Schakeling voor verlichting met PIC ?
-
vadeveni
- Contacteer:
Schakeling voor verlichting met PIC ?
Hallo,
Voor de verbouwing van mijn living ben ik op zoek naar iemand die kan helpen bij het ontwerpen en/of bouwen van een schakeling voor het sturen van mijn verlichting.
Probleem :
Ik ga gebruik maken van potentiaalvrije drukknoppen met led's (zie bijlage)
deze hebben 6 drukknoppen met 1 gemeenschappelijke aansluiting, alsook 6 led's met ook 1 gemeenschappelijke aansluiting .
Nu zou ik eigenlijk gebruik moeten maken van 24V
teleruptoren(impulsrelais), maar deze hebben altijd maar 1 schakelcontact.
Aangezien ik zowel 230V (lampen) als 24V (leds ter controle) gelijkertijd moet kunnen schakelen zou ik daar dan nog eens een relais moeten op aansluiten.
Ik vraag me nu af of het niet mogelijk is om dit met behulp van electronica (eventueel met Pic's)te verwezenlijken (dus zonder gebruik te maken van enig relais)
Ik zou zo 12 kringen moeten kunnen sturen (max +/_ 2A).
Aangezien mijn enige ervaring met electronica het samensteken van een vellemankit is met fatale afloop van die kit tot gevolg weet ik dus niet of dit wel mogelijk is.
Indien dit wel mogelijk is zou ik graag nog even verder praten over eventuele uitbreidingen zoals de pic dimmer van Frits Kieftenbelt
http://www.picbasic.nl/dimmer.htm
Zou iemand van jullie zo vriendelijk willen zijn hier eens over na te denken?
Alvast bedankt
groeten
Nico
Voor de verbouwing van mijn living ben ik op zoek naar iemand die kan helpen bij het ontwerpen en/of bouwen van een schakeling voor het sturen van mijn verlichting.
Probleem :
Ik ga gebruik maken van potentiaalvrije drukknoppen met led's (zie bijlage)
deze hebben 6 drukknoppen met 1 gemeenschappelijke aansluiting, alsook 6 led's met ook 1 gemeenschappelijke aansluiting .
Nu zou ik eigenlijk gebruik moeten maken van 24V
teleruptoren(impulsrelais), maar deze hebben altijd maar 1 schakelcontact.
Aangezien ik zowel 230V (lampen) als 24V (leds ter controle) gelijkertijd moet kunnen schakelen zou ik daar dan nog eens een relais moeten op aansluiten.
Ik vraag me nu af of het niet mogelijk is om dit met behulp van electronica (eventueel met Pic's)te verwezenlijken (dus zonder gebruik te maken van enig relais)
Ik zou zo 12 kringen moeten kunnen sturen (max +/_ 2A).
Aangezien mijn enige ervaring met electronica het samensteken van een vellemankit is met fatale afloop van die kit tot gevolg weet ik dus niet of dit wel mogelijk is.
Indien dit wel mogelijk is zou ik graag nog even verder praten over eventuele uitbreidingen zoals de pic dimmer van Frits Kieftenbelt
http://www.picbasic.nl/dimmer.htm
Zou iemand van jullie zo vriendelijk willen zijn hier eens over na te denken?
Alvast bedankt
groeten
Nico
- Bijlagen
-
- NIKO drukknop
- NIKOdrukknop.jpg (262.51 KiB) 29529 keer bekeken
-
vadeveni
- Contacteer:
Hallo,
Blijkbaar was mijn uitleg niet echt begrijpbaar. Sorry daarvoor.
Ik heb volgend schema gevonden van Mat Janssen op dit forum :
http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... t=software

Dit zou eventueel als basis kunnen dienen voor hetgeen ik zou willen verwezenlijken.
Daarom voorlopig 3 vragen:
1) kunnen de leds vervangen worden door een optocoupler ? (om verder als sturing te gebruiken)
2) Is het mogelijk om met 1 drukknop 2 of meerdere uitgangen te sturen ?
3) wat mag er verdwijnen aangezien dit schema maar 1 keer wordt gebruikt ?
Alvast bedankt
Nico
Ik heb volgend schema gevonden van Mat Janssen op dit forum :
http://www-d-o-t-elektronicaforum-d-o-t ... t=software
Dit zou eventueel als basis kunnen dienen voor hetgeen ik zou willen verwezenlijken.
1) kunnen de leds vervangen worden door een optocoupler ? (om verder als sturing te gebruiken)
Alvast bedankt
Nico
-
vadeveni
- Contacteer:
relais gebruik ik liever niet omwille van het lawaai (dochter slaapt nu al niet vast) .
De drukknoppen hebben leds op 24 V die gestuurd moeten worden.
Zo kan je kiezen om ze continu te laten branden, of als controle (verlichting aan /uit)
Aangezien de leds dus op 24V werken, en de verlichting op 230V moet ik dus per drukknop 2 uitgangen kunnen aansturen.
IK hoop dat dit het iets duidelijker maakt ?
Groeten
Zo zou het er zuiver elektrisch uitzien:
kostprijs voor 12 kringen : +/- 400 a 500 Euro (nog een reden om niet met relais te werken).
De drukknoppen hebben leds op 24 V die gestuurd moeten worden.
Zo kan je kiezen om ze continu te laten branden, of als controle (verlichting aan /uit)
Aangezien de leds dus op 24V werken, en de verlichting op 230V moet ik dus per drukknop 2 uitgangen kunnen aansturen.
IK hoop dat dit het iets duidelijker maakt ?
Groeten
Zo zou het er zuiver elektrisch uitzien:
kostprijs voor 12 kringen : +/- 400 a 500 Euro (nog een reden om niet met relais te werken).
- Bijlagen
-
- elektrisch schema.gif (31 KiB) 29465 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik zal in de loop van de komende week een en ander wegpoetsen.vadeveni schreef:Hallo,
antw.: Ja
antw.: Ja
antw.: Ja.
Alvast bedankt
Nico
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd