan ik een 220V serieweerstand berekenen/bepalen?

Bericht door dutchlincoln79 »

Hallo,
Ik heb een vraagje. Ik heb hier een Grundfos doseerpomp, welke gloednieuw is maar niet werkt.
Bij openen blijkt dat de 230v door een dubbele smoorspoel via een weerstand naar een gelijkrichtcelletje te gaan, om vervolgens door 2 dikke elco's naar een geschakeld voedingstrapje te gaan.
Nu is deze serieweerstand (tussen smoorspoel en de brugcel) echter niet gemonteerd (ik denk een machinale productiefout; hij heeft wel gesoldeerd gezeten, maar ik denk dat ie mechanisch weer verwijderd is; er zit ook een krasje op de smoorspoel)
Eigenlijk een fluitje van een cent dus, alleen: wat kan nou de waarde van die weerstand zijn...?
De elko's zijn 400 volt, het brugcelletje is erg klein, de smoorspoel is een EPCOS 585-2, 1,4 amp max, 2x 27mH

Mocht iemand aan schema's kunnen komen: Het is een grundfos DME48-3AR, en het gaat om weerstand R67.

Bij voorbaat dank.

Stef.

ps. maximaal opgenomen vermogen bedraagt 22watt, 0,36A (bij 100-240V)
Stynus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Stynus »

heb je er geen garantie op?
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
dutchlincoln79

nee.
GvH-E

Bericht door GvH-E »

Ik zou er een 5 a 10 ohm weerstand van 2 a 5 watt insolderen en kijken wat er gebeurd. De weerstand kan wat heet worden. (max. 2 watt)
Ik hoop dat de rest nog goed werkt....
Waarschijnlijk is het een inschakel stroombegrenzing.

Die dubbele smoorspoelen zijn waarschijnlijk je netfilter vanwege die schakelende regeling.
GvH-E
dutchlincoln79

datdenk ik ook, er zitten namelijk nog wat kleine c'tjes voor, dus dat zal het ontstoorkringetje zijn.
Ging me inderdaad even om de correcte waarde.
even graven of ik nog wat heb liggen.
Dank! :D
dutchlincoln79

Ik had nog wat liggen: 10 ohm, 5 watt, en werkt uitstekend. Dank voor het advies.
Plaats reactie