4 bits geheugen met en PIC ?

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
zanco
Contacteer:

4 bits geheugen met en PIC ?

Bericht door zanco »

Hoi...

Via Ebay heb ik voor ze zend en ontvangsthobby een Spectrum Analyzer gekocht. Het apparaat werkt goed maar behoeft hier en daan wat kleine modificaties :lol:

Als ik het apparaat inschakel dan wordt via de interne IC's altijd direct de keuze "100 MHz per divisie" ingeschakeld. Dit ontstaat doordat de gebruikte MC14029 bij het inschakelen de uitgangen Q0 t/m Q3 laag heeft en daarna via 2 druktoetsen op en neer gaat tellen.

Ik zoek een PIC schakeling die ik tussen de uitgang van de MC14029 kan opnemen die de 4 bits van Q0 t/m Q3 inleest, opslaat in EEprom en doorzet naar 4 uitgangen. Als het apparaat dan ingeschakeld wordt krijgt hii vier keer "0" op de ingangen en moet dan de laatst opgeslagen waardes naar de 4 uitgangen sturen. Zodra er op de ingangen iets veranderd (door bediening van de drukknoppen op/neer wijzigt de uitgang van de MC14029) moet hij weer 1 op 1 de ingangen doorgeven naar de uitgangen maar ze wel elke keer opslaan.

Ik las al wel in een post (van 2006) dat het mogelijk is een pic als parallel geheugen te gebruiken waarbij vermeld werd dat de Eeprom wel een maximum aantal bewerkingen kent van ca. 1 Miljoen. In mijn geval bij max. 100 acties per dag kom ik dan uit op 10.000 dagen ofwel ruim 27 jaar. Er stond alleen geen praktisch voorbeeld bij.

Ik heb een MikroPascal ontwikkelomgeving dus als iemand een voorzet kan geven, graag !

TnX,

Ben
Bijlagen
schema_up_down.jpg
schema_up_down.jpg (61.88 KiB) 3431 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator

Bericht door Mat Janssen »

Is inderdaad makkelijk met een pic te doen, Elke pic chip met eerom aanboord is te gebruiken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
zanco
Contacteer:

4 bits memory

Bericht door zanco »

Woensdagavond krijg ik aan huis een 2 uur durende cursus hoe ik zoiets op moet zetten.... De keuze is vanwege de aanwezigheid op de 16f630 gevallen.

Ik laat wel weten of het gelukt is.

Grtz,
Ben
zanco
Contacteer:

Hij is korter dan ik dacht....

Bericht door zanco »

Het is gelukt ! Met dank aan Broertje...
Onderstaand de source (MikroPascal)
Uiteraard nog één raadseltje:
Als we a en c omwisselen als in en uitgang dan wordt van poort c één uitgang altijd hoog en werkt het niet zoals bedacht. Weet iemand of er mogelijk iets default op poort c zit wat ik niet weet ?

TnX,
Ben

program vierbitgeheugen;
var gelezen : byte
ingang : byte; // declaratie variabelen
begin
trisa := 0; // porta als uitgang
trisc := $ff; // portc als ingang
gelezen := eeprom_read(0); // bij opstarten: lees waarde uit eeprom
porta := gelezen; // zet hem op de uitgang
gelezen := portc; // en in de controlevariabele
while true do
begin
ingang := portc; // bekijk de ingang
if gelezen <> ingang then // is hij veranderd????
begin
gelezen := ingang; // zet hem dan in controlevariabele
eeprom_write(0,gelezen); // én in de eeprom
porta := gelezen; // én op de uitgang
end
end
end.
Plaats reactie