reindert schreef:hehe. 30A das direct genoeg.
als ik 20 leds neem aan 20mA dat is maar 400mA. ik ga niet meer meer leds in een kring zetten.
als je met in een kring zetten bedoeld: in serie, dan blijf je maar 20mA hebben dacht ik? slechts als je parallel zet moet je de stroom optellen.
in serie is het de spanning die telt.
bvb: voedingsspanning 12V, spanningsval over de LED: 1,8 V geeft: 6 leds in serie met een weerstand van 60 ohm per kring.
of vergis ik mij?
alle paddestoelen zijn eetbaar, willeswaar kun je sommige maar een keer eten.
vreemdgaan, is met het juiste been, uit het verkeerde bed stappen
Maar zoals ik al schreef: Die FETs kunnen snel veel stroom verdragen.
Dus alleen maar makkelijk, want ze nemen niet meer ruimte in op de print.
Eerder minder, want de FET kan rechtstreeks worden aangestuurd,
een bipolaire transistor zou een extra stuurtransistor benodigen => dus extra ruimte
in beslag nemen.
Groeten,
Edwin
Laatst gewijzigd door Edwin2 op wo 8 okt 2008, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reindert, als je wilt, kan ik volgende week nog het een en ander meebestellen.
Bijvoorbeeld die FETs. En eventueel SMD-weerstanden. Krijg je het wat makkelijker
op de print.
En wat dacht je van een MP3-player voor de geluiden ?
Goedkoper dan uit componenten een generator bouwen
ik denk dat ik plaats genoeg heb om printen te steken hoor. (onder de riksjazetel achteraan is plaats genoeg (70x40x20 cm)
nomaalgezien geraak ik wel aan de componenten en veel heb ik al liggen.
en het geluid, tjah. ik dacht aan iets van computerboxjes op 12V ofzo in te bouwen om dan tijdens het rijden (of showen) wat muziek op te kunnen zetten. daar zou je ook dat piepje mee kunnen versterken. het opwekken is iets anders. een MP3 speler inbouwen lijkt me duur, niet?
Nouja, als je eenmaal een player hebt, kun je natuurlijk ALLE gewenste geluiden daarop
plaatsen. Dan kost het niets extra. EN geen extra werk om allerlei geluidsgeneratoren
te bouwen.
ik wil maar 1 geluidje maken hoor. dat is dat piep piep-je :-p
voor die muziek is het enkel een versterkertje, maar dat kan geheel onafhankelijk van de andere elektronica.
----ik zoek ff op piezo tweeter----
mmm,
als ik iets bouw dat een sinus van een bepaalde frequentie maakt. en daarop die piezo aansluit dan hoef ik dat maar 2keer kortstondig aan te zetten en ik heb mijn "piep, piep"
of maakt een piezo bij gelijkspanning al geluid?
Bij gelijkspanning maakt een piezo pieper alleen maar een tik.
Je moet gewoon de piep aanbieden.
Een NE555 als bistabile oscillator piep al als je tenminste een piep frequentie aanbied.
BV 440 Hz piept al heel goed.
hoi,
hoe kan ik aan de waarden geraken van de componenten?
ik heb de 555 datasheet eens doorgenomen, de 2 linkse weerstanden zou wel een potmeter kunnen worden voor de toonhoogte denk ik?
wat die filter en die opamp betreft weet ik niet direct wat de waarden moeten zijn. de verhouding ertussen bepaald de versterking dacht ik. en hoe groter hoe minder stroom... (juist?)
zou u me kunnen helpen met de andere waarden?
merci
die blokgolf kan je toch ook maken met de pic? Is toch veel makkelijker? Kost je iets meer tijd qua programmeren maar bespaart veel soldeerwerk. Ook zou ik de leds in een matrix plaatsen zodat je niet zoveel schuifregisters nodig hebt.
jah, maar het programmeren van iets aan/ uit dat lukt mij nog wel. mooie blokgolven die niet stilvallen tijdens een andere gebeurtenis lukken mij nog niet.
het geluid ga ik voorlopig skippen, later kan ik het er mss nog bijzetten. vorige week heeft de riksja zijn laatste verflagen gekregen, en de versnellingen en remmen zijn bijna klaar.
de printjes met schuiofrigisters zijn getekend, dit weekend probeer ik ze te etsen.
(t is iets rapper donker, de avonden zijn wat korter vandaar dat het niet zo vlot vooruitgaat)