daytime running light

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
jeridi

daytime running light

Bericht door jeridi »

Hallo,
Aangezien ik niet echt thuis ben aan elektronica had ik graag een beetje hulp van jullie gekregen. Ik had graag de voorste knipperlichten van men auto gedimd laten mee branden met de standverlichting zoals bij de Amerikaanse auto’s.
Omdat dit in België niet toegelaten is moet er een schakelaar tussen staan zodat ik het kan uitschakelen om naar de keuring te gaan.
Ik vermoed dat het met onderstaand schema-tje moet te maken zijn maar mijn vraag is eigenlijk wat voor soort weerstand en wat soort van diode ik hiervoor nodig heb aangezien er toch behoorlijk wat stroom door zal vloeien en ik de boel niet graag in brand zou willen laten vliegen.
Kan iemand me hiermee helpen???
Bijlagen
drl.png
drl.png (7.62 KiB) 4515 keer bekeken
als ik eens wist hoe
yprgwt

Bericht door yprgwt »

Ik heb hetzelfde gemaakt met een pwm schakeling, alleen branden dan mijn grootlichten gedimd. De schakeling kan je online wel vinden.
Frank

jou schemaatje kan je ook maken met een zener diode, die zwakt ook af.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17
Flupke

Bericht door Flupke »

Weet niet hoe modern u wagen is... Die diode naar die 21W lamp geeft spanningsverlies wat nu niet echt gewenst is. Weglaten kan schade maken. Moet dus rest weten van aansturing.
Bij mij is aansturing met stuurdoos dus ga er zelf niet aan knoeien.
Diode tja 3A nemen 1N4500 tot 1N4508 bvb.
jeridi

Bericht door jeridi »

Hallo, bedankt voor de reacties maar voor een leek als ik is het moeilijk te begrijpen.
Ik weet dat de aansturing van de knipperlichten niet via een stuurdoos maar met een oude pinkdoos (knipperrelais) verloopt.
Wat ik begrijp uit het spanningsverlies van de diode is dat de lamp niet meer op zijn volle 100% gaat branden als je er een diode tussen zet, klopt dat?
Zal het verschil van lichtsterkte met of zonder diode zo groot zijn dan?
Graag had ik de knipperlichten op een 75% van hun vermogen laten branden maar welke weerstand heb ik daar dan voor nodig? Of is het beter om zo een PWM schakeling te gebruiken en als ik deze gebruik moet ik dan nog steeds diodes plaatsen?
als ik eens wist hoe
Plaats reactie