gitaardistortion...
jah maar het rare vind ik dat de gain potmeter niet goed werkt want als ik de gain terug draai word het geluid heel dof alleen lage tonen enzo en als ik hem helemaal terug draai valt het geluid weg
dit had ik eerst neit als ik hem terug draaide dan werd het geluid clean.
en ik had hem op de vorige print ook zo en toen deed hij goed
dit had ik eerst neit als ik hem terug draaide dan werd het geluid clean.
en ik had hem op de vorige print ook zo en toen deed hij goed
-
Mat Janssen
- Moderator

andere opamps heb ik al geprobeerd (nieuwe) en dat maakt niet uit en ik heb alle weerstanden ook al nagemeten daar licht het ook niet aan ik zat dus te denken aan een condensator maar ik kan die zo niet doormeten met mijn mulitmeter.
wat is nouw de beste manier om te kijken of de condensatorenm nog goed zij n?
wat is nouw de beste manier om te kijken of de condensatorenm nog goed zij n?
-
Mat Janssen
- Moderator

Het is best moeilijk om met een gewone universeelmeter die cond. te meten. Je moet een echte C meter daarvoor hebben. Uit ervaring kan ik je zeggen dat het zelden voorkomt dat een C. kapot is hoor.
Misschien is er iets met je voeding aan de hand.
Wanneer je condensatoren gebruikt met een spanningswaarde die vele malen hoger is dan de gebruikte voedingsspanning dan zijn ze meestal wel goed. Heb je er bijzitten die bijna de zelfde spanning of lager hebben dan de voedingsspanning dan zou ik zeggen vervang deze dan.
Misschien is er iets met je voeding aan de hand.
Wanneer je condensatoren gebruikt met een spanningswaarde die vele malen hoger is dan de gebruikte voedingsspanning dan zijn ze meestal wel goed. Heb je er bijzitten die bijna de zelfde spanning of lager hebben dan de voedingsspanning dan zou ik zeggen vervang deze dan.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
lager zitten ze er niet in maar ik zou nog wel eens alle contacten opnieuw doorsolderen ofzo
de meeste condensatoren heb ik gewoon van de oude printplaat gehaald omdat de electronica boer hier 50 cent voor een condensator vraagt misschien dat er daardoor wat beschadigd zijn ofzo maar ik zou alles nog wel is nakijken een zien of hij weer wil werken
de meeste condensatoren heb ik gewoon van de oude printplaat gehaald omdat de electronica boer hier 50 cent voor een condensator vraagt misschien dat er daardoor wat beschadigd zijn ofzo maar ik zou alles nog wel is nakijken een zien of hij weer wil werken
-
Mat Janssen
- Moderator

oke ik heb nu een paar condensatoren vervangen (rond de eerste preamp) maar dat maakte niets uit. de voltages zijn volgens mij goed de ne 5532 krijgt 8.75 volt en heeft een verschill van 4.25 tussen massa en de inputs
het probleem zit denk ik bij de eerste preamp want als ik mijn vinger tegen de draad van de potmeter hou wie naar de tweede opamp gaat via de 2 1 uf condensatoren en 1 k weerstanden dan krijg ik een brom te horen. wie wel klinkt al een brom met distortion
de distortion werkt ook wel maar klinkt niet goed en het maakt niet uit of ik er 1 of meerdere diodes tussen zet. als ik de gain potmeter losdraai begint hij te osscileren denk ik want dan krijg ik een behoorlijke piep/brom toon. maar als ik hem dan heel iets dicht draai valt het hele geluid weg.
als ik een snaar aansla dan krijg ik het wel te horen maar als ik hem hard aansla dan valt het geluid weg en komt het wat later terug
ik snap er nu niks meer van want de distortion werkte perfect op zijn vorige print.
ik post hier ff een plaatje van de pcb wie weet ziet iemand hier een fout.
er zitten trouwens wel 2 fouten in maar die weet ik al wel 1 van de laatste 2 condensatoren van het distortion gedeelte gaat naar de 1/2 vcc inplaats van de ground maar op de print niet. en ik heb 2 polen van het relais/schakelaar omgewilsseld maar op de print ook niet dus daar licht het niet aan
het probleem zit denk ik bij de eerste preamp want als ik mijn vinger tegen de draad van de potmeter hou wie naar de tweede opamp gaat via de 2 1 uf condensatoren en 1 k weerstanden dan krijg ik een brom te horen. wie wel klinkt al een brom met distortion
de distortion werkt ook wel maar klinkt niet goed en het maakt niet uit of ik er 1 of meerdere diodes tussen zet. als ik de gain potmeter losdraai begint hij te osscileren denk ik want dan krijg ik een behoorlijke piep/brom toon. maar als ik hem dan heel iets dicht draai valt het hele geluid weg.
als ik een snaar aansla dan krijg ik het wel te horen maar als ik hem hard aansla dan valt het geluid weg en komt het wat later terug
ik snap er nu niks meer van want de distortion werkte perfect op zijn vorige print.
ik post hier ff een plaatje van de pcb wie weet ziet iemand hier een fout.
er zitten trouwens wel 2 fouten in maar die weet ik al wel 1 van de laatste 2 condensatoren van het distortion gedeelte gaat naar de 1/2 vcc inplaats van de ground maar op de print niet. en ik heb 2 polen van het relais/schakelaar omgewilsseld maar op de print ook niet dus daar licht het niet aan
- Bijlagen
-
- pcb.JPG (56.86 KiB) 36560 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

Je hebt de gain potmeter aan aarde en dan mag niet. Dan ben je de 1uf cond vergeten die naar pen 2 van de 2e opamp gaat. En wat je rechtsonderaan gebasteld hebt weet ik niet.
Graag een schema wat je gebruikt hebt om deze layout te maken en a.u.b. de componenten ook vernoemen want op deze manier zoek ik me rot.
Graag een schema wat je gebruikt hebt om deze layout te maken en a.u.b. de componenten ook vernoemen want op deze manier zoek ik me rot.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
volgens mij zit de gain potmeter niet aan de ground maarjah
hier met de waardes.
de 1uf condensator zie je er niet op maar hij zit er wel.
het onderste deel is een voorversterker waar ik hier al eens een topic over geopend heb.
hoop dat je er zo een beetje achter kunt komen alvast bedankt voor de hulp
het ondersterste deel is trouwens een relais en een voorversterker.
edit plaatje erbij ben trouwens alleen de volume pot vergeten maar die vind je denk ik wel
hier met de waardes.
de 1uf condensator zie je er niet op maar hij zit er wel.
het onderste deel is een voorversterker waar ik hier al eens een topic over geopend heb.
hoop dat je er zo een beetje achter kunt komen alvast bedankt voor de hulp
het ondersterste deel is trouwens een relais en een voorversterker.
edit plaatje erbij ben trouwens alleen de volume pot vergeten maar die vind je denk ik wel
- Bijlagen
-
- pcb2.JPG (60.76 KiB) 36552 keer bekeken
-
Mat Janssen
- Moderator

Ik zie zo geen foutjes in de layout meer. Probeer er eens die condensator van 47 pf die over de eerste opamp eens iets groter te maken om te kijken of hij daarop oscilleerd.
Zet eens par aan de elco's van 100uF die de halve spanning maken een gewone cond. van 100nF omdat elco's voor HF een spoel zijn.
Zet op de voedingspunten van de ic's eens een condensatortje van 100 nF.
Ik hoor nog wel of er iets helpt!
Zet eens par aan de elco's van 100uF die de halve spanning maken een gewone cond. van 100nF omdat elco's voor HF een spoel zijn.
Zet op de voedingspunten van de ic's eens een condensatortje van 100 nF.
Ik hoor nog wel of er iets helpt!
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
ik heb net ff zitten meten met mijn scoop en ben er achter gekomen dat hij volgens mij behoorlijk staat te osscileren. dus ik ga die condensatoren maar is een beetje aanpassen.
ik vind het alleen nog wel raar dat wanneer ik de gain potmeter dicht draai het geluid helemaal weg valt.
normaal hoor ik dan toch clean geluid te krijgen meen ik zo.
maar als ik hem nog niet eens een kwart terug draai word het geluid heel dof en donker en valt het met een plop weg enig idee waar dit aan licht of komt dat ook door het osscileren ?
ik vind het alleen nog wel raar dat wanneer ik de gain potmeter dicht draai het geluid helemaal weg valt.
normaal hoor ik dan toch clean geluid te krijgen meen ik zo.
maar als ik hem nog niet eens een kwart terug draai word het geluid heel dof en donker en valt het met een plop weg enig idee waar dit aan licht of komt dat ook door het osscileren ?
-
Mat Janssen
- Moderator

Dat komt door het oscilleren. Wanneer een opamp osccilleerd dan kan hij inderdaad dichtslaan voor de lagere frequenties en zelfs gaan "latchen".
Wanneer een opamp latcht dan is het afgelopen met de versterking. Meestal kam de opamp er wel weer uit. Dat is dan het even stil zijn.
Je moet eens meten of het misschien van de voeding komt. Want als dat een afgestemde kring vormt en door de plotselinge stroom toename aangeslingerd wordt dan krijg je dit ook.
Succes met zoeken.
Wanneer een opamp latcht dan is het afgelopen met de versterking. Meestal kam de opamp er wel weer uit. Dat is dan het even stil zijn.
Je moet eens meten of het misschien van de voeding komt. Want als dat een afgestemde kring vormt en door de plotselinge stroom toename aangeslingerd wordt dan krijg je dit ook.
Succes met zoeken.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Mat Janssen
- Moderator

Natuurlijk, maak een spanningsdeler aan de ingang met 2 weerstanden.
Maak deze zo dat bij max signaal in je precies genoeg hebt zodat je net niet de fout ingaat.
Je kunt ook een instelpotmeter aan de ingang plaatsen en die zo afregelen dat het signaal voldoende is.
Neem een potmeter van 470Kohm en plaats een ker. condensator van 220pf van de ingang naar de loper van de potmeter omdat je anders te veel hoge tonen verliest.
Maak deze zo dat bij max signaal in je precies genoeg hebt zodat je net niet de fout ingaat.
Je kunt ook een instelpotmeter aan de ingang plaatsen en die zo afregelen dat het signaal voldoende is.
Neem een potmeter van 470Kohm en plaats een ker. condensator van 220pf van de ingang naar de loper van de potmeter omdat je anders te veel hoge tonen verliest.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
hmm
ik kreeg de distortion niet goed op de oude print dus nu gewoon opnieuw gemaakt met een gaatjes print werkt net zo makkelijk dus.
nu alleen een probleem. hij werkt alweer niet
ik heb nu alles nagekeken maar vind zo geen fouten.
ik weet wel waar het mis gaat dat is bij de eerste opamp. dus toen haalde ik die eruit en kreeg ik ineens wel geluid (alleen zonder distortion)
toen had ik de voltages nagemeten. ik dacht dat tussen pin 2 en 3 1/2 vcc zou moeten staan maar dat staat er niet ik meet tussen pin 2 en 3 zonder opamp erin iets van 0 volt. tussen pin 4 en 3 meet ik wel stroom en pin 7 en 4 ook. een flouw idee wat er mis kan zijn of in welke richting ik moet zoeken ?
ik kreeg de distortion niet goed op de oude print dus nu gewoon opnieuw gemaakt met een gaatjes print werkt net zo makkelijk dus.
nu alleen een probleem. hij werkt alweer niet
ik heb nu alles nagekeken maar vind zo geen fouten.
ik weet wel waar het mis gaat dat is bij de eerste opamp. dus toen haalde ik die eruit en kreeg ik ineens wel geluid (alleen zonder distortion)
toen had ik de voltages nagemeten. ik dacht dat tussen pin 2 en 3 1/2 vcc zou moeten staan maar dat staat er niet ik meet tussen pin 2 en 3 zonder opamp erin iets van 0 volt. tussen pin 4 en 3 meet ik wel stroom en pin 7 en 4 ook. een flouw idee wat er mis kan zijn of in welke richting ik moet zoeken ?
-
Mat Janssen
- Moderator

Wanneer je meet met of zonder ic tussen 2 en 3 meet je inderdaad 0 volt omdat deze spanningen in principe gelijk zijn.
Met ic moet je ten opzichte van de 0V. zowel op pen 2 pen 3 en pen 6 de halve voedingsspanning meten en op pen 7 staat de hele voedingsspanning.
Kom je er niet uit stuur dan de print even op naar mij toe dan kijk ik hem na en dan vertel ik je wel wat er aan de hand was.
Neem in dat geval maar even kontakt met mij op via mijn prive mail.
Met ic moet je ten opzichte van de 0V. zowel op pen 2 pen 3 en pen 6 de halve voedingsspanning meten en op pen 7 staat de hele voedingsspanning.
Kom je er niet uit stuur dan de print even op naar mij toe dan kijk ik hem na en dan vertel ik je wel wat er aan de hand was.
Neem in dat geval maar even kontakt met mij op via mijn prive mail.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
ik heb er nog weer nagekeken maar ik kom er maar neit uit de versterking is gewoon veel te klein (gaat nog zachter als clean en er zit ook geen distortion op)
als ik de gain pot terug draai valt het geluid helemaal weg.
ik heb al gekeken en eerst zat er voor de 4k7 weerstand een 10 k (stond fout op de verpakking) die heb ik nu vervangen het geluid gaat nu wel iets harder maar nog steeds geen distortion.
als ik de gain pot terug draai valt het geluid helemaal weg.
ik heb al gekeken en eerst zat er voor de 4k7 weerstand een 10 k (stond fout op de verpakking) die heb ik nu vervangen het geluid gaat nu wel iets harder maar nog steeds geen distortion.
-
Mat Janssen
- Moderator

hmm klein misverstand. maakt niet uit.
ik had over de weerstand van 1 van de weerstanden wie naar de ground loopt van pin 3 (met 2 10n condensatoren erbij)
de versterking van de eerste opamp waar word die precies door bepaald.
de gain potmeter is namelijk wel goed als ik hem dicht draai dan krijg ik minder geluid en los meer dus. maar hij gaat niet zo veel versterken dat je distortion krijgt. ik denk dus zelf dat er iets fout zit daar.
ik heb het allemaal nog een keer nagemeten en nagekeken maar ik vind daar zo nog geen fout kijk er vannavond nog wel ff een keer weer naar.
ik had over de weerstand van 1 van de weerstanden wie naar de ground loopt van pin 3 (met 2 10n condensatoren erbij)
de versterking van de eerste opamp waar word die precies door bepaald.
de gain potmeter is namelijk wel goed als ik hem dicht draai dan krijg ik minder geluid en los meer dus. maar hij gaat niet zo veel versterken dat je distortion krijgt. ik denk dus zelf dat er iets fout zit daar.
ik heb het allemaal nog een keer nagemeten en nagekeken maar ik vind daar zo nog geen fout kijk er vannavond nog wel ff een keer weer naar.
-
Mat Janssen
- Moderator

Misschien vind je iets bij dit forum . zij praten allemaal over bas.
signature ruimte te huur 
Verhuurd
Verhuurd
-
Howazemaans