wil iemand de weerstand berekenen?
-
eletronica_jongen
wil iemand de weerstand berekenen?
hi,
ik heb 5 led's die op 3,6 volt werken en 20mA nu wil ik dat op een adapter van 9Volt 200mA aansluiten welke weerstand moet ik dan gebruiken?
moeten deze trouwens parallel of in serie?
ik heb 5 led's die op 3,6 volt werken en 20mA nu wil ik dat op een adapter van 9Volt 200mA aansluiten welke weerstand moet ik dan gebruiken?
moeten deze trouwens parallel of in serie?
Laatst gewijzigd door eletronica_jongen op do 10 jan 2008, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
!!!merry x-mas!!!! happy new year !!!!
Hallo,
Kijk maar op deze site, die maakr een tekening en berekend de weerstanden.
http://ledcalc.com/
succes,
Bertus
Kijk maar op deze site, die maakr een tekening en berekend de weerstanden.
http://ledcalc.com/
succes,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
-
eletronica_jongen
-
eletronica_jongen
Hallo,
Heb je de uitgangs-spanning van de adapter eens gemeten ?
Als het een ongestabiliseerde adapter is kan de spanning zelfs oplopen tot 12 Volt onbelast.
In dat geval loopt er dus veel te veel stroom door de leds en worden ze warm en kunnen zelfs stuk gaan.
Groeten,
Bertus
Heb je de uitgangs-spanning van de adapter eens gemeten ?
Als het een ongestabiliseerde adapter is kan de spanning zelfs oplopen tot 12 Volt onbelast.
In dat geval loopt er dus veel te veel stroom door de leds en worden ze warm en kunnen zelfs stuk gaan.
Groeten,
Bertus
-
eletronica_jongen
Hallo,
Je zou een stabilisator achter de adapter kunnen zetten.
De leds kun je dan op de gestabiliseerde spanning aansluiten.
Je kunt b.v. een 7809 gebruiken.
Groeten,
Bertus
Je zou een stabilisator achter de adapter kunnen zetten.
De leds kun je dan op de gestabiliseerde spanning aansluiten.
Je kunt b.v. een 7809 gebruiken.
Groeten,
Bertus
- Bijlagen
-
- stabilisator.jpg (2.71 KiB) 27993 keer bekeken
-
eletronica_jongen
Hallo,
Dit is al een vrij simpele oplossing.
Als je de onderdelen koopt zou ik vragen naar een zogenoemde "low drop" stabilisator.
Deze werkt al bij een spannings verschil van ca. 1 volt.
Groeten,
Bertus
Dit is al een vrij simpele oplossing.
Als je de onderdelen koopt zou ik vragen naar een zogenoemde "low drop" stabilisator.
Deze werkt al bij een spannings verschil van ca. 1 volt.
Groeten,
Bertus
-
eletronica_jongen
-
GvH-E
Wanneer je elke led een eigen weerstand van 330 Ohm (!!) geeft is de stroom per led bij 10 volt voedingsspanning 19 mA.
Dat is c.a. 0,12 watt aan warmte in de weerstand. Neem een weerstand van c.a. 0,5 watt.
Daarbij is een stabilisator bij een continu belasting zoals een aantal leds geheel overbodig.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat bij een totale belasting van bijna 100 mA de spanning hoger blijft dan 10 volt. Meten zou eigenlijk noodzakelijk zijn.
Maar dit zijn veilige waarden.
Schakel geen twee leds in serie met 1 weerstand want dan loopt de stroom bij een iets hogere spanning te veel op, zeker bij 100 Ohm.
De eerder vermelde weerstanden van 100 en 300 Ohm zijn te laag gekozen!
Succes, GvH-E
Dat is c.a. 0,12 watt aan warmte in de weerstand. Neem een weerstand van c.a. 0,5 watt.
Daarbij is een stabilisator bij een continu belasting zoals een aantal leds geheel overbodig.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat bij een totale belasting van bijna 100 mA de spanning hoger blijft dan 10 volt. Meten zou eigenlijk noodzakelijk zijn.
Maar dit zijn veilige waarden.
Schakel geen twee leds in serie met 1 weerstand want dan loopt de stroom bij een iets hogere spanning te veel op, zeker bij 100 Ohm.
De eerder vermelde weerstanden van 100 en 300 Ohm zijn te laag gekozen!
Succes, GvH-E
-
eletronica_jongen
dus ik hoef geen stabilisator? het is zo aansgesloten,
R1 en R2 is 100ohm
R3 is 330 ohm.. http://www.uploadarchief.net/files/download/g.png
R1 en R2 is 100ohm
R3 is 330 ohm.. http://www.uploadarchief.net/files/download/g.png
!!!merry x-mas!!!! happy new year !!!!
-
eletronica_jongen
-
eletronica_jongen
-
eletronica_jongen
Bij het bladeren zag ik dit topic, de laatste reactie is van 15 jan. Ik weet niet of deze reactie dan ( te ) laat is.
Al meerdere malen zag ik dat er soms problems zijn met het aansluiten van LEDS. Hier dus met de temperatuur. Daarom maakte ik zelf een calculatortje dat ook gemakkelijk aan eventuele wensen kan worden aangepast, zie :
http://h1.ripway.com/leon10000/250ax25.htm
Je kan hem eens proberen : als je de warmteweerstand van de weerstand kent, kan je een prognose maken van de te verwachten temperatuur. Wil je exacte waarden klik dan op de link onder 5 ( dit calculatortje is recht toe recht aan, maakte ik voor radiozendamateurs, maar is niet echt moeilijk
).
PS : Zeer korte toelichting m.b.t. de temperatuur :
een weerstand ( bijvoorbeeld een bepaald 0.25 watt type ) met Rth=350 °C/W warmt op tot 49 ( 58 ) °C onder gegeven omstandigheden.
een weerstand ( bijvoorbeeld een bepaald 0.50 watt type ) met Rth=150 °C/W warmt op tot 33 ( 36 ) °C onder gegeven omstandigheden.
Het verschil is dan 16 ( 22 ) °C, een niet onaanzienlijk verschil. De waarden tussen haakjes zijn van toepassing voor dit topic. Je ziet hier ook duidelijk dat de temperatuur van de eerste weerstand meer oploopt dan die van de tweede weerstand ! Het kan geen kwaad om betreffende de weerstand qua vermogensdissipatie ruim 'overbemeten' te werk te gaan.
GvH-E : tot slot : viel mij ook op dat de calculator ( http://ledcalc.com/ ) onder meer de waarde van 100 Ohm opleverde. Dat betekent dat de INVLOED van de weerstand m.b.t. de 'stroombewaking' van de stroom door de led(s) bijzonder gering wordt. Het begint al aardig op een LED keten te lijken zonder weerstand. Zo'n keten kan werken maar dan moet dit onder STRIKTE voorwaarden plaatsvinden ( hier niet uit te wijden daarover, dat is ietwat complex voor de meesten ), men kan het als een alternatief, een aardigheidje zien. Probeer het beter niet zelf uit.
Hoe dan ook, in het hier gegeven calculatortje is ook een recommended waarde ( helemaal onderaan : grijze balk ) ingebouwd, dat valt dus alweer mee.
Al meerdere malen zag ik dat er soms problems zijn met het aansluiten van LEDS. Hier dus met de temperatuur. Daarom maakte ik zelf een calculatortje dat ook gemakkelijk aan eventuele wensen kan worden aangepast, zie :
http://h1.ripway.com/leon10000/250ax25.htm
Je kan hem eens proberen : als je de warmteweerstand van de weerstand kent, kan je een prognose maken van de te verwachten temperatuur. Wil je exacte waarden klik dan op de link onder 5 ( dit calculatortje is recht toe recht aan, maakte ik voor radiozendamateurs, maar is niet echt moeilijk
PS : Zeer korte toelichting m.b.t. de temperatuur :
een weerstand ( bijvoorbeeld een bepaald 0.25 watt type ) met Rth=350 °C/W warmt op tot 49 ( 58 ) °C onder gegeven omstandigheden.
een weerstand ( bijvoorbeeld een bepaald 0.50 watt type ) met Rth=150 °C/W warmt op tot 33 ( 36 ) °C onder gegeven omstandigheden.
Het verschil is dan 16 ( 22 ) °C, een niet onaanzienlijk verschil. De waarden tussen haakjes zijn van toepassing voor dit topic. Je ziet hier ook duidelijk dat de temperatuur van de eerste weerstand meer oploopt dan die van de tweede weerstand ! Het kan geen kwaad om betreffende de weerstand qua vermogensdissipatie ruim 'overbemeten' te werk te gaan.
GvH-E : tot slot : viel mij ook op dat de calculator ( http://ledcalc.com/ ) onder meer de waarde van 100 Ohm opleverde. Dat betekent dat de INVLOED van de weerstand m.b.t. de 'stroombewaking' van de stroom door de led(s) bijzonder gering wordt. Het begint al aardig op een LED keten te lijken zonder weerstand. Zo'n keten kan werken maar dan moet dit onder STRIKTE voorwaarden plaatsvinden ( hier niet uit te wijden daarover, dat is ietwat complex voor de meesten ), men kan het als een alternatief, een aardigheidje zien. Probeer het beter niet zelf uit.
Hoe dan ook, in het hier gegeven calculatortje is ook een recommended waarde ( helemaal onderaan : grijze balk ) ingebouwd, dat valt dus alweer mee.
-
GvH-E
De vermelde waarde van 100 Ohm is niet van mij afkomstig.
Ook niet het voorstel om 2 leds in serie te plaatsen.
Zoals ik al eerder meldde is (bij 2 leds) deze 100 Ohm waarde veel te laag. (28 mA ledstroom bij 10 volt).
Bovendien zal deze schakeling de stroom niet voldoende stabiliseren/reduceren bij een iets varierende (hogere) spanning.
Van de led zal een geringe hoeveelheid warmte van komen, dat is een gegeven.
En die c.a. 0,12 watt gedissipeerd in de serieweerstand van 330 Ohm (bij 1 led) is ruim acceptabel.
GvH-E
Ook niet het voorstel om 2 leds in serie te plaatsen.
Zoals ik al eerder meldde is (bij 2 leds) deze 100 Ohm waarde veel te laag. (28 mA ledstroom bij 10 volt).
Bovendien zal deze schakeling de stroom niet voldoende stabiliseren/reduceren bij een iets varierende (hogere) spanning.
Van de led zal een geringe hoeveelheid warmte van komen, dat is een gegeven.
En die c.a. 0,12 watt gedissipeerd in de serieweerstand van 330 Ohm (bij 1 led) is ruim acceptabel.
GvH-E
Hallo,
Aan GvH-E:
Je hebt gelijk met de 100 Ohm weerstand, de stroom kan hoog oplopen bij iets hogere spanning.
De website van Ledcalc zou een minimale weestandswaarde in de berekening moeten opnemen.
Aan eletronica_jongen:
Met 5 weerstanden van 330 Ohm zoals GvH-E voorstelde zit je veilig.
Groeten,
Bertus
Aan GvH-E:
Je hebt gelijk met de 100 Ohm weerstand, de stroom kan hoog oplopen bij iets hogere spanning.
De website van Ledcalc zou een minimale weestandswaarde in de berekening moeten opnemen.
Aan eletronica_jongen:
Met 5 weerstanden van 330 Ohm zoals GvH-E voorstelde zit je veilig.
Groeten,
Bertus
Je schrijft : "De eerder vermelde weerstanden van 100 en 300 Ohm zijn te laag gekozen!" ( zie : Geplaatst: Za 12 Jan 2008, 0:28 )GvH-E schreef:De vermelde waarde van 100 Ohm is niet van mij afkomstig.
Mijn reactie daarop bedoeld als : mee eens voor wat betreft de 100 Ohm weerstand. Hopenlijk is het zo duidelijk.
Die andere weerstand geeft exact een stroom door de LEDS zoals door de fabrikant bedoeld, opmerking hier s.v.p. los te zien van de stroomstabiliserende invloed van die weerstand.
Tot slot, als ik een lange levensduur voor een LED plan zorg ik zelf hier voor een wat hogere weerstandswaarde, zodat de stroom enige mA onder die blijft, door de fabrikant geadviseerd. Zo kom ik dan ook op 300, 330 Ohm uit. Vaak zendt de LED toch voldoende licht uit om uitstekend als signaal LED te functioneren.
s'avonds 20:00 200108 nog even terug i.v.m. een andere calculator ( voor bertus ) :
Iemand attendeerde mij nog op deze versie :bertus schreef:De website van Ledcalc zou een minimale weestandswaarde in de berekening moeten opnemen.
http://www.quickar.com/noqbestledcalc.htm
Ik geef er verder geen comment bij ( calculator overigens niet door mij gemaakt